Den Gröna Räser Starleten=> Blir Gröna KompressorStarlete
Till helgen blir det förhoppningsvis uppstart!
Och drevningen till kompressorn kommer jag inte ihåg i huvudet nu exakt men har för mig att jag räknade fram att vi skulle få ca 0,5bars laddtryck med denna setup! så vi får väl se!
Och drevningen till kompressorn kommer jag inte ihåg i huvudet nu exakt men har för mig att jag räknade fram att vi skulle få ca 0,5bars laddtryck med denna setup! så vi får väl se!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
NU är den äntligen startad!
All el är dragen ordentligt och verkar faktiskt fungera
Tog ett tag innan vi fick den att gå på tomgång men efter ett tags pillande med Reqfuel och Cranking Pulsvidder och sånt så började den faktiskt att gå riktigt bra
Men verkar vara nå tjall med TPS:en nu då den inte går att kalibrera in så du får signal därifrån från 0% gas till 100%
Som bäst har jag fått den att börja på 1% vid stängt spjäll, och typ 53% på fullgas?
Förstår inte riktigt vad som kan vara fel?
Börjar fundera om jag kan kopplat fel kablarna in till givaren
Nån som vet vilken som är signalkabeln från TPS:en ? Är en helt vanlig Bosch med slutnummer 001.
Aja, ska forska vidare lite!


All el är dragen ordentligt och verkar faktiskt fungera

Tog ett tag innan vi fick den att gå på tomgång men efter ett tags pillande med Reqfuel och Cranking Pulsvidder och sånt så började den faktiskt att gå riktigt bra

Men verkar vara nå tjall med TPS:en nu då den inte går att kalibrera in så du får signal därifrån från 0% gas till 100%
Som bäst har jag fått den att börja på 1% vid stängt spjäll, och typ 53% på fullgas?

Förstår inte riktigt vad som kan vara fel?
Börjar fundera om jag kan kopplat fel kablarna in till givaren

Nån som vet vilken som är signalkabeln från TPS:en ? Är en helt vanlig Bosch med slutnummer 001.
Aja, ska forska vidare lite!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
tps kalibrering:
gå in på basic settings, fyll i 0 på låg tps och 255 på hög
gå sedan till menyn tools / TPS calibration och ta värdet på ingen gas och full gas, sedan kommer du ihåg de värdena och fyller i i basic settings igen. då skall det funka
för att svara på den egentligen frågan, så är det i mitten signal brukar vara
gå in på basic settings, fyll i 0 på låg tps och 255 på hög
gå sedan till menyn tools / TPS calibration och ta värdet på ingen gas och full gas, sedan kommer du ihåg de värdena och fyller i i basic settings igen. då skall det funka
för att svara på den egentligen frågan, så är det i mitten signal brukar vara
Okej , Måste man ställa "TPS låg/ hög" till 0 och 255 i basic settings innan man kan få riktiga värden i "Tools" Kalibreringsverktyget?
Isåfall äre inte konstigt om det har blivit lite skumt
Hehe
Alltid lär man sig nåt nytt!
Okey, Signalkabeln borde ju iaf vara på rätt stift har jag kommit på nu i efterhand, Borde väl inte få nåt utslag alls från givaren om den kabeln suttit fel?
Ska prova att kalibrera om den nu iaf!
Tack för tipsen iaf!
Isåfall äre inte konstigt om det har blivit lite skumt

Alltid lär man sig nåt nytt!

Okey, Signalkabeln borde ju iaf vara på rätt stift har jag kommit på nu i efterhand, Borde väl inte få nåt utslag alls från givaren om den kabeln suttit fel?
Ska prova att kalibrera om den nu iaf!

Tack för tipsen iaf!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Jaha då har man pysslat lite med rasern igen!
Kan meddela att TPS:en började funka klockrent efter emils tips!
Har nu fått vettig ordning på alla givare samt kalibrerat in dom enda vi inte har hunnit kolla så dom visar exakt rätt är Lufttemp och kylvattentemp. Men dom verkar ge ganska trovärdiga värden iaf!
Den lilla gröna!

