Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Anton N
För mycket laddtryck
Inlägg: 195 Blev medlem: tor sep 27, 2007 8:10 pm
Ort: umeå
Inlägg
av Anton N » ons feb 04, 2009 10:43 pm
Hallå
Tänkte höra om någon vet om slungdiff från en 740 passar i en 240 axel, tänkte med tanke på längd osv, och sedan om någon har erfarenhet av slungdiff och hur ni tycker att den funkar?
Mvh smoke
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896 Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar
Inlägg
av Sleeper_86 » tor feb 05, 2009 12:21 am
den passar.. använder 240:s drivaxlar bara..
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821 Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås
Inlägg
av ergu » tor feb 05, 2009 12:36 pm
är inte en 740 axel väldigt mycket bredare än en 240? drivaxlarna från 240 borde bli för korta.
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896 Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar
Inlägg
av Sleeper_86 » tor feb 05, 2009 1:01 pm
...slungdiff från en 740 passar i en 240 axel...
ja diffen passar i en 240axel så länge du använder 240 drivaxlar.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821 Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås
Inlägg
av ergu » tor feb 05, 2009 1:39 pm
oj läser som en kratta idag tydligen, fel av mig
Anton N
För mycket laddtryck
Inlägg: 195 Blev medlem: tor sep 27, 2007 8:10 pm
Ort: umeå
Inlägg
av Anton N » ons feb 18, 2009 8:18 pm
Tack för svar!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068 Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping
Inlägg
av knotan » ons feb 18, 2009 10:31 pm
du måste mäta längden på drivaxlarna ,
sen mät längden från änden av bakaxeln in till centrum på slungdiffen.
oftast så är ena drivaxeln liiiite för lång för slungdiffen så man får korta den drivaxeln typ 5mm för att den inte ska bottna in i diffen, då trycker man sönder innanmätet på diffen när man sätter dit drivaxeln,
Miffe
För lite laddtryck
Inlägg: 6 Blev medlem: tor feb 26, 2009 12:39 pm
Ort: Trosa
Inlägg
av Miffe » tis mar 03, 2009 3:00 pm
Kapar tråden lite...
Tänkte köpa en 1041 axel till min 940, utväxlingen på den är 3,91.
Är inte det väldigt högt? Alla andra axlar jag hittar är utväxlingen 3,54.
Bilen är en 96'a med M90.
Mvh Micke
Volvo 940T
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068 Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping
Inlägg
av knotan » tis mar 03, 2009 4:35 pm
det kommer varva satan med 3.91 å m90
Miffe
För lite laddtryck
Inlägg: 6 Blev medlem: tor feb 26, 2009 12:39 pm
Ort: Trosa
Inlägg
av Miffe » tis mar 03, 2009 7:29 pm
knotan skrev: det kommer varva satan med 3.91 å m90
Förstod nästan det.. =/
Mvh Micke
Volvo 940T
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273 Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå
Inlägg
av fredde_vit_pv » tis mar 03, 2009 7:58 pm
ventilflyt redan vid 300km/tim på 5:an då eller?
/Fredde
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745 Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad
Inlägg
av coupe76 » tis mar 03, 2009 8:18 pm
knotan skrev: det kommer varva satan med 3.91 å m90
Eller så upplevs bilen bara mycket piggare o roligare......
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Miffe
För lite laddtryck
Inlägg: 6 Blev medlem: tor feb 26, 2009 12:39 pm
Ort: Trosa
Inlägg
av Miffe » tis mar 03, 2009 9:18 pm
Bilen är min bruksbil och det pendlas ca 8 mil om dagen med den.
Nån som vet hur mycket mer det kommer varva på femman?
Nu varvar den runt 2500 i 120km/h vilket jag tycker är bra..
Mvh Micke
Volvo 940T
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068 Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping
Inlägg
av knotan » tis mar 03, 2009 10:10 pm
snarare varvstopp vid strax efter 200.
ligger väll på 100 km/h med behagligt varvtal om man ska långåka , = trist.
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865 Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:
Inlägg
av Nicklas Eriksson » ons mar 11, 2009 9:59 pm
förhållandet är linjärt och inget annat ändras förutom utväxlingen så uträkningen är väl inte svårare än såhär:
(2500 / 3.54) * 3.91 = 2762 rpm