släng ut dom!!!
Först och främst...Det är naturligtvis väldigt tragiskt att det har vart en del blåsningar och oseriöst folk i Köp/Sälj avdelningen, kan inte tänka mig hur jävla jobbigt det måste vara att bli blåst och stå där utan pengar eller vara.
Men jag har blandade känslor angående det där med namnkrav. Visst, jag skulle gladeligen ha mitt riktiga namn i profilen ifall det beslutet tas, är liksom inga tvivel om att det här forumet är värt den lilla uppoffringen.
Angående varför jag har blandade känslor så är det helt enkelt av principskäl. Har ingen facebook eller något annat trams och trivs ganska bra med att vara hyffsat anonym på det stora intärnät. Kalla mig gärna paranoid, men det är så jag fungerar.
Jag har också en känsla av att OM det är någon som reggar sig här med det enda syftet att scamma folk på pengar, då är nog ett namnkrav inget som avskräcker. Inte heller krav på personnummer skulle avskräcka. Vem som helst kan komma på ett fejkat namn och personnummer samt använda en proxy. Men om moderatorerna bedömmer att namnkrav skulle förbättra situationen så visst, då går jag som sagt med på det även om det skulle gå emot mina principer en smula.
Mitt förslag är att istället att varje användare får tillgång till Köp o Sälj forumet efter 50,100, 150 etc någorlunda kvalitiva och engagerande inlägg. Det är knappast något kriminellt fanstyg som skulle orka med det, helt enkelt därför att det skulle ta några veckor och belöningen skulle max bli några tusenlappar. Men visst, man ska aldrig säga aldrig...
En liten guide angående ALLT som berör just att skicka saker, förskottsbetalning, frakt etc skulle möjligtvis kunna minska risken för rena missförstånd också.
Men jag har blandade känslor angående det där med namnkrav. Visst, jag skulle gladeligen ha mitt riktiga namn i profilen ifall det beslutet tas, är liksom inga tvivel om att det här forumet är värt den lilla uppoffringen.
Angående varför jag har blandade känslor så är det helt enkelt av principskäl. Har ingen facebook eller något annat trams och trivs ganska bra med att vara hyffsat anonym på det stora intärnät. Kalla mig gärna paranoid, men det är så jag fungerar.
Jag har också en känsla av att OM det är någon som reggar sig här med det enda syftet att scamma folk på pengar, då är nog ett namnkrav inget som avskräcker. Inte heller krav på personnummer skulle avskräcka. Vem som helst kan komma på ett fejkat namn och personnummer samt använda en proxy. Men om moderatorerna bedömmer att namnkrav skulle förbättra situationen så visst, då går jag som sagt med på det även om det skulle gå emot mina principer en smula.
Mitt förslag är att istället att varje användare får tillgång till Köp o Sälj forumet efter 50,100, 150 etc någorlunda kvalitiva och engagerande inlägg. Det är knappast något kriminellt fanstyg som skulle orka med det, helt enkelt därför att det skulle ta några veckor och belöningen skulle max bli några tusenlappar. Men visst, man ska aldrig säga aldrig...
En liten guide angående ALLT som berör just att skicka saker, förskottsbetalning, frakt etc skulle möjligtvis kunna minska risken för rena missförstånd också.
Det där är helt klart ett bra förslag, det borde gå att ordna med det här forumet men det kräver någon form av patch eller tillägg. Jag blir ju fritidsforskare om någon vecka, det blir tid till sånt här då.Glufsen skrev:Mitt förslag är att istället att varje användare får tillgång till Köp o Sälj forumet efter 50,100, 150 etc någorlunda kvalitiva och engagerande inlägg. Det är knappast något kriminellt fanstyg som skulle orka med det, helt enkelt därför att det skulle ta några veckor och belöningen skulle max bli några tusenlappar. Men visst, man ska aldrig säga aldrig...
