Projekt arbetsvecka, a 40h? =)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Turbokoftan skrev:
Har inte satt mig in i vad den funktionen innebär men har det med responsen o göra? Vad för komplettering krävs?

Förklara gärna lite kort :)
Det fungerar ungefär som en launch control, fast den är aktiv hela tiden.
Så när du kör så går motorn som vanligt, när du släpper gasen så öppnas en luftspjäll som släpper förbi luft, plus att man ställer efter tändningen så att turbon hela tiden spinner för fullt. På så vis har man laddtryck hela tiden o behöver inte vänta på turbo"kicken".

Det man behöver är nog nån brytare och ett elektriskt manövrerad luftspjäll av nått slag!
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Haha now we talking!

Men det där med spjället känns som ett problem om det ska vara elektriskt..
Annars kan jag stoppa dit ett vanligt spjällhus på tryckröret som kan jobba motsatt som gasspjället och t.ex. börja öppna fr.o.m. då man ligger under halvgas- och mindre :P
Användarvisningsbild
Chille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Chille »

Turbokoftan skrev:Tjenare chris, jajamen nu lever hon!

men finns en del fix kvar typ kardantunnel, kopplingen (väntar på slangen dit), och försöka lufta frambromsarna lite!

Men annars så! Hur har det gått med grenröret för dig då?

okay nice inte så mycket kvar då.....

jaoo grenröret är svetsat nu, lite små saker kvar....ska montera ic:n och börja med tryckrören nu snart.....så det är på g... :D
Volvo 144 Sugis -70
Volvo 740 16V Turbo -87
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Men fan va najs din kommer snart rulla ju! Är också sugen på en sån ic du har, får se om man uppgraderar det såg manligt ut med 4"!=) (eller hur mkt de va!)

Vi syns i garaget hoj!
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Turbokoftan skrev:Haha now we talking!

Men det där med spjället känns som ett problem om det ska vara elektriskt..
Annars kan jag stoppa dit ett vanligt spjällhus på tryckröret som kan jobba motsatt som gasspjället och t.ex. börja öppna fr.o.m. då man ligger under halvgas- och mindre :P
På grupp N rally bilar så ställer man bara upp spjället under sträckorna för att responsen ska funka för man får inte modifiera original grejerna nått. Och när sträckan är slut så hoppar man ut och skruvar ner det igen :) Det funkar fint.
Annars kan man styra så tomgångsmotorn öppnar fullt och/eller sätta dit en extra också i fall det inte räcker med att öppna den som finnas.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Men va fränt det skulle man haft! :twisted:

Men har nog inte tid o stanna, har inga bromsar än.. Men he kommer kanske :hihi:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Senast redigerad av Turbokoftan den fre jan 16, 2009 5:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jockelw
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jockelw »

Haha du hittade kanske Ö-viks näst hetaste Ford att bygga på. ;)

Ses vi på isen i helgen?
Joakim Lindström | jockelw@telia.com
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Haha! Men vilken är då den hetaste? =P

Det blir faktiskt lite extra kul att hålla på då man går in med målet maximal budget-snik, behöver som inte bry sig så mycket om resultatet utan har mest bara kul då man håller på :)

Jag hoppas att jag hinner få ihop den till dess, men håller den här kylan i sig kommer jag nog inte stressa.. Vi hade -27 här imorse.
Evileyer
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Evileyer »

Fan ser ju rikigt nice ut, synd det inte ryker mera svart bara! :thumbdown:

Men hoppas du hinner köra nått i helgen!!!
Diesel
Användarvisningsbild
jockelw
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jockelw »

Turbokoftan skrev:Haha! Men vilken är då den hetaste? =P

Det blir faktiskt lite extra kul att hålla på då man går in med målet maximal budget-snik, behöver som inte bry sig så mycket om resultatet utan har mest bara kul då man håller på :)

Jag hoppas att jag hinner få ihop den till dess, men håller den här kylan i sig kommer jag nog inte stressa.. Vi hade -27 här imorse.
I am the proud owner of the hottest car in this town :thumbright:

Jaha, tror hur det har gått här då? Ready to Race imorgon?
Joakim Lindström | jockelw@telia.com
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Turbokoftan skrev: Men det där med spjället känns som ett problem om det ska vara elektriskt..
Ett vanligt gasspjäll och en centrallåsmotor så får du on-off elstyrt :thumbright:
Peter Strandberg
Alfa kombi
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Haha, är det vita sierran jocke eller har du ny? Släng gärna in en bild så vi får se snyggingen!

Peter, smart idé! Kanske går o tillämpa för avgasspjäll med, på en annan bil då..:)

Har inte orkat uppdatera något, men igår kom jag hem från garaget 04:15 så det är ett skäl, har varit där nu idag med sedan jag vaknade.

Allt tog lite mer tid än jag hade väntat mig, men en del går nu att stryka från att-göra-listan!

Listar vad som blivit gjort..

Torpedväg tar form:
Bild

Plåten på plats, fixade även fjäderbensstag eftersom hela bilen sviktade men nu är det stumt:
Bild

Monterade slang + cylindern för kopplingen, hade inget kärl så luftade på detta vis:
Bild

Monterade även fläktrem, 6PK1420 heter denna om man vill åka M50 utan styrservo:
Bild

Bilen byggs ju av skrot, så jag slaktade den gamla batterilådan för bygge av kardantunnel tillkom även lite vanlig plåt osv:
Bild

Tunnel färdig, ska bara bränna fast fästet för spaken sedan som även det är klart:
Bild

Är ju krav på avgassystem så jag byggde ett 3" fullflödes tillsammans med en simonsburk som satt på bilen tidigare, brände även dit ett 4" avslut så det blir lite sång i grejerna :hihi: Blev mycket tystare med detta!
Bild
Bild

Sen kom även huven.. Eller ja nånting.. På plats:
Bild

Nu ska jag över till grannen (Evileyer och dricka lite öl), är less på att skruva denna vecka så jag satsar på nästa helg.

Bilen är iaf körbar nu, kopplingen fungerar så jag har åkt lite fram o tillbaka i garaget med den vilket känns braa..:)

Hoj!
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Grejen med ett vanligt spjäll kontra dump/wastegate är att det är lika mycket tryck på halvan som vill öppnas som den som vill stängas, så det krävs ingen större kraft att manövrera.
Tänkte fråga dig om huven gick fritt med wastegateklockan innan jag såg avgassystemet... men det där blir ju rejsing :thumbright:
Peter Strandberg
Alfa kombi
TheWho
Lite mer laddtryck

Inlägg av TheWho »

Ser bra? ut ;)

Tips, remmen sitter fel på bilden.. Ska vara under hjulet mellan pumpen och generatorn.
Skriv svar