Fälgsmalning.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Fälgsmalning.

Inlägg av Gustav »

Ja, dom flesta breddar ju sina fälgar... 8)
Nu när det är vinter så vill man ju gärna åka med is-däck!
Och nuförtiden är det lättast att få tag på isdäck i 16".
V70 mfl har 16" plåtisar men dom är 6,5" breda och breddar för mycket innåt på en 142... så det bästa vore att få bort typ 1,5" av bredden!

Ringde runt lite i stan men det var ont om svarvar som tar 16" fälg..

Så jag letade rätt på en gammal volvoaxel och svetsade fast lite saker på den istället :)
Ett fint och enkelt stöd..
På/med/mot stödet kan man mäta, ritsa, kapa, svetsa... vad man nu vill.

Bild
Fälgar i orginalutförande...

Bild
Bakaxel på pallbockar och med lite järnskrot fastsvetsat...

Bild
Ritsar ett par fina ränder, 37mm vill jag ha bort!

Bild
Tog ingen "in-action" bild då jag fick slut händer...
Är man bara lite säker på vad man gör så går det utmärkt att frilansa av fälgen rakt och fint mot ritsen!

Bild
Innan helsvetsning bör man såklart punkta och mäta.. tog inga bilder på det dock..

Bild
Duger säkert.. gammal garage-telwin som jävlas mer än den funkar, men när man kör lite grövre plåt går den oftast rätt hyffsat!
Gick utmärkt att svetsa med en hand och mata runt fälgen med andra :)

Bild
En klar! :)

Om jag inte minns helt fel så breddar nu den här fälgen lika mycket innåt som en vanlig 940 15" fälg...

Bara att kladda på lite färg och kränga på rallydäcken! :D

Bör ju gå lika bra att bredda fälgar på det här viset om man klarar av att mäta noga innan man tokbränner ihop allt.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Och resultatet blev ju strålande! :D
Passar perfekt på bilen, verkar inte ta i någonstans alls..

Bild

Bild

Bara att vänta på nått tillfälle att leka nu!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Stiligt :thumbright: Och 142:an var minst sagt brutal!
Holme
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: mån dec 15, 2008 10:19 pm

Inlägg av Holme »

Skitläckert! :)
Koppla en liten elmotor till kardanfästet. Sen en ställbar "hand" där ritsen satt. Så kan du koppla dit antingen en plasmaskärare eller svetsen sen. Så är det bara att ta åt sig smalnings eller breddningsjobb :)
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Holme skrev:Skitläckert! :)
Koppla en liten elmotor till kardanfästet. Sen en ställbar "hand" där ritsen satt. Så kan du koppla dit antingen en plasmaskärare eller svetsen sen. Så är det bara att ta åt sig smalnings eller breddningsjobb :)

Tack!

Jo visst kan man göra så men..
uppskattningsvis så gör man en fälg på en halvtimme, hade bara behov av att smalna fyra fälgar den här gången.
Skulle ha tagit en halv evighet att få det att funka med automatik..

Men idén är ju god! :)

Oftast är det inte dumt att köra enligt KISS metoden..
(Keep It Simple Stupid) 8)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Mkt bra tips, såg ju rikigt bra ut det där!, rikigt frän isbil ocskå föresten, vad äre för motorspec på den ? :)
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Ersviken skrev:Mkt bra tips, såg ju rikigt bra ut det där!, rikigt frän isbil ocskå föresten, vad äre för motorspec på den ? :)
Motorspec? ;)
Jadu, en riktig dräpare! :P
B230F från en -88 740 som har gått 40000 mil utan renovering.
Smala vevstakarna i bottendelen, M-kamaxel i en std 530 topp..
Sen ytterligare strypt med fördelare och förgasare med insug från en -76 B21A
Och som kronan på verket är den ytterligare förstoppad med ett orginal avgassystem från 142, så när som på första halvmetern mot grenröret..

M47 växellåda med orginal långkerstin växelspak och deluxe länkage.
Std bakaxel, 4:10 med öppen diff.

Men. nu passar ju "rätt" typ av motor så det åker säkert i nått roligare snart ;)
Gustav Sundberg
Skriv svar