Catchtank: avluftning. Ja/Nej
Catchtank: avluftning. Ja/Nej
Hej!
Har sökt lite snabbt och inte hittat något så måste bara ha svar på en snabb fråga.
Ska man ha avluftning på catchtanken?
Tänkte ha det såhär.
Originaltank med en walbro i som pumpar in i catchtanken som är på 3.5L nånstans, sen självfall från catchtanken genom en AN12 slang till pumpen, soppafilter och sen fram till railen.
Tänkte sätta returen från railen ner tillbaka i originaltanken.
MVH
O
Har sökt lite snabbt och inte hittat något så måste bara ha svar på en snabb fråga.
Ska man ha avluftning på catchtanken?
Tänkte ha det såhär.
Originaltank med en walbro i som pumpar in i catchtanken som är på 3.5L nånstans, sen självfall från catchtanken genom en AN12 slang till pumpen, soppafilter och sen fram till railen.
Tänkte sätta returen från railen ner tillbaka i originaltanken.
MVH
O
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Jag skulle haft en avluftning, men jag skulle också kört returen till catchen, men det är jag de.
PIzza
PIzza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Så länge det är ungefär samma dimension som ledning in från matarpump så. Annars blir det lite för matarpumpen att jobba mot, det lär den inte dö av. Och catchen ska helst vara full hela tiden...Hewran skrev:Exakt så jag tänktOch bilden var alldeles utmärkt.
Det jag funderar på är att om när catchen skulle bli full. Orkar soppan då trycka upp och tillbaka i en av dom övre anslutningarna på catchtanken (se bild).
/O
Allt kan laddas
Det blir an6 hela rasket. matning catchtank, retur rail och retur till origtank.DrTurbo skrev:Så länge det är ungefär samma dimension som ledning in från matarpump så. Annars blir det lite för matarpumpen att jobba mot, det lär den inte dö av. Och catchen ska helst vara full hela tiden...Hewran skrev: Exakt så jag tänktOch bilden var alldeles utmärkt.
Det jag funderar på är att om när catchen skulle bli full. Orkar soppan då trycka upp och tillbaka i en av dom övre anslutningarna på catchtanken (se bild).
/O
Tack för hjälpen.
O
Det är inte så dumt om returen till orginaltanken mynnar ut nära botten i orginaltanken. Om matarpumpen inte orkar med så suger pumarna i catchtanken bränsle bakvägen genom returen också, istället för att suga tillbaka luft till catchtanken.
Så blev mitt bygge av en slump (använde orginalreturen) och det var tur när jag fick haver på matarpumpen. Jag plockade bort säkringen till matarpumpen och kunde köra hem bilen ändå.
Så blev mitt bygge av en slump (använde orginalreturen) och det var tur när jag fick haver på matarpumpen. Jag plockade bort säkringen till matarpumpen och kunde köra hem bilen ändå.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
min direkta tanke i detta ämne är att jag har aldrig förståt mig på vitsen med catch tankar?
det värmer soppan i onödan sen går det en massa extra amper till laddning och det kosta en massa extra i slangar , tank och pump.
driftsäkerheten blir sämre också då det blir onödigt avanserat.
bygg rätt i tanken direkt iatället! men skölj den många gånger med vatten innan ni svetsar bara.
det värmer soppan i onödan sen går det en massa extra amper till laddning och det kosta en massa extra i slangar , tank och pump.
bygg rätt i tanken direkt iatället! men skölj den många gånger med vatten innan ni svetsar bara.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Hur menar du nu... Om du bygger rätt i tanken?Jens Gustavsson skrev:min direkta tanke i detta ämne är att jag har aldrig förståt mig på vitsen med catch tankar?
/Martin
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
ja och en fördjupning där soppan ligger kvar även om det blir G krafter åt olika håll.Martin H skrev:skvalpskydd!
sen ricktigt dimensonerade utgångar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop