Catchtank: avluftning. Ja/Nej

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Catchtank: avluftning. Ja/Nej

Inlägg av Hewran »

Hej!

Har sökt lite snabbt och inte hittat något så måste bara ha svar på en snabb fråga.

Ska man ha avluftning på catchtanken?

Tänkte ha det såhär.

Originaltank med en walbro i som pumpar in i catchtanken som är på 3.5L nånstans, sen självfall från catchtanken genom en AN12 slang till pumpen, soppafilter och sen fram till railen.

Tänkte sätta returen från railen ner tillbaka i originaltanken.

MVH

O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Jag skulle haft en avluftning, men jag skulle också kört returen till catchen, men det är jag de.

PIzza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Inlägg av Hewran »

Pizza skrev:Jag skulle haft en avluftning, men jag skulle också kört returen till catchen, men det är jag de.

PIzza
Okej.

Men vill gärna veta varför :wink:

/O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

Returen till catchen.
Och även en retur från catchen till org.tanken.
Ingen avluftning annat än den som är i org.tanken.
På detta vis kommer du alltid att ha gott om bränsle i catchen, och om catchen blir full, rinner överskottet tillbaka till org.tanken.

/Martin
jonny_h
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: tor jul 19, 2007 8:07 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av jonny_h »

Då får du ju överbliven soppa i catchen dvs mer soppa i catchen (oj postade i samma stund som ovan)
Bmw 525i -95
Honda xr650r -00
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Inlägg av Hewran »

Såhär ser catchen ut:

Bild


Då kan man alltså göra så att jag sätter returen från railen på den ena och sen den andra tillbaka till originaltanken så det kan rinna över om den blir full.

Skulle det fungera, eller sitter den för högt upp? Det kommer vara skum i den också.

/O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Inlägg av DrTurbo »

Bild

Typ...

Gör man såhär är alltid catchen full så länge det finns soppa i primärtank.
Eftersom man gärna har bättre flöde i tryckpump än matarpump, blir det
felfel att köra retur efter rail till primärtank.

Ursäktar för enkelheten i bilden...
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Inlägg av Hewran »

DrTurbo skrev:Bild

Typ...

Gör man såhär är alltid catchen full så länge det finns soppa i primärtank.
Eftersom man gärna har bättre flöde i tryckpump än matarpump, blir det
felfel att köra retur efter rail till primärtank.

Ursäktar för enkelheten i bilden...
Exakt så jag tänkt ;) Och bilden var alldeles utmärkt.

Det jag funderar på är att om när catchen skulle bli full. Orkar soppan då trycka upp och tillbaka i en av dom övre anslutningarna på catchtanken (se bild).

/O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:39 pm
Ort: Hemma

Inlägg av DrTurbo »

Hewran skrev:
DrTurbo skrev:Bild

Typ...

Gör man såhär är alltid catchen full så länge det finns soppa i primärtank.
Eftersom man gärna har bättre flöde i tryckpump än matarpump, blir det
felfel att köra retur efter rail till primärtank.

Ursäktar för enkelheten i bilden...
Exakt så jag tänkt ;) Och bilden var alldeles utmärkt.

Det jag funderar på är att om när catchen skulle bli full. Orkar soppan då trycka upp och tillbaka i en av dom övre anslutningarna på catchtanken (se bild).

/O
Så länge det är ungefär samma dimension som ledning in från matarpump så. Annars blir det lite för matarpumpen att jobba mot, det lär den inte dö av. Och catchen ska helst vara full hela tiden...
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Inlägg av Hewran »

DrTurbo skrev:
Hewran skrev: Exakt så jag tänkt ;) Och bilden var alldeles utmärkt.

Det jag funderar på är att om när catchen skulle bli full. Orkar soppan då trycka upp och tillbaka i en av dom övre anslutningarna på catchtanken (se bild).

/O
Så länge det är ungefär samma dimension som ledning in från matarpump så. Annars blir det lite för matarpumpen att jobba mot, det lär den inte dö av. Och catchen ska helst vara full hela tiden...
Det blir an6 hela rasket. matning catchtank, retur rail och retur till origtank.

Tack för hjälpen.

O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det är inte så dumt om returen till orginaltanken mynnar ut nära botten i orginaltanken. Om matarpumpen inte orkar med så suger pumarna i catchtanken bränsle bakvägen genom returen också, istället för att suga tillbaka luft till catchtanken.

Så blev mitt bygge av en slump (använde orginalreturen) och det var tur när jag fick haver på matarpumpen. Jag plockade bort säkringen till matarpumpen och kunde köra hem bilen ändå.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

min direkta tanke i detta ämne är att jag har aldrig förståt mig på vitsen med catch tankar?

det värmer soppan i onödan sen går det en massa extra amper till laddning och det kosta en massa extra i slangar , tank och pump.

driftsäkerheten blir sämre också då det blir onödigt avanserat.

bygg rätt i tanken direkt iatället! men skölj den många gånger med vatten innan ni svetsar bara.
igmab
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån okt 11, 2004 10:34 pm

Inlägg av igmab »

Jens Gustavsson skrev:min direkta tanke i detta ämne är att jag har aldrig förståt mig på vitsen med catch tankar?

det värmer soppan i onödan sen går det en massa extra amper till laddning och det kosta en massa extra i slangar , tank och pump.

driftsäkerheten blir sämre också då det blir onödigt avanserat.

bygg rätt i tanken direkt iatället! men skölj den många gånger med vatten innan ni svetsar bara.
Hur menar du nu... Om du bygger rätt i tanken?

/Martin
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

skvalpskydd!
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:skvalpskydd!
ja och en fördjupning där soppan ligger kvar även om det blir G krafter åt olika håll.

sen ricktigt dimensonerade utgångar.
Skriv svar