F:ma A.Norrbacks garage. cfd
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
F:ma A.Norrbacks garage. cfd
Här kommer jag att visa vad som sker i garaget, toppar, beräkningar, funderingar, och vad som finns i webshoppen m.m. Första saken blir en 16V volvotopp med orginalventiler och 100 cfm/sq.in ventilarea. Bilder å flöden kommer imorgon.
Senast redigerad av norrback den ons okt 03, 2012 6:42 pm, redigerad totalt 93 gång.
power
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Vad händer i A.Norrbacks garage. 16V volotopp...
låter kanon med en till som öppnar upp sitt garage/verksamhet 

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
detta blir nog en intresant tråd 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Japp, ska bli en intressant tråd att följa 

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Har inte varit i garaget på länge nu. Idag testade jag en Honda Civic Type R topp, en såkallad k20a2 topp. Sån som bla. den 450hk metanol hondan i Avancerade delen har.
Toppen är helt orörd, 35 mm insugsventiler, 30 mm avgas, 5.48 mm ventilskaft. Nu skall det först bara portas, sen skall förbrännigsrummen svetsas och portas. Har beställt 37/31 Supertech ventiler.
mm__in___ut
2----77----68
4---144---121
6---199---157
8---239---173
10---266---180
12---284---185
14---291---188
16---293---190
275 fps, medeltalet av 9 punkter vid flänsen med flödet 290 cfm. Då blir arean 1630 mm2.
307 fps, medeltalet av 9 punker just efter delningen, vid SSR i mitten är det 408 fps, 360 fps i både yttre och innre hörnet. 277 fps i taket på båda sidora och i mitten. 270 fps mitt i kanalen. Arean blir 731 mm2. Motsvarar ett runt hål på 30,5 mm.
Några bilder.




/Andre'
Toppen är helt orörd, 35 mm insugsventiler, 30 mm avgas, 5.48 mm ventilskaft. Nu skall det först bara portas, sen skall förbrännigsrummen svetsas och portas. Har beställt 37/31 Supertech ventiler.
mm__in___ut
2----77----68
4---144---121
6---199---157
8---239---173
10---266---180
12---284---185
14---291---188
16---293---190
275 fps, medeltalet av 9 punkter vid flänsen med flödet 290 cfm. Då blir arean 1630 mm2.
307 fps, medeltalet av 9 punker just efter delningen, vid SSR i mitten är det 408 fps, 360 fps i både yttre och innre hörnet. 277 fps i taket på båda sidora och i mitten. 270 fps mitt i kanalen. Arean blir 731 mm2. Motsvarar ett runt hål på 30,5 mm.
Några bilder.




/Andre'
Senast redigerad av norrback den ons aug 05, 2009 10:15 am, redigerad totalt 2 gång.
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Portade vidare på toppen idag, glömde skriva i föregående inlägg att det är med 85mm borrning i flödesbänken.
Första testet, portad, och på 85mm borr, 31mm i sätet.
lyft--cfm
2----75
4---142
6---197
8---237
10--267
12--287
14--298
16--306
Andra testet, på 98mm borr, 31mm sätet.
lyft--cfm
2----79
4---150
6---205
8---247
10--278
12--300
14--312
16--320
Tredje testet, på 98mm borr, 32mm i sätet.
lyft--cfm
2----74
4---140
6---201
8---250
10--281
12--302
14--316
16--325
Fjärde testet, på 98mm borr, 32mm i sätet, golvet i SSR breddat ännu mera.
lyft--cfm
2----76
4---142
6---200
8---249
10--282
12--305
14--321
16--331
Nästa test blir med 37mm ventiler, bara jag får hem dom.
111 cfm/sq.in. ventilarea, med 331cfm.
/Andre'
Första testet, portad, och på 85mm borr, 31mm i sätet.
lyft--cfm
2----75
4---142
6---197
8---237
10--267
12--287
14--298
16--306
Andra testet, på 98mm borr, 31mm sätet.
lyft--cfm
2----79
4---150
6---205
8---247
10--278
12--300
14--312
16--320
Tredje testet, på 98mm borr, 32mm i sätet.
lyft--cfm
2----74
4---140
6---201
8---250
10--281
12--302
14--316
16--325
Fjärde testet, på 98mm borr, 32mm i sätet, golvet i SSR breddat ännu mera.
lyft--cfm
2----76
4---142
6---200
8---249
10--282
12--305
14--321
16--331
Nästa test blir med 37mm ventiler, bara jag får hem dom.
111 cfm/sq.in. ventilarea, med 331cfm.
/Andre'
Senast redigerad av norrback den tis feb 24, 2009 4:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Håller på med en 531 topp, 46/35.5 ventiler, uträtat tak, sänkt SSR, plastat en lång och fin radie i hela botten. Skall flödas igen till helgen färdig portad. Den är bara grovportad, grytan vid styrningen är orörd ännu.