BB-lambdan

Egt- givaren

Har nu monterat på kompressorn också igen
Hade problem att få det tätt mellan kompressorn och "utblåsplattan"
Sen den konstruktören som fått iden att gänga hålen som man drar fast plattan i med M7 gänga borde man hugga nötterna av!
Fan va vi bänglade med det innan vi kom på att borra och gänga upp dom till M8, Då blev det direkt mycket lättare
Men iaf så hade vi problem med att plattan drog sig skev när vi svetsade på tryckröret i den
Sen att svetsen hade fått lite dödslängtan gjorde ju inte saken bättre fick kräma på med ström som F*n innan den började bränna ordentligt, Visade sig senare att den på nått skumt sätt hade börjat jorda tråden genom trådmatningsrullarna
vilket resulterade i en liten brand där inne
Aja, men vi fick tillslut plattan planfräst hos en kompis
Jävla säkert att nu är det tätt!
Obs: inte färdigbearbetat hål ännu!

Ang. svetsarna så skyller vi på skitsvetsen

Monterat på kompressorn!


Tryckrör ihopsnickrat!

Skyller forfarande på Skitsvetsen!

Det där diskreta stuket som vi har eftersträvat var ju som bortblåst
Men luftfiltret skall flyttas och byggas om senare! blev lite utav en nödlösning nu

Har kommit fram till att kompressorn måste drevas upp också! är drevad 1:1 nu, och enligt mina beräkningar så skulle vi ju ha 0,5 bar då . . .
Men när jag räknade så räknade jag med att kompressorn hade 100% verkningsgrad
och vid typ 3-4000rpm så hade den typ 40-50 % verkningsgrad
Så ska fixa lite remskivor och börja dreva om lite
För som det är nu så får vi inget övertryck alls!
är just och vänder på 100kpa på lite högre varv
Kan meddela att TPS:en började funka klockrent efter emils tips!

Har nu fått vettig ordning på alla givare samt kalibrerat in dom enda vi inte har hunnit kolla så dom visar exakt rätt är Lufttemp och kylvattentemp. Men dom verkar ge ganska trovärdiga värden iaf!
Den lilla gröna!

BB-lambdan

Egt- givaren

Har nu monterat på kompressorn också igen

Hade problem att få det tätt mellan kompressorn och "utblåsplattan"
Sen den konstruktören som fått iden att gänga hålen som man drar fast plattan i med M7 gänga borde man hugga nötterna av!
Fan va vi bänglade med det innan vi kom på att borra och gänga upp dom till M8, Då blev det direkt mycket lättare

Men iaf så hade vi problem med att plattan drog sig skev när vi svetsade på tryckröret i den

Sen att svetsen hade fått lite dödslängtan gjorde ju inte saken bättre fick kräma på med ström som F*n innan den började bränna ordentligt, Visade sig senare att den på nått skumt sätt hade börjat jorda tråden genom trådmatningsrullarna


Aja, men vi fick tillslut plattan planfräst hos en kompis

Jävla säkert att nu är det tätt!

Obs: inte färdigbearbetat hål ännu!

Ang. svetsarna så skyller vi på skitsvetsen


Monterat på kompressorn!


Tryckrör ihopsnickrat!

Skyller forfarande på Skitsvetsen!


