Mustang 65 351w turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Worre
För mycket laddtryck
Inlägg: 204
Blev medlem: mån aug 14, 2006 4:22 pm
Ort: vitsand pite

Inlägg av Worre »

du får ju inte in nog mkt ost bak :hihi:
naaeee vill it
Worrsjö Plåt
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

maranello skrev:en 340 vore inga fel att ha o bygga på,men dem e ju lite svåra att få tag i också.

men christians 302:a vore ju inte heller fel :wink:

angående notchen, vet du vart man kan få tag i billiga sådana nu? såg ju att du köpte din på jula, synd att den försvann.

mvh
Nope bara dyra :hihi: Jag har inte ens fått tag på en själv, har bara lånat en, så jag skulle gärna köpa om jag hittade en vettig!
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Worre skrev:du får ju inte in nog mkt ost bak :hihi:
Hehe blir nog bra :hihi: men blir det inga hjullyft får man väll banka dit större, är bara hjulhusöppningarna som begränsar nu går säkert in 31" i hjulhusen :thumbright:
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

jag tror att du kommer ångra att du inte byggde bredare hjulhus direkt, bygga om är tröttsamt :roll:
better to burn out then fade away
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

madmagnus skrev:jag tror att du kommer ångra att du inte byggde bredare hjulhus direkt, bygga om är tröttsamt :roll:
Förstår inte riktigt vittsen med att ha bauta däck på en sån här bil, anser att väldigt många har onödigt stora däck som bara rullar tungt när man väl kommit iväg, har man ett chassi som går att justera rätt så behöver man inga 33x15" däck för att ta sig iväg på klister, om man nu inte ska åka 7or med en stridsvagn.

Se hur denna kille lanchar med 325.50.15 drag radial! http://www.youtube.com/watch?v=Rx8FF1eW79Y

Så jag tror att 28.10.5.15" drag räcker gott och väl, rymms säkert 12" breda men tror inte det behövs!

Och bilen byggs ju i första hand för väghållning och reggbesiktning för gata, så en bakvagn med 40cm mellan 4-länk stagen känns ganska uteslutet!

Mvh
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Händer inga stora saker nu, håller på att laga lite smårost i bakskärmarna och montera strävor in i motorrummet från buren mm.

Letar fortfarande någon lämplig styrväxel med servo, den ska vara ca 55cm mellan dom fasta punkterna och den sitter framför framvagnsbalken. Borde ju finnas massa moderna små bilar med smala styrväxlar men bara veta vilka som är vettiga :? Några förslag?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tror (som sagt) det är svårt att hitta så smala servostyrväxlar för montering framför hjulen. De flesta fwd-bilar nu har den ju bakom.

En högerstyrd post-Kadett/Astra (med p-ändarna i mitten) som du vänder upp-och-ned?

Eller en normal styrväxel (typ Volvo 240) som du gör om för att fästa P-ändarna längre in. Det går ju att göra en "balk" mellan kuggstångens ändar. En glidlagring i mitten så kan man få stil på det.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Ja nu vet jag att du bytt framvagn men ändå
Mustang II är gjord för att sitta framför balken
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Jag har en sån på min bil Utan servo) och kan mäta hur bred den är
http://store.summitracing.com/largeimag ... fr1502.jpg

Det står en Mustang III (Med Servo) i garaget så jag kan mäta den oxå

MVH Mats
Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Mustang II-styrväxeln är nog för bred...men mät, det är bra med data.

Som jämförelse är Escort MkI/II 560-585 mm mellan ledpunkterna (lite beroende på kuggstång), och den räknas som riktigt smal.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

måste du ha servo? behöver inte bli så tung styrd utan, bara mer känsla.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Ja har man inte servo är de ju inga problem att korta den i rätt längd. Tänkte på en annan grej, de finns ju styrväxlar med utanpåliggande servo kolv, ungefär som en vanlig hydraulkolv. Kan man inte trixa ihop nått själv med en sån tro?

Polaren har kollat på appelton till sin dtm audi men han har inte köpt nån så jag vet inte hur dom är.

En länk iaf.
http://www.hrpworld.com/index.cfm?tpc=A ... on=product
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

therealpinto skrev:Jag tror (som sagt) det är svårt att hitta så smala servostyrväxlar för montering framför hjulen. De flesta fwd-bilar nu har den ju bakom.

En högerstyrd post-Kadett/Astra (med p-ändarna i mitten) som du vänder upp-och-ned?

Eller en normal styrväxel (typ Volvo 240) som du gör om för att fästa P-ändarna längre in. Det går ju att göra en "balk" mellan kuggstångens ändar. En glidlagring i mitten så kan man få stil på det.

/Gustaf
Problemet med alla styrväxlar är ju att man skulle vilja se hur dom såg ut och vad dom hadde för mått innan man köpte, så man inte måste köpa 3-4st innan man hittar en som går att använda.

Har funderat på att köpa en som som man vet är lite bred och bygga typ en "balk" då skulle man ju även kunna bygga dit ganska många justeringar. Det är ju bara det att det känns dumt att ha massa extra i styrningen som kan flexa och krångla så jag hoppas att det går att lösa utan.

Hur känsligt är det att ha en styrväxel som är lite för bred, blir det mycket bumpsteer för minsta fel i längd?
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

T-27 skrev:Ja nu vet jag att du bytt framvagn men ändå
Mustang II är gjord för att sitta framför balken
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Jag har en sån på min bil Utan servo) och kan mäta hur bred den är
http://store.summitracing.com/largeimag ... fr1502.jpg

Det står en Mustang III (Med Servo) i garaget så jag kan mäta den oxå

MVH Mats
Du får gärna mäta har man tur så... Men tror väll tyvärr att dom är lite väl breda.
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

THE SHOP skrev:måste du ha servo? behöver inte bli så tung styrd utan, bara mer känsla.
I värsta fall så kommer jag nog att prova en utan servo finns till escort mk1+2 nya med 2.4varv för bara ca 150pund. Men jag tror att den kan vara ganska tungstyrd med kort utväxling och 245breda däck fram
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Klabbe Persson skrev:Ja har man inte servo är de ju inga problem att korta den i rätt längd. Tänkte på en annan grej, de finns ju styrväxlar med utanpåliggande servo kolv, ungefär som en vanlig hydraulkolv. Kan man inte trixa ihop nått själv med en sån tro?

Polaren har kollat på appelton till sin dtm audi men han har inte köpt nån så jag vet inte hur dom är.

En länk iaf.
http://www.hrpworld.com/index.cfm?tpc=A ... on=product
Deras modell fungerar säkert kanon men jag tror inte att jag klarar av att bygga en själv, mustang som har servo orginal har en liknande konstruktion som hjälper till och sitter på styrstagen. Men det är lätt att det blir glapp och ryck när man svänger åt olika håll snabbt.

Sellholm har en avsmalnad volvo styrväxel med servo och ca 2.5varv men då kostar den 9900:- och det tål inte riktigt min budget på styrningen :doh: Men i västa fall så får man väl köpa en sån senare!

Tack för alla tips, ös på bara till slut borde man ju hitta en vettig :thumbright: :D
Skriv svar