Aluminium stakar i gatbil, vara eller icke vara?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Aluminium stakar i gatbil, vara eller icke vara?

Inlägg av Thunderbolt »

Tycker detta är en intressant fråga rent allmänt för det finns dem som hävdar att det är inte några som problem att det går bra att köra runt med en bil med aluminium stakar utan någon direkt tillsyn särskilt ofta, medan andra anser att om aluminium stakar används så ska dessa bytas/kontrolleras ofta vilket gör dem i princip oanvändbara på gatbilar.
Vad säger ni experter?

Jag har själv inga planer på att använda aluminium stakar i någon motor utan vill höra i all allmänhet vad folk säger om detta!
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det går bra att köra med. Vanlig körning sliter inte utan man får logga repor precis som vanligt och byta efter intervall som beror på hur kraftiga stakar man väljer, hur mycket man varvar och om man kör någon form av överladdning. Erland.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

"In a street application, using the aluminum rod is a no brainer," BME President, Bill Miller recently said in an interview with an automotive magazine. "I don't know exactly how the myth that aluminum rods can't be used on the street got started, but I'll guess that early manufacturers of aluminum rods, back in the 60s and early-70s, weren't making them using the forging process we're using. With the material we've got and they way we manufacture the connecting rods, they'll live a couple hundred thousand miles on the street because a street application is, for the most part, low load. You gotta understand, our basic Aluminum Rod is made for 10,000 rpm and 800-hp. The design criteria for the connecting rod is way overkill for what it's gonna see on the street. We been running aluminum rods on the street for 20 years."

Annars, kolla med BME:
http://www.bmeltd.com/rods.htm

Det verkar ju stämma rätt bra att man kan åka alustakar på gatan
Farbror Bill Miller bör ju veta

MVH Mats
Bild
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

850 - s60 har ju alustakar. en del med lite pulver i.
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

gräsklippare har alu stakar
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende

Inlägg av Henrik Braun »

dgyldmark skrev:gräsklippare har alu stakar
sachs mopeder med.. :hihi:
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

Inlägg av johan johansson »

och några som åker TD har stål för att dom tröttnat på att bultarna slits ur stakarna
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

johan johansson skrev:och några som åker TD har stål för att dom tröttnat på att bultarna slits ur stakarna
Kan du mena Paolos motor :wink:
Jar tror att deras problem var inte alustakarna i sej, kanske borde ha bytit dom tidigare..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Krishell skrev:850 - s60 har ju alustakar. en del med lite pulver i.

? det har jag aldrig sett ?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Krishell skrev:850 - s60 har ju alustakar. en del med lite pulver i.
Lögner!? Va bygger du de påståendet på? Trodde inte vi hade folk som satt och "gissade" på denna forumsavdelning. Eller vart har du sett/fått infon ifrån?
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Kanske har hört fel men Martinson General lee audin tror jag kör med Alustakar....

Kadett 4wd du känner honom va , Kommentera gärna :)

Men jag gillar stalstakar :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Men de är ju inte berömda för sin hållbarhet, iaf inte om de trimmas. :thumbright:

Men som jag uppfattar det så är det ganska lugnt om inte effekten är skyhög. Jag kom att tänkta på detta för egentligen borde man vinna lite på bränsleförbrukningen om man kör alu-stakar, mindre roterande massa borde ge mindre friktion och då blir motorn effektivare, men vinsten är nog i högsta grad försumbar? Men sen är det en extra coolhets faktor med alu-staker. :hihi:
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Thunderbolt skrev:
Men de är ju inte berömda för sin hållbarhet, iaf inte om de trimmas. :thumbright:

Men som jag uppfattar det så är det ganska lugnt om inte effekten är skyhög. Jag kom att tänkta på detta för egentligen borde man vinna lite på bränsleförbrukningen om man kör alu-stakar, mindre roterande massa borde ge mindre friktion och då blir motorn effektivare, men vinsten är nog i högsta grad försumbar? Men sen är det en extra coolhets faktor med alu-staker. :hihi:
jag har alltid fått för mig att man SKA använda alu-stakar när man plockar ut jättehög effekt tack vare att man får en litet *svikt* i staken som gör att man skonat veven och dess lager, samt ser till att olje-filmen inte bryts... men det är kanske bara nått jag har fått för mig :?: :?

dagens alustakar är ju inte alls lika känsliga som dom var förr i tiden.. det var inte längesen jag vart inne och kollade på nån sida som sålde sådana och garabterade 10000 mil på både gata och stripp..
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Mattias J skrev:jag har alltid fått för mig att man SKA använda alu-stakar när man plockar ut jättehög effekt tack vare att man får en litet *svikt* i staken som gör att man skonat veven och dess lager, samt ser till att olje-filmen inte bryts... men det är kanske bara nått jag har fått för mig :?: :?
Du har nog rätt i vad du säger, men då krävs också ständig tillsyn av stakarna, vilket narturligtvis inte är så roligt i en gatbil, kanske om man älskar att lyfta ur motorn varje gång man har varit ute och kört! :wink:
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: hej

Inlägg av Kadett4wd »

calle Bengtsson skrev:Kanske har hört fel men Martinson General lee audin tror jag kör med Alustakar....

Kadett 4wd du känner honom va , Kommentera gärna :)

Men jag gillar stalstakar :)
jorå ja känner han.
han snackar skit kan ja säga.
han kör goa Parner(kina) i sin maskin.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar