TurboFrasses Volvo 244, 450 hk 2009? update 1/5-09

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

jaså även fast man inte har den inkopplad? tryckrören har jag plockat bort helt, de borde de väl inte kunna säga nåt om lr e de så jävla känsliga :thumbdown:[/quote]

De vet jag inte jag hade min inkopplad då min e en orginal 745tic som ska trimmas. Har hittils chipat å stält upp laddet, men har samlat på mig delar för mer effekt,blir 230ft vems sprut, Ajden grenrör, börjar nog med en t04e tror eller om det var en b mins inte, har även en hx35 med tolvans avgas hus å 50 mm wg, wx3 kam, topp vet jag inte ännu har en std 530 just nu men vill ha en 531 gärna portad 600*300*76 mm kina ic, får se vad ekonomin tillåter just nu är fokus på besiktnings mek. Nog om min bil nu ska inte förstöra din tråd med en massa svamel.

Lycka till mvh Kjelle.G
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

Inlägg av TurboFransson »

Linder skrev:är den ej inkopplad kan dom inte klaga på den, säger dom nått så svara med : sitter där för syns skull ingår i "stylingen" blir samma sak som att byta grill eller liknande.
ne menar de annars vore de väl o konstigt :wink:

weber-power skrev:riktigt fint byggd instrument panel! :thumbright: sen äre ju ballt med dubbla hockeypuckar :hihi:
tackar jo puckarna blev kanon :thumbright:

De vet jag inte jag hade min inkopplad då min e en orginal 745tic som ska trimmas. Har hittils chipat å stält upp laddet, men har samlat på mig delar för mer effekt,blir 230ft vems sprut, Ajden grenrör, börjar nog med en t04e tror eller om det var en b mins inte, har även en hx35 med tolvans avgas hus å 50 mm wg, wx3 kam, topp vet jag inte ännu har en std 530 just nu men vill ha en 531 gärna portad 600*300*76 mm kina ic, får se vad ekonomin tillåter just nu är fokus på besiktnings mek. Nog om min bil nu ska inte förstöra din tråd med en massa svamel.

Lycka till mvh Kjelle.G
jo hade du den inkopplad kan ja förstå de :hihi:
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

haha du skulle sett, polaren hade samma koncept med hockeypuckar på en gammal duett en gång i tiden... fast dåren hade dom som stödlager :lol: haha tillbaka till ämnet!
team weber power
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

Inlägg av TurboFransson »

Går lite segt, men lite händer i alla fall, besiktningsåtgärderna börjar bli klara nu, lite smått som lufta bromsar, kalibrera hastighetsmätaren mm som är kvar

besiktnings tid om en vecka så får verkligen hoppas att den rullar igenom, de jag oroar mig mest för är styrsystemet om de nu upptäcker de. nått annat ska de inte kunna gnälla på :lol:

lite bilder då kanske

Svetsat dit 3" anslutning
Bild

gott om plats blir de me org grejer på :thumbright:
Bild

Trigger anordningen till hastighetsmätaren, hoppas bara de funkar nu :P
Gt1 honeywell givare
Bild

fixade upphängningen så här, vet inte om de räknas som oseriös men valen är få på hur man ska lösa detta, själv e ja nöjd så här :thumbright:
Bild

passade på o byta ena fjäderskålen me som hade gjort sitt mot en fräch :D
Bild


:arrow: Besiktning nästa, sen blir de bygga om o förbättra på många områden inför 2009


Japp kommentarer e ju alltid välkomna :thumbright:
MVH Niklas
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
Robin@svr
För mycket laddtryck
Inlägg: 198
Blev medlem: ons jan 19, 2005 6:31 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Robin@svr »

alltid lika ickeönskat med besiktning, du får putsa som fan så det blänker i ögonen på dom... då missar dom sprutet.

för övrigt vill jag boka provtur till sommaren...

