MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
resultat från 11.e flödningen. kanalen är fortfarande 1400mm2 vid ingången och bara några mm2 större än std före delningen sen portad från delningen ner till säte. fortfarande std säte och ventil . än så länge har var varje förändring varit + på flödeskalan, en del lite mer än andra och så har man fått fortsatt där.
lyft/flöde
4/144
6/207
8/245
10/263
12/272
14/277
lyft/flöde
4/144
6/207
8/245
10/263
12/272
14/277
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Vill du ha en 531 topp att dona med? Har en som är sprucken mellan ventiler och till tändstiftshål på någon cylinder..
We have a long way to go and a short time to get there....

http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731

http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Kastar in den vid tillfälle, är rensad från ventiler o dyligt och som sagt den är sprucken o jag kommer inte att använda den.
We have a long way to go and a short time to get there....

http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731

http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
nu är det dags för en lite större uppdate. nu tycker en del säkert jag byter motorer som andra byter kallingar men sån är jag
så jag tar en liten paus från b20 ett tag, inspirationen var helt borta till jag köpte 16v toppen och började leka med den, då var det roligt igen och jag kunde skruva dyngnet runt så varför inte bygga en b230 igen, det ska ju vara roligt att gå till garaget och inte tvinga sig själv. b20 toppen,grenrör och insug är sålt till en annan här på forumet så det lever kvar, han kommer säkert med en uppdate snart. åter till b230in, var jävligt sugen på en sugmotor igen då jag saknade tempramentet i en ricktigt vass sån men det är ju svårt att slita sig när man fått smaka på turbo power så jag ska försöka kombinera det, detta är inte meningen ska bli nåt hk monster utan vass och rolig maskin. kommer gå upp en hel del i komp mot b20in samt köra e85, turbon blir den samma men med 19avgashus. ska mira och göra klar toppen i helgen samt flöda en sista gång och blir inget sämre så kommer den flöda 280cfm vid 12mm lyft. mer motor spec kommer under byggets gång.
b230 tillbaka

kolvar och stakar

knåpade ihop ett grenrör förra helgen



b230 tillbaka

kolvar och stakar

knåpade ihop ett grenrör förra helgen


MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Det där blir nog grejer
Hur är planen för övrigt i motorn då, kammar insug etc.?

Hur är planen för övrigt i motorn då, kammar insug etc.?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
ville inte uppdatera förns det var 100% klart att det blev nå. ja får hoppas den blir till belåtenhet.stecka skrev:Mmm man har ju suttit på nålar och väntat på denna uppdatering.
fan va fint de blir![]()
blir nog skoj denna motor.
insuget blir egenbyggt med 200mm runners från 48mm inv till 51x32 vid toppen övrig design är inte klar än. kammar blir slipade på org med runt 240-250grader@1mm o inte allt för elaka mot ventilmekanismen (denna ska bli driftsäkerj björk skrev:Det där blir nog grejer![]()
Hur är planen för övrigt i motorn då, kammar insug etc.?

tackJonny Karlberg skrev:Blir ju kalas det där.

felet var kammen så den hade bara varit att slipa om så hade det funkat,larsat skrev:blir ju kanon de där, lite tråkigt bara att du inte kunde få bort felen med knaster/retainterserna på b20in & ladda på ordentligt, hoppas att köparen maxar ur den..
men ventilskramlet gjorde en psykisk knäpp så det lär dröja innan man kan åka b20 utan att oroa sig

omgjorda org fk till att börja med, gillar när det är billigt så man har råd att laga när det går sönder.Klabbe Persson skrev:Kul med 16v
Vad är de för kolvar du ska åka med?
nä nu ska jag gå ner och sätta mig med tigen och svetsa ihop grenröret.
/martin
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag håller med, trodde på en utmanare till snabbasta B20 titelnLången skrev:Men...ger du upp B20det var lite tråkigt...men den nya motorn blir nog grym den oxå.

men jag förstår dig volvo16v är en ricktig super motor som har sjuk potensial. men man är ju ingen om man inte har över 850hk i den värden

hur ska du uppdatera bilen nu då så den inte gar av på mitten?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
vad var det för fel på kammen då?
jag menar.. har ju sett nån amazon med TG sugmotorkam på strippen och de är de sjukaste jag sett i sugmotorväg!! det kan väll inte vara några problem att göra en likadan kam fast med lite större nockvinkel typ 108-112 grader?
trodde var så din kam var utformad?
för en b20 me en 220+ hk och lite laddtryck måste vara nå sjukt fränt, än så länge har jag inte kommit så långt med mina b20 byggen hehe
jag menar.. har ju sett nån amazon med TG sugmotorkam på strippen och de är de sjukaste jag sett i sugmotorväg!! det kan väll inte vara några problem att göra en likadan kam fast med lite större nockvinkel typ 108-112 grader?
trodde var så din kam var utformad?
för en b20 me en 220+ hk och lite laddtryck måste vara nå sjukt fränt, än så länge har jag inte kommit så långt med mina b20 byggen hehe
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
som jag skrev ovan så ska det inte bli något effekt monster, effekten i b20in räckte gott o väl men vill inte att reaktionen ska vara som att sparka på en dö gris när man gasar utan laddtryck. (en motor som låter helt i min smak är kadett4wd`s 16vkadett) det andra är att den ska bli driftsäker så man får tid att tuna chassi o motor och inte laga motor, för man kör inte fort så länge man åker över 2s i 60fotJens Gustavsson skrev:
jag håller med, trodde på en utmanare till snabbasta B20 titeln![]()
men jag förstår dig volvo16v är en ricktig super motor som har sjuk potensial. men man är ju ingen om man inte har över 850hk i den värdenskämtar bara.
hur ska du uppdatera bilen nu då så den inte gar av på mitten?

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h