lager analys

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

robban skrev:
Kadett4wd skrev: Har precis lagt beställning på en apparat som ska höra det.
man måste köpa Julklappar åt sig själv.
Och vilken är det, phormula?
ja precis.
inte alltför dyr heller

Bild
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

vad kostar en sån?
o var hittar man den?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Hos www.prd.se
2450kr
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

TheDagger skrev:Påminner om mina gamla lager.

Bild
Kom ni fram till nånting vad som var felet?
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Inlägg av turbodart »

heatspot? :D
Daniel Krüger
Poffman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 24, 2008 9:07 pm
Ort: woodlands

Inlägg av Poffman »

Vad kör du på för olja och viskositet? bara av ren nyfikenhet.
Borde man nästan starta en separat tråd om.
Oljor och upplevelser/missöden
Det är ett träsk i sig tycker jag, dock ett intressant sådant...
may the boost be with you
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Kadett4wd skrev: ja precis.
inte alltför dyr heller
Ok, ja jag har kollat på den ganska länge ser mycket prisvärd ut. kikat lit på ks-4 boxen med så man kan logga i sprutet det vore suveränt!

Säg gärna hur den funkar sen med etanol mappning, ska bli intressant även om risken att man köpt en då redan är stor :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Poffman skrev:Vad kör du på för olja och viskositet? bara av ren nyfikenhet.
Borde man nästan starta en separat tråd om.
Oljor och upplevelser/missöden
Det är ett träsk i sig tycker jag, dock ett intressant sådant...
jag körde Castrol Edge 10-60
men jag funtar på att gå tillbaka till en olja jag vet funkade skitbra i förra motorn.
Q8 F1 15-50
men först vill jag veta lite om det spikat eller blivit överhettat.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

det kan inte vara sprit som flyter runt i oljan och gör bubblor när det förångas ?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

är dessa motorer monterade på våren och riven på hösten eller har de stått över vintern utan oljebyte?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

emil skrev:det kan inte vara sprit som flyter runt i oljan och gör bubblor när det förångas ?
det är intresannt faktiskt.
jag har juh startat den och mappat den från schratch med E85, och den gick riktigt fett i början.
men då hade jag Castrol Classic mineral rak 50
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Martin H skrev:är dessa motorer monterade på våren och riven på hösten eller har de stått över vintern utan oljebyte?
Min motor har bara gått den här säsongen.
jag ville kolla upp allt efter mappning o piskning.

Det Emil säger ovan är rätt intressant, jag kanske inte har nåt problem alls nu då den håller jämn och fin lambda 1 på obelastat.
bara rätt fet första 3-6minuterna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Kadett4wd skrev:
Martin H skrev:är dessa motorer monterade på våren och riven på hösten eller har de stått över vintern utan oljebyte?
Min motor har bara gått den här säsongen.
jag ville kolla upp allt efter mappning o piskning.

Det Emil säger ovan är rätt intressant, jag kanske inte har nåt problem alls nu då den håller jämn och fin lambda 1 på obelastat.
bara rätt fet första 3-6minuterna.

kan du inte dra av lite på kallstarten? eller den blir kinky på att starta då?

nu när man tänker efter så hade jag ganska mkt soppa i oljan när min såg ut sådär.. hmm knepigt att man inte bara kan få ett svar på vad som hänt så man kan förebygge det :?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Poffman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 24, 2008 9:07 pm
Ort: woodlands

Inlägg av Poffman »

Sprit gör ju att "vanliga" oljor emulgerar
Spriten förs runt med oljan i små låt oss kalla det bubblor och har ju inga varesig bärande eller smörjande egenskaper vilket kan ställa till det i lager.
Men det finns ju oljor som är framtagna speciellt för alkohol/nitro motorer

Mvh
may the boost be with you
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Jag har kört utan att byta olja i två säsonger. Gissiningsvis har jag kört 600mil. Visst har man ju fyllt på lite då och då med. Och mina lager ser mycket bra ut fortfarande i jämförelse med dina.
Inga revor alls utan man kan bara se att lagren börjats slitas lite precis där förbränningstrycket är som högst, lite vid sidan av mitten på övre lagret.
Hur mycket vevlagerspel har du haft? Kan det inte bero lite på din raka olja i början av uppstarten? Eller har du fått i skit i oljekanalerna? Det ser ju ut som något har hängt med runt!

http://www.thirskauto.net/BearingPics.html
Det ser lite ut som Fatigue bilden på denna sidan...

Jag tror lite på att om oljan få stå under vintern innomhus så dunstar mycket av etanolen bort. Så etanolutspädd olja låter otroligt iaf i mina öron...

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Skriv svar