Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Kam-synken kommer nog funka fint, ja kör sådär på min Volvo och de funkar kanon! Får då en bra signal! :thumbright:
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Nicke Nyman skrev:Kam-synken kommer nog funka fint, ja kör sådär på min Volvo och de funkar kanon! Får då en bra signal! :thumbright:
Nicke: Jag gissar att vi har konsulterat samma elektronik-kille? ;)

Nåväl.
Ikväll blev det inget garage... nån paus måste man få oxå.
Blev lite kvalitetstid i soffan istället. :P
Bild

Var iaf till svetsarkompisen och lämnade spjällhuset tidigare idag!
Hämtade ut det ikväll.
Lite invändig svarvning bara sen är det klart.
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Det står då inte stilla bara för att jag inte har uppdaterat på nån dag!
Senaste beskedet från kamaxelsliparen är att hälften av nockarna är slipade.. blir olika profil på in och ut så ena av dom är gjorda gissar jag.

Har lagt ner en hel del tid på att mäta fjäderläge, olika retainers, underläggsbrickor, fjäderlängder, fjäderhårdheter och sånt grejs..
Nu blir det 60kg inspänd och 120kg vid 13mm lyft.

Spjällhuset som svetsades, nu är det även svarvat till invändigt.
Borde få nya lager till det i början på veckan, sen är det klart :)
Bild

Toppen, uppdaterade lite småsaker efter besöket hos jens.
Nu är det färdigfilat i den iaf...
Mätar volymen här och det blev visst 12.4:1 i komp, perfekt! :D
Bild

Fäste till vevaxelgivaren...
Det tar sin lilla tid att tillverka sånnahär små fåniga saker.
Bild

Såhär ser då triggerskivan ut som någon var nyfiken på :)
Bild

Passade på att mäta in en exakt 0:a samt lite andra bra siffror, stansade in lite streck på triggerskivan så det blir lätt att ställa tändning sen!
Bild

Och det här lilla fåniga fästet har tagit en jäkla tid att fabricera..
Typ 4 timmar har jag snajdat på den där. nu är det klart iaf!
Bild

Närmast är nog att få ordning på insuget.
Äntligen får man kapa rondell och smeta med mig-svetsen :P
Har varit lite för mycket finlir nu på slutet ;)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det lilla fästet tror jag halvarsson säljer för 3-350krmen det blir ju bra detta:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Tommy Luhr skrev:det lilla fästet tror jag halvarsson säljer för 3-350krmen det blir ju bra detta:)
Men såntdär ska du ju säga innan! :roll:
Nåja.., blev ju bra det här med som sagt :thumbright:
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jaha.. ännu en kväll i verkstan avklarad.
Blev lite motormek ikväll med!
Röjde även upp i bromsbänksrummet ordentligt och började lokalisera delarna som behövs för att få fast en volvomotor i bänken :)

Monterade oljepumpen och stötte på ännu ett njutningsmoment med 90mm slag och vevstakar från mystiska tyskland..
Typ 1mm frigång till pumpen :P jaja, det går ju fritt iaf :)
Bild

Började bråka med insuget oxå.
Skruvade fast en Ajden-fläns på en gammal skrot-topp och svetsade fast nå rörstumpar som jag hittade.
Bild

Svarvade till några hylsor som spridarna får sitta i.
Bild

Borrade och filade lite i insuget.
Typ här nånstans får spridarna sitta.
Bild

Sen spårar det lätt ur oxå.. 8)
Men jag ska nog hålla mig till ursprungliga tanken med stort plenum.
Bild
Gustav Sundberg
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Inlägg av alex b »

Skitskoj att läsa och se vilken rasande takt du jobbar i! :thumbright: Fortsätt bara ösa på med bilder.
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

är de inte bättre o slipa ur olje pumpen lite?

sakerna flexar väl lite vid högre varv?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Rasmus: Nja det är nån mm frigång, flexar det mer än så tror du?
Om det skulle göra det så tror jag att frigången fixar sig själv :hihi:

Nåväl..
Det blev ingen uppdatering igår, photobucket var så struligt.
Men detta hände igår iaf.

Slipade hål i insuget för spridarhylsorna.
Bild

Svetsa fast...
Bild

Och så ser det ut från insidan..
Bild


Sen blev det onsdag..
Åkte ut en sväng till Jens igen för lite mer topp-flödning :)
Bara lite finlir i kanalen gjorde 10-15 cfm..
Bild

Såhär ser resultatet ut 8) värsta high-tech utskriften!
Bild

Åkte tillbaka till garaget och fortsatte med att börja meka fast motorn i bromsbänken..
Det sista på motorn går lika bra att göra där som i ett stativ.
Bild
Gustav Sundberg
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Du får väll hyt till sen när det dags för att anstränga 27:an så fixar vi det vi surrade om tidiagre ;) sen glöm inte ventilkåpan vi snackade om också ....:)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Fan, du verkar ha lite roliga maskiner i garaget :thumbright:
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Såhär ser resultatet ut 8) värsta high-tech utskriften!
Har knåpat ihop en exelfil som gör en fin graf av värdena man skriver in.
Skall jag maila över den eller?

//Nisse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har det också men jag föredrar siffror och ricktigt skriven text som inte försviner vid data haverier :)

jag har en perm med ca 200-500st olika flödade toppar törs inte ha sånt i en dator
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:jag har det också men jag föredrar siffror och ricktigt skriven text som inte försviner vid data haverier :)
Nått man lärt sig efter några hårdisk krascher är att göra backup filer lite då och då och spara dom på andra medier, tex usb sticka eller portabel hårddisk :thumbright:
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

super7 skrev:
Gustav skrev:Såhär ser resultatet ut 8) värsta high-tech utskriften!
Har knåpat ihop en exelfil som gör en fin graf av värdena man skriver in.
Skall jag maila över den eller?

//Nisse
Jaha, tack men det går fint såhär oxå :)
Tycker det är rätt så skönt att allt inte är datoriserat oxå...
Gustav Sundberg
Skriv svar