
Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Nicke: Jag gissar att vi har konsulterat samma elektronik-kille?Nicke Nyman skrev:Kam-synken kommer nog funka fint, ja kör sådär på min Volvo och de funkar kanon! Får då en bra signal!

Nåväl.
Ikväll blev det inget garage... nån paus måste man få oxå.
Blev lite kvalitetstid i soffan istället.


Var iaf till svetsarkompisen och lämnade spjällhuset tidigare idag!
Hämtade ut det ikväll.
Lite invändig svarvning bara sen är det klart.

Gustav Sundberg
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Det står då inte stilla bara för att jag inte har uppdaterat på nån dag!
Senaste beskedet från kamaxelsliparen är att hälften av nockarna är slipade.. blir olika profil på in och ut så ena av dom är gjorda gissar jag.
Har lagt ner en hel del tid på att mäta fjäderläge, olika retainers, underläggsbrickor, fjäderlängder, fjäderhårdheter och sånt grejs..
Nu blir det 60kg inspänd och 120kg vid 13mm lyft.
Spjällhuset som svetsades, nu är det även svarvat till invändigt.
Borde få nya lager till det i början på veckan, sen är det klart

Toppen, uppdaterade lite småsaker efter besöket hos jens.
Nu är det färdigfilat i den iaf...
Mätar volymen här och det blev visst 12.4:1 i komp, perfekt!

Fäste till vevaxelgivaren...
Det tar sin lilla tid att tillverka sånnahär små fåniga saker.

Såhär ser då triggerskivan ut som någon var nyfiken på

Passade på att mäta in en exakt 0:a samt lite andra bra siffror, stansade in lite streck på triggerskivan så det blir lätt att ställa tändning sen!

Och det här lilla fåniga fästet har tagit en jäkla tid att fabricera..
Typ 4 timmar har jag snajdat på den där. nu är det klart iaf!

Närmast är nog att få ordning på insuget.
Äntligen får man kapa rondell och smeta med mig-svetsen
Har varit lite för mycket finlir nu på slutet
Senaste beskedet från kamaxelsliparen är att hälften av nockarna är slipade.. blir olika profil på in och ut så ena av dom är gjorda gissar jag.
Har lagt ner en hel del tid på att mäta fjäderläge, olika retainers, underläggsbrickor, fjäderlängder, fjäderhårdheter och sånt grejs..
Nu blir det 60kg inspänd och 120kg vid 13mm lyft.
Spjällhuset som svetsades, nu är det även svarvat till invändigt.
Borde få nya lager till det i början på veckan, sen är det klart


Toppen, uppdaterade lite småsaker efter besöket hos jens.
Nu är det färdigfilat i den iaf...
Mätar volymen här och det blev visst 12.4:1 i komp, perfekt!


Fäste till vevaxelgivaren...
Det tar sin lilla tid att tillverka sånnahär små fåniga saker.

Såhär ser då triggerskivan ut som någon var nyfiken på


Passade på att mäta in en exakt 0:a samt lite andra bra siffror, stansade in lite streck på triggerskivan så det blir lätt att ställa tändning sen!

Och det här lilla fåniga fästet har tagit en jäkla tid att fabricera..
Typ 4 timmar har jag snajdat på den där. nu är det klart iaf!

Närmast är nog att få ordning på insuget.
Äntligen får man kapa rondell och smeta med mig-svetsen

Har varit lite för mycket finlir nu på slutet

Gustav Sundberg
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
det lilla fästet tror jag halvarsson säljer för 3-350krmen det blir ju bra detta:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Jaha.. ännu en kväll i verkstan avklarad.
Blev lite motormek ikväll med!
Röjde även upp i bromsbänksrummet ordentligt och började lokalisera delarna som behövs för att få fast en volvomotor i bänken
Monterade oljepumpen och stötte på ännu ett njutningsmoment med 90mm slag och vevstakar från mystiska tyskland..
Typ 1mm frigång till pumpen
jaja, det går ju fritt iaf 

Började bråka med insuget oxå.
Skruvade fast en Ajden-fläns på en gammal skrot-topp och svetsade fast nå rörstumpar som jag hittade.

Svarvade till några hylsor som spridarna får sitta i.

Borrade och filade lite i insuget.
Typ här nånstans får spridarna sitta.

Sen spårar det lätt ur oxå..
Men jag ska nog hålla mig till ursprungliga tanken med stort plenum.

Blev lite motormek ikväll med!
Röjde även upp i bromsbänksrummet ordentligt och började lokalisera delarna som behövs för att få fast en volvomotor i bänken

Monterade oljepumpen och stötte på ännu ett njutningsmoment med 90mm slag och vevstakar från mystiska tyskland..
Typ 1mm frigång till pumpen



Började bråka med insuget oxå.
Skruvade fast en Ajden-fläns på en gammal skrot-topp och svetsade fast nå rörstumpar som jag hittade.

Svarvade till några hylsor som spridarna får sitta i.

Borrade och filade lite i insuget.
Typ här nånstans får spridarna sitta.

Sen spårar det lätt ur oxå..

Men jag ska nog hålla mig till ursprungliga tanken med stort plenum.

Gustav Sundberg
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Rasmus: Nja det är nån mm frigång, flexar det mer än så tror du?
Om det skulle göra det så tror jag att frigången fixar sig själv
Nåväl..
Det blev ingen uppdatering igår, photobucket var så struligt.
Men detta hände igår iaf.
Slipade hål i insuget för spridarhylsorna.

Svetsa fast...

Och så ser det ut från insidan..

Sen blev det onsdag..
Åkte ut en sväng till Jens igen för lite mer topp-flödning
Bara lite finlir i kanalen gjorde 10-15 cfm..

Såhär ser resultatet ut
värsta high-tech utskriften!

Åkte tillbaka till garaget och fortsatte med att börja meka fast motorn i bromsbänken..
Det sista på motorn går lika bra att göra där som i ett stativ.

Om det skulle göra det så tror jag att frigången fixar sig själv

Nåväl..
Det blev ingen uppdatering igår, photobucket var så struligt.
Men detta hände igår iaf.
Slipade hål i insuget för spridarhylsorna.

Svetsa fast...

Och så ser det ut från insidan..

Sen blev det onsdag..
Åkte ut en sväng till Jens igen för lite mer topp-flödning

Bara lite finlir i kanalen gjorde 10-15 cfm..

Såhär ser resultatet ut


Åkte tillbaka till garaget och fortsatte med att börja meka fast motorn i bromsbänken..
Det sista på motorn går lika bra att göra där som i ett stativ.

Gustav Sundberg
Fan, du verkar ha lite roliga maskiner i garaget 

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har det också men jag föredrar siffror och ricktigt skriven text som inte försviner vid data haverier 
jag har en perm med ca 200-500st olika flödade toppar törs inte ha sånt i en dator

jag har en perm med ca 200-500st olika flödade toppar törs inte ha sånt i en dator
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Jaha, tack men det går fint såhär oxåsuper7 skrev:Har knåpat ihop en exelfil som gör en fin graf av värdena man skriver in.Gustav skrev:Såhär ser resultatet utvärsta high-tech utskriften!
Skall jag maila över den eller?
//Nisse

Tycker det är rätt så skönt att allt inte är datoriserat oxå...
Gustav Sundberg