separet oljepump för turbon?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

separet oljepump för turbon?

Inlägg av Johan Fahlgren »

Tja! låg å funderade lite, nån som har provat å köra en separat oljepump för turbon?eventuellet med sep. kylare då också..

kan väl inte va såå svårt å få att fungera, men en fördel såklart om pumpen går å justera. måste ju vara lättare å undvika koksning osv?

är väl mest användbart kanske för dom som har trånga motor-rum eller tex har turbon framme i fronten och får ett krångligt/svagt lutande ruturrör..

borde ju bli betydligt lägre motoroljetemp iaf..

sen kanske ett tidstyrt relä som håller igång pumpen 1 minut eller så när man vridit av nyckeln?


ja, som sagt..bara en fundering, kanske inte fungerar i praktiken? vad vet jag?



Mvh Johan
Old volvos never die, they just go faster!
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

nån måste väl ha provat :?: :roll: å helst me nån billigare pump, intge en spectillverkad från usa för 1000 dollar..
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21733
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en stor fördel med det enligt järnet här på forumet är att man kan köra på en tunnare olja som gör turbon snabbare.

fins visst remdrivna pumpar som drivs av vevaxeln i usa.


:idea: undra om en bränsle pump kan pumpa tunn olja????
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

helt klart intressant med elbränslepump, så man slipper rackla med remdrivet! men det gäller nog å vara 110% seriös vid inkopplingen av pumpen, inte så kul om den stannar under körning :roll: :thumbdown:

ganska enkelt å prova med en gammal k-jet pump, bara ha nå olja i ett kärl, å låta den pumpa runt den en dag eller nå..klarar den det så lär det jue bara funka bättre med varm olje också!
Old volvos never die, they just go faster!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

En styrservopump är ju inte så svårt att hitta annars..
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:47 am, redigerad totalt 1 gånger.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

jag har kört med en gammal bränslepump till oljetryck..turbokonverterade en gammal bmw 323 till turbo för många år sedan...visste inte bättre då.
Men den veckan den höll innan en kolv pajja så skar inte turbon iaf.
Vet inte om ja skulle våga mig på det i ett dyrare projekt men men.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21733
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

j björk skrev:En styrservopump är ju inte så svårt att hitta annars..
det borde fungera! ??

men enklast vore en el-pump som är byglad över en tryckkontakt så om trycket försvinner stängs tändningen av.

tror det skulle gå att köra ATF olja i turbon också!

(detta inlägg innehåller både ordet tror och borde, bör därför tas med en nypa salt :thumbdown: )
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

Spinn vidare på detta, behöver sep olje sys till ett jetturbin bygge, Jens! har du hört någo om vad man kan använda?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

dgyldmark skrev:Spinn vidare på detta, behöver sep olje sys till ett jetturbin bygge, Jens! har du hört någo om vad man kan använda?
VARFÖR ÄR JAG INTE FÖRVÅNAD :lol:
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

En polare kör e36 325 turbo....han fick sätta en oljepump på returen för turbon sitter så lågt att den nästan skrapar i marken...behöver jag säga hur många dagar den där biltema pumpen höll?
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

4?, Det gäller en tryck pump, behöver olje tryck till turbon. Kan en oljebrännare förse en turbo tros?
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

dgyldmark skrev:4?, Det gäller en tryck pump, behöver olje tryck till turbon. Kan en oljebrännare förse en turbo tros?
Ja jag tror de var de :P

Vet jag såg nån på youtube som hade byggt om ett turboagg till jetmotor å han berättade vad han använt för grejer för å styra olja/tändning osv så att turbon gick fin fint i de stativet han hade
där kanske ni kan få några tips
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

hittar bara amerikaner och de har andra tillgångar
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

dgyldmark skrev:hittar bara amerikaner och de har andra tillgångar
vad är de för flöde/tryck ni behöver ha då ?
Skriv svar