Det där diskreta stuket som vi har eftersträvat var ju som bortblåst

Men luftfiltret skall flyttas och byggas om senare! blev lite utav en nödlösning nu


Har kommit fram till att kompressorn måste drevas upp också! är drevad 1:1 nu, och enligt mina beräkningar så skulle vi ju ha 0,5 bar då . . .
Men när jag räknade så räknade jag med att kompressorn hade 100% verkningsgrad

och vid typ 3-4000rpm så hade den typ 40-50 % verkningsgrad

Så ska fixa lite remskivor och börja dreva om lite

För som det är nu så får vi inget övertryck alls!
är just och vänder på 100kpa på lite högre varv

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Nu har vi fått tag i 15" framfälgar med Starletens bultcirkel!
Blev Volvo v/s40 fälgar, Dock så breddade dom inåt på tok för mycket så det tog i fjäderbenet ganska rejält!
SKIT, tänkte vi och tog lös ena fjäderbenet för att inspektera en ev lösning på problemet. . Då kom vi på att man kan ju kapa lös och vända på fälgcentrum
Sagt och gjort gick hur smidigt som helst, ena fälgen blev näst intill perfekt och den andra vart lite lite skev. .
Men men det finns 2 fälgar kvar att göra nya försök på senare!
Såhär blev resultatet!


Och efter det spårade det såklart ur
Breda fälgar ska ha breda skärmar!

Så det blev en "Breddning A'la Audi S1"





Sen blev det korvavbrott !

Tillslut såg det ut såhär!


Vi funderade länge hur vi skulle göra fronten för att få det snyggt, Och såhär ser det ut nu
Får se vad det blir av det. . . I värsta fall så kan man ju kapa bort det igen

Kan tillägga att skärmbreddarna fram kommer troligtvis att kompletteras med liknande breddning bak samt sidokjolar i samma "Audi S1" stuk
Började också med att tillverka en ny remskiva till kompressorn, men har kommit fram till att vi måste börja om med hela remskive infästningen
Som det är nu så har vi bara haft en centrumbult som hållt fast alltihopa, Och det höll ju fint med den lilla remskivan eftersom att kompressorn inte behövde arbeta nästan nått. . .
Hade bulten varit vänstergängad så hade det kanske gått men som det är nu så kommer den automatiskt gänga ut bulten när den börjar belastas litegrann. .
Fundera på om man skulle svarva en hylsa som precis går in i vevaxelns försänkning där det finns ett krysskilsspår, och fräsa ett spår i hylsan samt knacka i en krysskil dit och sen svetsa fast remskivan i hylsan?
Det borde ju funka tycker man ju!
Aja, det får vi ta senare!
Blev Volvo v/s40 fälgar, Dock så breddade dom inåt på tok för mycket så det tog i fjäderbenet ganska rejält!
SKIT, tänkte vi och tog lös ena fjäderbenet för att inspektera en ev lösning på problemet. . Då kom vi på att man kan ju kapa lös och vända på fälgcentrum

Sagt och gjort gick hur smidigt som helst, ena fälgen blev näst intill perfekt och den andra vart lite lite skev. .

Såhär blev resultatet!


Och efter det spårade det såklart ur

Breda fälgar ska ha breda skärmar!

Så det blev en "Breddning A'la Audi S1"





Sen blev det korvavbrott !


Tillslut såg det ut såhär!



Vi funderade länge hur vi skulle göra fronten för att få det snyggt, Och såhär ser det ut nu



Kan tillägga att skärmbreddarna fram kommer troligtvis att kompletteras med liknande breddning bak samt sidokjolar i samma "Audi S1" stuk

Började också med att tillverka en ny remskiva till kompressorn, men har kommit fram till att vi måste börja om med hela remskive infästningen

Som det är nu så har vi bara haft en centrumbult som hållt fast alltihopa, Och det höll ju fint med den lilla remskivan eftersom att kompressorn inte behövde arbeta nästan nått. . .
Hade bulten varit vänstergängad så hade det kanske gått men som det är nu så kommer den automatiskt gänga ut bulten när den börjar belastas litegrann. .
Fundera på om man skulle svarva en hylsa som precis går in i vevaxelns försänkning där det finns ett krysskilsspår, och fräsa ett spår i hylsan samt knacka i en krysskil dit och sen svetsa fast remskivan i hylsan?
Det borde ju funka tycker man ju!
Aja, det får vi ta senare!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 865
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt: