Nissan 180zx -88

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Nissan 180zx -88

Inlägg av zajja »

Namn: Marcus Saari
Bor: Härnösand
Kör: Nissan 180zx
Effekt: 122hk & 184Nm
Trim: Det kommer
Väghållning: Original
Styling: Ingen än så länge.
Fälgar/däck: Original
Stereo: Finns ingen
Framtidsplaner: Först och främst få den igenom besiktningen
övrigt: Ska bara bli en ren busbil att ha i sommar så blir nog ingen speciell finnish på grejjerna.

Bild
Bild

Det som jag vet nu är att tröskel på passagerarsidan fått sig en till knyckling och måste fixxas, rost i skärmkanterna men va inge överdrivet, bromsarna måste fixxas då den stått ett tag och motorn gick orent men var knappt nån soppa i den och den hade stått ett tag så kanske räcker med en service och tanka skiten, annars om det finns kompression så åker MS:et på om det är nå fel på insprutet samt måste avgassystemet bytas så blir nog 3" direkt :D mer kommer när jag fått hem bilen, kommer hämtas i veckan/nästa helg.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck
Inlägg: 178
Blev medlem: sön aug 19, 2007 2:58 pm
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Simon.j »

Har alltid gillat S12or, till och med mer än S13 :roll:
Så denna är inget undantag.

Lycka till :thumbright:

//Simon
Simon Johannesson
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Simon.j skrev:Har alltid gillat S12or, till och med mer än S13 :roll:
Så denna är inget undantag.

Lycka till :thumbright:

//Simon
Tackar! Jo dem är lite småfräna...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Bild
Bild
Fick hem den idag, kommer förmodligen in i garaget imorgon då jag bara har att lossa ena motorfästet och växellådsbalken på 240n innan motorn rycks ur och sen ska bara avgassystemet ner och fronten tillbaka och sen knuffas ut ur garaget....
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Vart klar med 240n igår men blev det så sent så vi väntade till idag med att flytta ut den och in med nissan.
Väl inne så tog ja bild på pannrummet, ska förbättras lite, finns mycket plats för intercooler och el-fläkt om man tar bort org fläkten och fläktkåpan! ska nog gå att få dit oljekylarn utan problem med, vart kan man köpa adapter till den här motorn för oljekylare?
Bild
Och bilder på det som ska fixxas/blästras och målas, måste svetsa golvet bakom där balken är intryckt annars såg det ut att vara i ok skick när jag bara stack under huvet, ska lyfta upp riktigt och kolla sen. känns ändå som det är mindre jobb än på mina tidigare bilar :P
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Inredningen, förutom ett hål i förarstolen så är den fräsch eller ja den är skitig just nu men det fixxas dammsugaren, kemikalier och trasor! :P
Bild
Bild
Bild
Bild
Och bild på lysena:
Bild
Baklysena funkade inte över huvudtaget och ena positionslampan fram funkade inte men annars funkade allt, el-speglar och el-hissarna funkade så det är finnemang.
Han sa att bromsarna var väck på den men nu när jag bromsade påväg in i garaget tog dem direkt och den började rulla någorlunda direkt igen, efter att ha bromsat några gånger kunde jag få skivorna att snurra igen med bara fingarna på hjulbultarna så behövs nog inte speciellt mycket rekning, fram iaf bara där jag kollat, skivor och belägg var är ok så dem slipp man ju byta, hoppas det är samma visa bak.
Bild
Dock var handbromsspaken stum så vajrarna har nog rostat ihop.
Satt även riktigt fräscha vinterdäck på den.
Bild
Fanns även besiktningspapper på den från -95 och 8000mil sen alla år frammåt till -05 16000 (som den gått nu) och majoriteten var blanka annars vare bara bagateller :P
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Tjenare nice med en Nisaan till,Dessutom lite sällsynt :thumbright:
Pröva o köp en oljeadapter från biltema den passa rakt på min nissan micra 1,2 dock inte 1,0..Skulle tro den passar :wink:
Den passar dessutom Rödblocket,Opel kadett m.fl för man har testat
:lol:

Lycka till :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Vart bara en kort stund i garaget men imorgon är det planerat att bli hela dan!
2 av tändkablarna var annorlunda mot resten och dem blev såhär:
Bild
Tippar på att dem röda är original (dem såg hyffsade ut) och att dem andra 2 är nå universal dravvel för 10kr/styck eller något...
Bild
Tändstiften var väl inte dem fräschaste heller:
Bild
Gjorde kompprov, kall motor och resultat blev likvärdigt på alla cylindrar, lägsta hade 10,2 bar~ och högsta 10,5, har bara gått 18000 mil så, glad över det!
Bild
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

ser ut att vara en hel del jobb med den, eller ska du inte bry dig om rosten?
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Hjorleifsson »

zajja skrev: Tändstiften var väl inte dem fräschaste heller:
bara 4 stift? :)
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Hjorleifsson skrev:
zajja skrev: Tändstiften var väl inte dem fräschaste heller:
bara 4 stift? :)
Tog bara ut dem på insugssidan, blir nog lite "lite" komp om man tar ut bägge stiftena och bara har komptestare i ena hålet..... :P
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Mats_L skrev:ser ut att vara en hel del jobb med den, eller ska du inte bry dig om rosten?
Jo jag ska bry mig om rosten, har tillgång till både svets och bläster så det ska nog gå vägen.. rosten har inte lyckats hindra mig förut!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Alias Pettson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:43 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Alias Pettson »

hur ser dom andra 4 stiften ut?
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Alias Pettson skrev:hur ser dom andra 4 stiften ut?
Har inte tagit upp och kollat än, ska göra det...
Har väldiga problem med att hitta delar till den, måste ha tag i fördelarlock,rotor och tändkablar men hittar fasen ingenstans, vill helst ha det ifrån sverige..
Handbromsen är somsagt stum på den också så nya vajrar lär behövas.
Så säg gärna till om någon vet vart man kan köpa delar till den.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Alias Pettson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:43 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Alias Pettson »

Ring mekonomen å be dom kolla ABR. Jag var på gång att byta till mig en sån där bil å jag har för mig att jag hittade det mesta på deras hemsida. Jäkligt bra sida men inget för privat personer.
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Alias Pettson skrev:Ring mekonomen å be dom kolla ABR. Jag var på gång att byta till mig en sån där bil å jag har för mig att jag hittade det mesta på deras hemsida. Jäkligt bra sida men inget för privat personer.
Tackar! det fanns lock,rotor samt även kamremm och spännare lär nog byta det också. Även ventilkåpspackning då det är väldigt oljigt runt där + att man kan snygga till ventilkåpan.
Det gick att beställa som privatperson därifrån så får bli det.
Men tyvärr saknas tändkablar så verkar som att det får bli nå universalkablar, någon som har nå tips om vilka som funkar bäst? alltså vart man ska köpa ifrån?
Nu har man käkat så ska ta mig ner i garaget igen!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Skriv svar