För att denna skall ha samma flödescoefficient som hondatoppen skall den med 46mm ventil flöda 286cfm
/Andre'




För att denna skall ha samma flödescoefficient som hondatoppen skall den med 46mm ventil flöda 286cfm

/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
den 531 kommer nog att flöda fint
blir intresant att höra mer om den.
intresant att se en plastad topp som inte är 100% fullt ut (svetsad mm) som går att sälja för pengar, en topp som man lägger ned 200timmar på går ju inte att sälja den törs man nästan inte ens starta
vad är det för min aria ungefär?
vad plastar du med och hur tål det E85?
på bosträms 531 topp som jag byggt med plast för 3-4år sen (jo jag har byggt plastade canaler
) så har vi JB welld men det blir lite kladdigt på ytan.
varför flödar du honda toppen med 98 borr då den bara har typ 86mm? för att se mer vart potensialen i canalen ligger eller?
vad är max lyft på den? med större ventil så får du nog tilbaka flödes cof under 10mm om du inte gör för stort under ventilen.

intresant att se en plastad topp som inte är 100% fullt ut (svetsad mm) som går att sälja för pengar, en topp som man lägger ned 200timmar på går ju inte att sälja den törs man nästan inte ens starta

vad är det för min aria ungefär?
vad plastar du med och hur tål det E85?
på bosträms 531 topp som jag byggt med plast för 3-4år sen (jo jag har byggt plastade canaler

varför flödar du honda toppen med 98 borr då den bara har typ 86mm? för att se mer vart potensialen i canalen ligger eller?
vad är max lyft på den? med större ventil så får du nog tilbaka flödes cof under 10mm om du inte gör för stort under ventilen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Har inte hunnit fortsätta med den ännu, men den blir ca 1100 - 1200mm på minsta. Eller så stor det behövs för att flödet inte skall stalla på 20mm lyft å fult drag i bänken.Jens Gustavsson skrev:den 531 kommer nog att flöda fintblir intresant att höra mer om den.
intresant att se en plastad topp som inte är 100% fullt ut (svetsad mm) som går att sälja för pengar, en topp som man lägger ned 200timmar på går ju inte att sälja den törs man nästan inte ens starta![]()
vad är det för min aria ungefär?
vad plastar du med och hur tål det E85?
på bosträms 531 topp som jag byggt med plast för 3-4år sen (jo jag har byggt plastade canaler) så har vi JB welld men det blir lite kladdigt på ytan.
varför flödar du honda toppen med 98 borr då den bara har typ 86mm? för att se mer vart potensialen i canalen ligger eller?
vad är max lyft på den? med större ventil så får du nog tilbaka flödes cof under 10mm om du inte gör för stort under ventilen.
Det tål inte e85, det är goodson prk-99 ja använder nu, mycket enkelt att använda, typ som modell-lera. Det är samma som z-spar a-788.
Belzona 1111 tål metanol och e85, men det kostar flera skjortor.
Honda toppen är bara för att lära mej mera, kommer inte på nån motor på nåt år ännu iaf.

Dom kör kammar upp till 14.5mm i dom.
Jo det var därför jag tog upp under ventien eftersom det skall större ventiler i, har nya sätesringar liggandes färdiga bara att mira dit. Det blir 37/31.
/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ja 89mm går det att komma till med darton kittet, men du har skrivit 98mm vid bilden
väntar med spänning på 531 flödena

väntar med spänning på 531 flödena

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Jo, ja testat med 98, eftersom jag inte har 89 skrev jag!!Jens Gustavsson skrev:ja 89mm går det att komma till med darton kittet, men du har skrivit 98mm vid bilden![]()
väntar med spänning på 531 flödena
Och det var för att se skilnaden med störande cylinderväggar.
Och för att kolla hur det blir med mindre cylinder jämfört med stor cylinder när jag svetsat igen förbränningsrummen och har diffusor efter alla säten.
Problement är antagligen att det är aldeles för hård hastighet genomsätet in i förbränningsrummet på högre lyft? Vet ej, får se det när jag testat det

/Andre'
power
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej Andre
Joo jag har säkert fragat förut men vad använder du för epoxy till dina toppar?? jag skulle behöva pröva, pa en topp pa insug kanalen
Ser kul med Honda toppen, har kikat pa Endyns (honda motorer MM) sidor men är tvesam när han har skrivit 137% VE pa sin sida ?
Ser kul med Honda toppen, har kikat pa Endyns (honda motorer MM) sidor men är tvesam när han har skrivit 137% VE pa sin sida ?
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D