MVH Robin. //ställverket racing.
Ställverket Racing/Fördärvet Customs
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

Inlägg av TurboFransson »

hehe jo får la göra de o hoppas man får nån som inte bryr sig :hihi:

Provtur kan nog ordnas.................. :thumbright:


MVH Niklas
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

Inlägg av TurboFransson »

tänkte de va dags för en update.

har dock inte hänt så mkt men känner att jag måste öka takten lite om den ska va klar i början av april

dock har inte allt fastnat på kort men här är några i alla fall

klippte till en mall för överliggaren, har skurit ut en i rostfritt nu
Bild

Hållare o avskiljare för luftfiltret, skar ut den i alu, ska bara bockas
Bild

va fan gör man när man inte har bandputs :hihi: tog ett tag men nu e den rak som f n :thumbright: oljereturen
Bild

monterat en killswith för launchkontrolen :D
Bild

monterade knappen till launchkontrollen på ratten 8)
Bild
Bild


fick ett paket från hongkong för en tid sen :)
Bild
Bild

Fixat en monteringplåt för min fläkt, blir lite snyggare fläkten kommer fällas in i denna
Bild

me ny slang o koppling, måste ju resten se frächt ut :wink:
Bild
Bild

Mvh Niklas
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

mycket fint :thumbright:

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Användarvisningsbild
mackee
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: sön aug 17, 2008 7:45 pm

Inlägg av mackee »

Mycket fin bil!

Ska härma din triggerlösning på veven :)

Har ett VEMS ligger här till min 240, ska bara besikta denna vecka först
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

men. jag kanske är helt ute o cyklar men ställer man inte in hög eller låg ohm i sprutet?

har aldrig jobbat med haltech förr :?

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

Inlägg av TurboFransson »

mackee skrev:Mycket fin bil!

Ska härma din triggerlösning på veven :)

Har ett VEMS ligger här till min 240, ska bara besikta denna vecka först
jag rekomenderar inte denna lösning, hade stora problem me att metalbitarna käkade på givaren pga vibrationer, trots att hela vevpartiet är balanserat, GOLIO här på forumet kör också denna lösning, du kan ju höra om de funkat bättre för honom, själv ska man bygga helt ny lösning, detta är trots allt den viktigaste komponenten till sprutet!




maranello skrev:men. jag kanske är helt ute o cyklar men ställer man inte in hög eller låg ohm i sprutet?

har aldrig jobbat med haltech förr :?

mvh
ne de gör man inte o har aldrig heller jobbat me haltech, har vems :wink:
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

jaha ok.
tyckte jag läste haltech e6 i början av tråden :? :hihi:
men men. vet att jag valde det när jag installerade ms i min bil.

men det är ju olika så..

jobba på bara :thumbright:

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

maranello skrev:men. jag kanske är helt ute o cyklar men ställer man inte in hög eller låg ohm i sprutet?
De flesta sprut kan man ställa in om det ska driva spridarna i "peak-and-hold" (låg-ohm) eller "saturated" (hög-ohm".

Det är endast om drivstegen klarar peak-and-hold som det ska gå att ställa in. På VEMS har man övergett det eftersom det gav upphov till störningar på kortet. Man kör med effektmotstånd istället, ställer in"saturated" och behandlar alla spridare som hög-ohm. Tyvärr går det fortfarande ställa in precis som man vill, men det finns folk som byggt externa kretsar för peak-and-hold. Styrningen kallas ofta PWM = pulse width modulation.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara

Inlägg av TurboFransson »

Dax för update då!

skyndar långsamt som man brukar säga :lol:

Bränslestationen äntligen klar :D blev lite roligare me stålomspunnet o an kopplingar
Bild
Bild

Så här såg de ut innan
Bild

Fått min fuelrail omlödd med en An8 koppling,sitter som smäck i bilen nu :thumbright:
Bild

Fläkten som fällts in i aluplåt, blev bra tyckte jag, smälter in bättre nu
Bild

Svänghulet som en kompis svarvat om åt mig, som även nu är balancerat tillsammans med tryckplattan
Bild

Lite bussningar från kg samtliga till framvagnen
Bild

Eldar upp de stora bakre bussningarna för o få ytterhöljena
Bild

En av två rensad
Bild

Klara för montering :D
Bild

krängstagen klara :D
Bild


Slänger upp lite bilder från när jag lackade, kjolen i bak o min gpr A-vinge

Slipgrundat
Bild
Bild

Resultatet blev över förväntan endast ett fåtal dammkorn..sprutat med en dyr spruta
Bild
Bild

allt för nu men mer kommer :D kommentarer är välkomna :)
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du kommer nog ångra att du stum-monterat bränslepumparna. :wink:

Det ser prydligt ut i övrigt, blir ju väghållning nu! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar