Mattias J skrev:har tagit bort min älskade *sillajävel* signaturen och ersatt den med lite info om mig själv istället... så nu kan vem som helst slå mig på eniro.se t e x och se om jag är jag
Det var kanske lite att ta i.. det dög som det var i ditt fall.
ja sillen är ett psynonym med mig ha ha
tänkte bara föregå med gott exempel, för första gången i mitt liv
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
man kan ju bli lurad även om man använder payson eller liknande "garantier" folk kan lika gärna skicka en sten istället för den fina turbon osv!
det bästa man kan göra är såklart att öppna paketet lite innan man betalar! det vet jag att dom rekomenderar på bussgods i alla fall så det ska inte vara något problem!
om man betalar i förskott när man kan använda efterkrav så tycker jag att man får skylla sig lite själv! man kan tyvär inte lita på folk längre!
Det är just det som är vitsen med payson. Pengarna kommer inte fram till säljaren innan köparen har godkänt varan.
Även med efterkrav kan säljaren skicka tegelstenar.
Problemet med postförskott är att man inte får tjuvkika innan man har betalt, inte om man ska följa postens regler iallafall. Det borde vara samma med bussgods. Enda sättet att få titta innan man betalar är att säljaren skickar och hoppas på att köparen betalar efteråt, men det vill ju inte säljaren.
Det är därför man använder t.ex. payson som en mellanhand som både säljare och köpare litar på.
Köparen har alltså full möjlighet att få tillbaka pengarna om inte varan är vad som utlovats. Om köpare och säljare inte är överens om varans skick så håller payson pengerna tills köparen och säljare är överens igen. t.ex att köparen skickar tillbaka varan till säljaren och får tillbaka pengarna av payson.
skum läste lite nu så det kanske redan står. men vill man nu inte använda payson eller dylikt kan man ju fråga om namn o gatuadress + hemtele nummer o ring dit, spela in samtalet på mobilen vilket är väldigt lätt och om du ska betala in direkt på hans/hennes konto så gå till banken och gör detta för då kan du fråga vems kontot är o kontrollera att allt står rätt till.
skulle det över all förmodan skita sej ändå så har du samtalet inspelat och du går till polisen med detta och lägger en anmälan på han/henne och polisen löser ditt problem. ( ett muntligt avtal är precis lika giltigt som ett skriftligt) . PS . Spara alltid annonsen också.
micke gustafsson skrev:hjälper det att polis anmäla är det någon idé?
klart det hjälper bara dom kan få info att gå efter, så man inte rycker in på polis stationen och vill göra en anmälan på "snenap87 från ballefjongbergen" för avtalsbrott.
Tråkigt med ohederliga personer på forumen, tyvärr hittar ju även de hit.
Jag har köpt och sålt saker för säkert 120-130k det sista året och har inte haft ett enda strul så det känns super. Folk har gladeligen satt över 15-20k i förskott innan jag skickat grejor ibland är det nästan så man undrar själv det hade jag aldrig vågat göra själv..
detta är väl mest en fråga till administratörerna. Hur ser ni på detta att det förekommer oärligheter på ert forum? Kan man inte på något sätt fixa samarbete med andra stora forum (TPC PPF etc) och få bort dom som redan gjort det. Tex rallybananen på TPC är rallybananen här. Han e bannad på TPC redan. Han är den där richard andersson jag och någon mer sökte. Även om man fixar så man betalar med efterkrav är det en risk. Tänk skickar dom en tegelsten?!? Man måste ju betala för att få se den. Och så bor jag i norra sverige. Och tex killen jag vill handla av i södra. Nått sorts bedömingssystem måste göras i min mening!