Topspeed 2009
- Petrolhead
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons jun 25, 2008 10:41 am
- Ort: Sthlm
Topspeed 2009
Det är dax att bekänna färg, igen......
Som vi lovade 2008 så kör vi även 2009 ett Topspeed för att se om det finns någon som klarar av att tangera dom gällande rekorden. Nu snackar vi inte om teoretiska rekord kring fikabordet, utan bitter verklighet.... Platsen är Malmby f.d. flygfält i Strängnäs, datumet är den 23 maj.
Läs mer här:
http://www.moppe.se/Topspeed/Topspeed%202009.htm
Som vi lovade 2008 så kör vi även 2009 ett Topspeed för att se om det finns någon som klarar av att tangera dom gällande rekorden. Nu snackar vi inte om teoretiska rekord kring fikabordet, utan bitter verklighet.... Platsen är Malmby f.d. flygfält i Strängnäs, datumet är den 23 maj.
Läs mer här:
http://www.moppe.se/Topspeed/Topspeed%202009.htm
- Petrolhead
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons jun 25, 2008 10:41 am
- Ort: Sthlm
Re:
Efter som du inte kan vänta till länkarna på sidan blir uppdaterade så kan du få reglerna från 2008:
http://www.moppe.se/Topspeed/Malmby2008.pdf
Reglerna har sett likadana ut sedan 1952 och kommer nog se lika ut 2052...
Skruva ihop något kul - så syns vi där
http://www.moppe.se/Topspeed/Malmby2008.pdf
Reglerna har sett likadana ut sedan 1952 och kommer nog se lika ut 2052...
Skruva ihop något kul - så syns vi där

Du vet väl att allt som tar mer än fem minuter räknas som försenat i dagens datorsamhälle.
Tackar för länken!
En fråga:
Har ett antal mopeder det hade varit roligt att "anpassa" och delta med, men en MB är den enda som potentiellt kan passa i en klass där man inte blir frånåkt av modern plast så det bara dammar till. Årsmodellen på den är dock okänd och sannolikt efter 1980.

En fråga:
Min tolkning är att MB5 tillverkade 1980 är godkända, dock ej 1981->. Korrekt? Lite svårt att få fram uppgifter på tillverkningsår...Mopeden och motorn/motorerna skall vara sålda som
moped i Sverige och vara av årsmodell 1980 eller äldre
Förtydligande:
Honda MB är godkänd.
Har ett antal mopeder det hade varit roligt att "anpassa" och delta med, men en MB är den enda som potentiellt kan passa i en klass där man inte blir frånåkt av modern plast så det bara dammar till. Årsmodellen på den är dock okänd och sannolikt efter 1980.
- Petrolhead
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons jun 25, 2008 10:41 am
- Ort: Sthlm
re:
Modellen MB5 KOM innan 1980 och det räcker med det - är just din motor nyare så spelar det ingen roll.
MT5 är dock EJ godkänd...
Bra trix är att ta en MB80 och knöla ner 6-växlade lådan i ett MB5 block och sen kröna med 80cc cyllen...
Snabbast 2008 var dock en Gilera!
MT5 är dock EJ godkänd...
Bra trix är att ta en MB80 och knöla ner 6-växlade lådan i ett MB5 block och sen kröna med 80cc cyllen...
Snabbast 2008 var dock en Gilera!
Okej. Som det är formulerat nu tolkar jag det inte så, men det är väl bara ett syftningsfel...
Cylindern från MB80 ger nog bara huvudvärk, den motorn ska ha nästan en centimeter längre slaglängd och det vevpartiet passar inte i mopedblocket. Däremot går det ta en CR80 cylinder med vevparti och med mild övertalning (svets & fräs) montera i mopedmotorn. Koppling och växellåda går göra likadant med, passar rakt i mopedblocket.
Idag sitter det en MTX80-motor (samma sak som MB80 i princip) i standardutförande på min MB, det ligger 3½ CR80-motor i garage och förråd, ett oräknat antal MB5/MT5-motorer ligger ännu mer utspridda här... Så att jag tycker att Hondorna är bra är väl rätt uppenbart, det enda som saknas är pengar och motivation för att pilla ihop en liten dräpare.
Hade det inte varit 30 mil till tävlingen hade jag känt mig betydligt mer motiverad, men så är det när man bor i de småländska urskogarna.
Cylindern från MB80 ger nog bara huvudvärk, den motorn ska ha nästan en centimeter längre slaglängd och det vevpartiet passar inte i mopedblocket. Däremot går det ta en CR80 cylinder med vevparti och med mild övertalning (svets & fräs) montera i mopedmotorn. Koppling och växellåda går göra likadant med, passar rakt i mopedblocket.
Idag sitter det en MTX80-motor (samma sak som MB80 i princip) i standardutförande på min MB, det ligger 3½ CR80-motor i garage och förråd, ett oräknat antal MB5/MT5-motorer ligger ännu mer utspridda här... Så att jag tycker att Hondorna är bra är väl rätt uppenbart, det enda som saknas är pengar och motivation för att pilla ihop en liten dräpare.

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
klassar conny in med sin MB5 i under 50cc klassen?
bild vid sävar rekord försök

bild vid sävar rekord försök


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Petrolhead
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons jun 25, 2008 10:41 am
- Ort: Sthlm
Du har ju reglerna i länken längst upp men är det en MB och inte en MT motor som den är byggd på så är det inga problem, likaså ska den ju vara max 50cc för att få köra i den klassen.
Sen har vi ju max 90cc
och max 90cc öppen klass för allt som inte passar in i de 2 första klasserna.
Jag vet ju inte hur just Conny har mätt fart men det är mer regel än undantag att det går inte så fort i verkligheten som i Moppeforum...
Sen har vi ju max 90cc
och max 90cc öppen klass för allt som inte passar in i de 2 första klasserna.
Jag vet ju inte hur just Conny har mätt fart men det är mer regel än undantag att det går inte så fort i verkligheten som i Moppeforum...

- Petrolhead
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons jun 25, 2008 10:41 am
- Ort: Sthlm
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en seriöst kalibrerad cykel dator stämmer +- 1km/t sen har vi kört med gps ocksåPetrolhead skrev:Jag vet ju inte hur just Conny har mätt fart men det är mer regel än undantag att det går inte så fort i verkligheten som i Moppeforum...

detta är nog inget vanligt moppe forum direkt heller


conny ska göra iårdning en ny 50cc cylle som inte är lika repig sen ska det bli nya topp speed rekord i sävar

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- sura
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 210
- Blev medlem: tor sep 20, 2007 5:56 am
- Ort: Surahammar
- Kontakt:
Jo, det är nästa steg för mig, men tiden har inte riktigt räckt till denna veckan.
Vevaxeln vred sig vid provkörningen i lördags, så jag fick riva motorn och rikta och svetsa veven.
Ikväll blir det nya tester, och om det går bra för mig på topspeeden den 23:e så blir det lite seriösare bygge sen.
Vevaxeln vred sig vid provkörningen i lördags, så jag fick riva motorn och rikta och svetsa veven.
Ikväll blir det nya tester, och om det går bra för mig på topspeeden den 23:e så blir det lite seriösare bygge sen.
Snabbast i Hallsta Moppers 124 km/h
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."