Jag är medlem på ett BMW-forum som är på engelska och där har man en gräns för antalet inlägg för köp/sälj och det verkar fungera riktigt bra trots ett stort antal medlemmar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Glufsen skrev: Mitt förslag är att istället att varje användare får tillgång till Köp o Sälj forumet efter 50,100, 150 etc någorlunda kvalitiva och engagerande inlägg.
Att kika aktivitet på användaren är en mycket bra idé - och då inte på antal inlägg utan på kvaliteten som Glufsen påpekar.Brandt skrev: Ett tips som nån skrev är ju att kika runt lite på forumet och kolla hur aktiv användaren är.. Sen är det ju bra att ha ett nr och adress i fall nått går fel,,
Dock kommer folk komma i kläm av den regeln/paragrafen då de kanske nyligen registrerats eller helt enkelt inte ännu känt att de kan tillföra forumet speciellt mycket ännu. Postjagande bör aldrig vara ett mål - Kvalitetspostande är en viktig punkt men svår att omsätta i en regel som kan fungera på ett såhär stort forum.
Ett betygstråd som PPF har är i mina ögon ett snäppet bättre alternativ, men även det är svårt att få hållbart.
Jag har lyckats bli blåst på en mobiltelefon och ett par bakljus. Inga svidande summor men man känner sig reält dum ibland..Brandt skrev:Själv har jag aldrig blivet blåst på nått förutom frakten på ett mätarhus..
MYCKET bra idé.Glufsen skrev: En liten guide angående ALLT som berör just att skicka saker, förskottsbetalning, frakt etc skulle möjligtvis kunna minska risken för rena missförstånd också.

Senast redigerad av JohnE den ons maj 13, 2009 10:27 am, redigerad totalt 1 gånger.
John Edvardsson
Det där med raiting på forum går att fuska till ordentligt, ex på ebay stämmer det inta alls. Så då går det alltid att hitta på något sätt att lura ett nytt system också.
Om ni först kollar på "techniclutch" på www.ebay.co.uk
http://feedback.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI ... llFeedback
Och sen söker ni på det på google så ska ni se på en ordentlig skillnad.
Kan tillägas att jag väntat 2 år på min kopplig jag beställde därifrån.
Om ni först kollar på "techniclutch" på www.ebay.co.uk
http://feedback.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI ... llFeedback
Och sen söker ni på det på google så ska ni se på en ordentlig skillnad.
Kan tillägas att jag väntat 2 år på min kopplig jag beställde därifrån.
Angående ett betyg-system så tror jag inte på det, missbruk av det är väldigt lätt hänt och jag tycker att det räcker med begränsning på minimum antal inlägg innan man får göra köp/sälj-trådar. Ska man vara riktigt säker på sådant så är det kompletta system som t.ex. Tradera eller eBay som gäller.
Var ditt enda sätt att kommunicera via PM ? Jag kan ordna e-post-adresserna han använde. Några andra här har säkert andra uppgifter de kan skicka till dig.DruTTeN skrev:Lite tråkigt för mig att han nu är borttagen från sävar.. Kan nu int få tag i han o nu kan man la glömma sina pengar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
- Kökarmicke
- Forumsberoende
Funkade inte telefonnummret du fick?DruTTeN skrev:Lite tråkigt för mig att han nu är borttagen från sävar.. Kan nu int få tag i han o nu kan man la glömma sina pengar.
Går en sånhär sak inte att lösa på rättslig väg? om man har kvitto på att man skickat pengar borde det ju gå tycker man, men jag vet inte hur rättsväsendet funkar i sverige?
Jag har hittills klarat mig från att bli blåst själv när jag gjort affärer med folk, och har själv aldrig försökt mig på någon blåsning..
Känns inte som man skulle vilja bli ovän med folk på ett helt forum för 500-2000kr? Sen om man surfar runt lite så inser man ganska snart att det i stor utsträckning är samma människor som sitter på dom vanligaste forumen jag upplever att sånhärnt förekommer på, så man får det ju ganska snabbt rätt trångt om man sysselsätter sig med sånt?
