B234F Vägrar att starta! [Snabba svar]

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
nisse89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tor sep 25, 2008 8:03 pm
Ort: Umeå

B234F Vägrar att starta! [Snabba svar]

Inlägg av nisse89 »

Tjena!
Jag hittade ingen tråd med liknande problem så jag gjorde en egen.

De är så att min 740 16V -90 vägrar att starta, jag har bytt stift.
Gnistan va fin som fan.
Soppa pumpen går som vanligt.

Bilen gick hur bra som hälst när jag parkerade den.

Den visar inga felkoder för den delen heller :doh:

Har aldrig haft nått liknade fel själv så jag tänkte höra om nångon har nån aning om vad som är fel.

MVH
Båtdoktorn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 19, 2008 6:08 pm
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Har du startspärr?
Isf kolla säkringen till bakljusen :roll: Är samma säkring iaf på 940 vanligt att den går när man drar släpvagn. sen när man stänger av bilen får man inte igång den
Senast redigerad av Båtdoktorn den mån jan 19, 2009 8:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
nisse89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tor sep 25, 2008 8:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av nisse89 »

Baklysena funkar som dom ska, borde inte dom slockna om säkringen går?
Båtdoktorn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 19, 2008 6:08 pm
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Jo
Men kolla säkringarna
nisse89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tor sep 25, 2008 8:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av nisse89 »

Ska dra ut och göra de direkt :P
nisse89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tor sep 25, 2008 8:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av nisse89 »

Förut gick den på startmotorn. men nu gjorde den inte de (p.g.a lite stret i batteriet).
När bilen gick som den ska så gick den inte på startmotorn om de va för lite stret.
Jag kan tillägga att denna förändring blev efter jag kollade säkringar (alla är hel och fin) och "ruckade" lite på alla jävla relän och sit som sitter vid säkrnigarna, ska ladda batteriet ett tag och pröva igen.
Båtdoktorn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 19, 2008 6:08 pm
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Öppnar spridarna då ?
Brukar kännas om man sätter ett finger på spridaren när man försöker starta...

Blir stiften blöta ?
nisse89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tor sep 25, 2008 8:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av nisse89 »

Båtdoktorn skrev:Öppnar spridarna då ?
Brukar kännas om man sätter ett finger på spridaren när man försöker starta...

Blir stiften blöta ?
Jag är tyvärr ensam så jag kan inte kännaefter just nu. räcker de som man bara slår på tändningen?

Jag har inte kollat stiften efter jag bytte, men dom av dom som satt så va ett blött men inte dom andra tre.
Båtdoktorn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör jul 19, 2008 6:08 pm
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Nä man måste köra på startmotorn...

Kom på en annan sak kolla jord kabeln till motorn.. lång skott kanske men men
nisse89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tor sep 25, 2008 8:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av nisse89 »

Båtdoktorn skrev:Nä man måste köra på startmotorn...

Kom på en annan sak kolla jord kabeln till motorn.. lång skott kanske men men
Okej, får kolla de imorgon.

Då borde ju problemet kommít smygande + att jag borde väl inte ha någon gnista då?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

sitter ett relä på expansionskärlet.. det ger + matningen till spridarna. kolla detta.. plocka bort en spridarkontakt, och mät på stiften. +12V på ena och ingenting på andra.. har du en testmejsel så pilla isf fast den på de 2 stiften i kontakten och kör på staten. den bör blinka isf. annars är det antingen i matningen till spridare lr på väg till/boxen som är trasig.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
A.Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
Ort: hörnefors

Inlägg av A.Kronberg »

hmm lika bra att ta steget till turbo och ms nu då :twisted: som det har pratats om :wink:
nisse89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tor sep 25, 2008 8:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av nisse89 »

Sleeper_86 skrev:sitter ett relä på expansionskärlet.. det ger + matningen till spridarna. kolla detta.. plocka bort en spridarkontakt, och mät på stiften. +12V på ena och ingenting på andra.. har du en testmejsel så pilla isf fast den på de 2 stiften i kontakten och kör på staten. den bör blinka isf. annars är det antingen i matningen till spridare lr på väg till/boxen som är trasig.
De måste jag kolla för jag börjar tro att de är boxen som har farit.
Ska leta fram testmejseln ikväll.
nisse89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tor sep 25, 2008 8:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av nisse89 »

avvedome skrev:hmm lika bra att ta steget till turbo och ms nu då :twisted: som det har pratats om :wink:
Hehe, ska jag måste köpa tbx stor-snäckan och bygga ett monster? :hihi: :roll:
nisse89
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: tor sep 25, 2008 8:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av nisse89 »

Sleeper_86 skrev:sitter ett relä på expansionskärlet.. det ger + matningen till spridarna. kolla detta.. plocka bort en spridarkontakt, och mät på stiften. +12V på ena och ingenting på andra.. har du en testmejsel så pilla isf fast den på de 2 stiften i kontakten och kör på staten. den bör blinka isf. annars är det antingen i matningen till spridare lr på väg till/boxen som är trasig.


Jag har nu vare ute och pillat med testmejseln!
räcker de om jag jordar "ena änden" av testmejseln och pillar in den ändra änden (själva mejseln) i kontakten till spridaren?

Den variant jag prövade gav inget resultat :doh:


Några fler tips på vad de kan va?

Mvh
Skriv svar