Plenum 1000cc 60gr V2

Diskussioner för erfaret folk
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Plenum 1000cc 60gr V2

Inlägg av DrTurbo »

Håller på med ett litet sidoprojet...
En 60graders twin på 1000cc
Turbo

Spjällen sitter efter plenum så att säga.
Tänkte göra plenumet så likt orginal som möjligt, detta för att "bibehålla" så mycket botten före turbon gör sitt.
Det blir i runda slängar på 6liter, med orginal trattar monterat i lådan.

För stort? (eftersom utrymmet finns, vore det dumt att inte nyttja det..)
Allt kan laddas
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det låter som en motorcykelmotor och de har separata spjäll. Utan turbo så tjänar man på att ha så stort plenum som möjligt. Många tar bort locket och tätar mot tanken. Aprilia och säkert andra har för litet luftintag till plenumet. det skiljer 5 hästar mellan att ha tanken nere eller att ha den uppe och läcka in mer luft vid test i bromsbänk. Du borde också tjäna på ett stort plenum om du har separata spjäll. Erland.
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

Erland Cox skrev:Det låter som en motorcykelmotor och de har separata spjäll. Utan turbo så tjänar man på att ha så stort plenum som möjligt. Många tar bort locket och tätar mot tanken. Aprilia och säkert andra har för litet luftintag till plenumet. det skiljer 5 hästar mellan att ha tanken nere eller att ha den uppe och läcka in mer luft vid test i bromsbänk. Du borde också tjäna på ett stort plenum om du har separata spjäll. Erland.
Av en händelse är det en Aprilia...
Då blir det storplenum även för turbo. Som jag kunnat utläsa finns ingen nackdel med stort plenum. Eftersom jag inte kommer ha laddluftkyl så blir det ju mindre volym mellan kompressor och plenum jfr med system med llk.
Avlastningsventil borde således sitta monterat på plenum?
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

få cylindrar som är stora och som äter mycket luft behöver ett stort plenium speciellt om de tänder med ojämna mellan rum annars så blir det tryck fall i hela turbosystemet varge gång cylindrana suger i sig luft.
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

Jens Gustavsson skrev:få cylindrar som är stora och som äter mycket luft behöver ett stort plenium speciellt om de tänder med ojämna mellan rum annars så blir det tryck fall i hela turbosystemet varge gång cylindrana suger i sig luft.
Precis vad jag trodde. Jag har räknat på 6 x volymen på en cylinder. Så rent teroetiskt skulle jag i så fall klara mig med 3 liters plenum. Men detta kan gälla enkom för radfyror. Twinnar har jag inte överladdat tidigare, och lägger mig hellre "safe than sorry".
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

DrTurbo skrev:
Jens Gustavsson skrev:få cylindrar som är stora och som äter mycket luft behöver ett stort plenium speciellt om de tänder med ojämna mellan rum annars så blir det tryck fall i hela turbosystemet varge gång cylindrana suger i sig luft.
Precis vad jag trodde. Jag har räknat på 6 x volymen på en cylinder. Så rent teroetiskt skulle jag i så fall klara mig med 3 liters plenum. Men detta kan gälla enkom för radfyror. Twinnar har jag inte överladdat tidigare, och lägger mig hellre "safe than sorry".
på en hoj kan det nog alldrig bli för stort plenium på en sån motor så bygg dit det som kan rymmas helt enkelt.
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck

Inlägg av blownharley »

Minst 5 liters plenum är den allmänna rekommendationen på en Twin....
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

blownharley skrev:Minst 5 liters plenum är den allmänna rekommendationen på en Twin....
Jamensedär! Det var väl någon sådan siffra som gnagne i bakre minnesregionen. Här skall svetsas!
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck

Inlägg av blownharley »

Skulle vara kul att veta lite mer om projektet i fråga.......
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

blownharley skrev:Skulle vara kul att veta lite mer om projektet i fråga.......
Det blir fullständig byggbeskrivning när det är mappat och klart, innan dess ligger jag lite lågt :hihi:
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck

Inlägg av blownharley »

Här har du en annan Aprilia turbo! http://www.freewebs.com/naztynizzez/app ... D=13287468
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

Jörgen är en hejare på att tvångsmata twinnar :thumbright:

Men för mig så är full svängradie och frigång ett grundkrav :hihi:
Allt kan laddas
Skriv svar