När jag som ålänning gör affärer med folk i sverige t.ex finns det ingen möjlighet att handla grejjer mot postförskott varken från firma eller privatperson, inte heller bussgods fungerar. Så man är helt enkelt tvungen att förskottera det man vill köpa och sedan hoppas på att varorna dyker upp.
Så jag försöker helt enkelt föra en vettig dialog med personen jag gör affärer med, tar det allra helst över telefon och undviker i det längsta göra upp affärer i mail och Pm. Det är helt enkelt det bästa sättet för att bygga upp det förtroendet jag vill ha för personen innan jag dealar.
Har dom inte tid och ork med det, ser jag dom inte som tillräckligt seriösa och letar således vidare.
Senast redigerad av Kökarmicke den lör jan 17, 2009 8:28 am, redigerad totalt 1 gånger.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
alltså det här måste få ett stopp,jag har gjort ett otaliga affärer på detta forum,både sålt o köpt.
och jag har alltid betalat i förskott,och alltid fått betalt i förskott och det har funkat fint.(har vart lite seg ibland)
allt detta på pm lr mail
men det verkar som man har haft tur.
okej den högsta summan va kanske 4000kr,men...det är ju faan mat för 2+månader!
så vad kan vi göra föra att slippa dessa idioter?
och jag har alltid betalat i förskott,och alltid fått betalt i förskott och det har funkat fint.(har vart lite seg ibland)
allt detta på pm lr mail
men det verkar som man har haft tur.
okej den högsta summan va kanske 4000kr,men...det är ju faan mat för 2+månader!
så vad kan vi göra föra att slippa dessa idioter?
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Tyvärr så tror jag inte att namn+personnummer gör så mycket då det är löjligt lätt att sno en identitet i Sverige. Alternativen är väl X antal inlägg, kvalitet på inlägg, måste bli godkänd av en moderator, måste nån annan som har tillgång till köp&sälj att gå i god för dom (misssköter sig den ena så åker båda ut), moderatorerna godkänner personligen varje medlem eller så får ni helt enkelt börja att ta betalt.
Jag är med på vad det än är som sker då jag anser att detta forumet är nog det bästa jag har vart med på nån gång. Har lärt mig så otroligt mycket (har ju dock dubbelt så mycket till ((om inte mer)) att lära mig känns det som) om det mesta som har med trimning och sånt att göra.
Jag är med på vad det än är som sker då jag anser att detta forumet är nog det bästa jag har vart med på nån gång. Har lärt mig så otroligt mycket (har ju dock dubbelt så mycket till ((om inte mer)) att lära mig känns det som) om det mesta som har med trimning och sånt att göra.
-
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Jag tror inte på betygssystem eller något som måste göras av en moderator.
Men det mattias säger att man måste ha skrivit x antal inlägg innan man kan komma åt köp&sälj är helt klart ok.
Då kommer vi ifrån lite av det vi skrivit i de nya reglerna.
Att företagsliknande försäljning EJ är tillåten.
Regler för köp & Sälj
Men det mattias säger att man måste ha skrivit x antal inlägg innan man kan komma åt köp&sälj är helt klart ok.
Då kommer vi ifrån lite av det vi skrivit i de nya reglerna.
Att företagsliknande försäljning EJ är tillåten.
Regler för köp & Sälj
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
-
- Forumsberoende
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
När vi ändå håller på, kan ni inte införa ett krav på mobilnummer? Har sett att endel väljer att inte skriva något nummer alls, vilket inte känns så bra om man är intresserad av varan/orna ifråga.
Hemnummer lägger jag fasen inte ut på internet-annonser längre. skulle sälja en bil för ca 2 år sedan och hade hemnummret och mobilnr uppe, visade sej att de var nån som tyckte det var kul att ringa på privat nummer mitt i natten och frågade om bilen var kvar för att sedan lägga på
Hemnummer lägger jag fasen inte ut på internet-annonser längre. skulle sälja en bil för ca 2 år sedan och hade hemnummret och mobilnr uppe, visade sej att de var nån som tyckte det var kul att ringa på privat nummer mitt i natten och frågade om bilen var kvar för att sedan lägga på

Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179