Vad kör du på för olja och viskositet? bara av ren nyfikenhet.
Borde man nästan starta en separat tråd om.
Oljor och upplevelser/missöden
Det är ett träsk i sig tycker jag, dock ett intressant sådant...
Poffman skrev:Vad kör du på för olja och viskositet? bara av ren nyfikenhet.
Borde man nästan starta en separat tråd om.
Oljor och upplevelser/missöden
Det är ett träsk i sig tycker jag, dock ett intressant sådant...
jag körde Castrol Edge 10-60
men jag funtar på att gå tillbaka till en olja jag vet funkade skitbra i förra motorn.
Q8 F1 15-50
men först vill jag veta lite om det spikat eller blivit överhettat.
emil skrev:det kan inte vara sprit som flyter runt i oljan och gör bubblor när det förångas ?
det är intresannt faktiskt.
jag har juh startat den och mappat den från schratch med E85, och den gick riktigt fett i början.
men då hade jag Castrol Classic mineral rak 50
Martin H skrev:är dessa motorer monterade på våren och riven på hösten eller har de stått över vintern utan oljebyte?
Min motor har bara gått den här säsongen.
jag ville kolla upp allt efter mappning o piskning.
Det Emil säger ovan är rätt intressant, jag kanske inte har nåt problem alls nu då den håller jämn och fin lambda 1 på obelastat.
bara rätt fet första 3-6minuterna.
Martin H skrev:är dessa motorer monterade på våren och riven på hösten eller har de stått över vintern utan oljebyte?
Min motor har bara gått den här säsongen.
jag ville kolla upp allt efter mappning o piskning.
Det Emil säger ovan är rätt intressant, jag kanske inte har nåt problem alls nu då den håller jämn och fin lambda 1 på obelastat.
bara rätt fet första 3-6minuterna.
kan du inte dra av lite på kallstarten? eller den blir kinky på att starta då?
nu när man tänker efter så hade jag ganska mkt soppa i oljan när min såg ut sådär.. hmm knepigt att man inte bara kan få ett svar på vad som hänt så man kan förebygge det
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Sprit gör ju att "vanliga" oljor emulgerar
Spriten förs runt med oljan i små låt oss kalla det bubblor och har ju inga varesig bärande eller smörjande egenskaper vilket kan ställa till det i lager.
Men det finns ju oljor som är framtagna speciellt för alkohol/nitro motorer
Jag har kört utan att byta olja i två säsonger. Gissiningsvis har jag kört 600mil. Visst har man ju fyllt på lite då och då med. Och mina lager ser mycket bra ut fortfarande i jämförelse med dina.
Inga revor alls utan man kan bara se att lagren börjats slitas lite precis där förbränningstrycket är som högst, lite vid sidan av mitten på övre lagret.
Hur mycket vevlagerspel har du haft? Kan det inte bero lite på din raka olja i början av uppstarten? Eller har du fått i skit i oljekanalerna? Det ser ju ut som något har hängt med runt!
Jag tror lite på att om oljan få stå under vintern innomhus så dunstar mycket av etanolen bort. Så etanolutspädd olja låter otroligt iaf i mina öron...