Frusen ford sierra

Tjata om vad som helst .
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Frusen ford sierra

Inlägg av TurboTeamSyd »

Tjena boys, nu är det så här att min ford sierra 2,0 pinto har stått ute utan glykol (bara vatten) och nyligen så var det minus 15 i 2-3 dagar.

tror ni den är skrot eller ?

någon som har erfarenheter av pintosarna?

jag sitter 4mil ifrån bilen nu därför jag frågar, annars hade jag kollat själv.

tänkte bara kolla vad ni tror? :)

//Ludde
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Om jag inte minns fel så var det sönderfrusen topp, kylare och några frostpluggar på en frusen taunus min bror köpte för många år sedan.

Är inte helt säker att det stämmer, kom fram till att det var för ca 20 år sedan, jag var väl i 10års åldern :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vatten expanderar mer än vad man tror.

räkna med att rätt mycket är trasigt.
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Inlägg av TurboTeamSyd »

Jens Gustavsson skrev:vatten expanderar mer än vad man tror.

räkna med att rätt mycket är trasigt.
aah misstänkte det!

någon som vet vad som brukar vara känsligt på dessa?

tex, om topparna alltid spricker, eller typ att dom har dåliga kylare original.

då är det ju större risk att det gått åt helvete nu när den frusit :lol:


//Ludde
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det händer att blocken fryser sönder, oftare det än toppen skulle jag säga. Men har du tur är det bara frostpluggarna som gått. En av dem sitter under/bakom sprängkåpan...

Det är ju gjutjärn så prylarna är ändå ganska tåliga. Den KAN ha klarat sig...kanske...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det är ju en väldig skillnad på rent vatten och vatten med för lite glykol. Är det bara för lite glykol blir isen ganska mjölig och har inte alls samma sprängkraft.

Skulle kylaren ha frusit sönder så betyder inte det att motorn har klarat sig.
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Inlägg av TurboTeamSyd »

Tack för många goa svar grabbar!

nu till steg 2

vad ska jag göra när jag åker till bilen till helgen?

det är fortfarande några minus grader.

ska jag bara låta den stå tills det blir plus igen eller ska jag göra någonting med den nu direkt?

någon sorts första hjälpen typ? :D

tips på det hade varit kalas!

//Ludde
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

dra in den i varmgarage och låt den tina upp och se om det forsar ut vatten överallt... :roll:
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Starta den INTE när de är fryst, har själv gjort detta och sköt termostathuset :thumbdown:

Nu var de volvo, men ändå..
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Säger som resten dra den till ett varmgarage och har du inte tillgång till ett
sådant skulle jag sätta in en cupe värmare å sen lägga något gammal täcke
el en filt över huven Och sedan är det bara och vänta tills den har tinat upp
mvh AFFE
Bild
Sticky
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 10, 2006 12:01 pm

Inlägg av Sticky »

som andra redan sagt starta inte när det är frust, rensade vattenpumpen på en pinto så för massa år sen . tina upp det först
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Inlägg av TurboTeamSyd »

Tjena boys, jag var och startade upp min djupfrusna sierra igår :lol: vatten behållaren var botten frusen när jag kom dit.
slangarna var inte frusna så jag chansade och drog igång aset som den var.

startade på typ 3 varvet och gick precis som vanligt, körde med den under dagen ett par timmar igår och märkte inget av några läkage någonstans och tempen låg precis som den ska.

antar att jag hade en jävla tur, eller kanske är sprucken någonstans men då tycker jag fan inte den borde gått precis som vanligt?

//Ludde
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Inlägg av TurboTeamSyd »

Tjena boys, jag var och startade upp min djupfrusna sierra igår :lol: vatten behållaren var botten frusen när jag kom dit.
slangarna var inte frusna så jag chansade och drog igång aset som den var.

startade på typ 3 varvet och gick precis som vanligt, körde med den under dagen ett par timmar igår och märkte inget av några läkage någonstans och tempen låg precis som den ska.

antar att jag hade en jävla tur, eller kanske är sprucken någonstans men då tycker jag fan man borde märkt nånting ?

//Ludde
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

:thumbright:
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Måste bara förtälja:

Hade en riktigt risig 245:a med en B23a för ett antal år sedan som jag hjälptligt tog mig till och från jobbet med.

En natt/helg frös det på, ordentligt. Men glad i hågen och utan tanke så gick jag ut och vred på nyckeln. Pang! Ingenting hände. Jag hörde att det klickade till och att starten började snurra och slog till men när den träffade kransen så tog det tvärstopp.
Kände på slangar och kollade i kärlet. Genomfruset. Så det blev cykel till jobbet i 15 minus. Göteborgsminus skall jag tillägga för de som bor norröver i torrare klimat. Jag har hellre 40 minus i Jämtland än -2 i GBG.
IAF, senare på dagen började värmen komma och till dagen efter så hade den tinat upp så det var slush ungefär.
Då startade den utan gnäll men gick lite tugnt innan den fått upp värmen.
I övrigt inga symptom. Tur eller? :doh: :hihi:

Man lär så länge man lever...
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Skriv svar