Mercedes 2,3-16V Turbo-oskuld...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Riktigt schysst projekt och dessutom en ordning på grejerna som ingen annan, eller är det bara för foto-tillfället :lol:
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Jarven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 10, 2008 5:33 pm

Inlägg av Jarven »

Mats_L skrev:Riktigt schysst projekt och dessutom en ordning på grejerna som ingen annan, eller är det bara för foto-tillfället :lol:
Tackar, tackar.. Har dåligt med garagetid før tillfællet så det gæller att allt ær planerat och vælorganiserat den stunden man ær dær!
Byggde ett hus på 9 mån efter samma princip :thumbright: och det samtidigt som jag jobbade borta måndag t o m torsdag :hihi:
Jarven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 10, 2008 5:33 pm

Inlägg av Jarven »

Denna helgen blev en riktig skræp-helg. Fick ihop hela 2 timmar i garaget :thumbdown:

Well, well...
Fick ihop en kollektor till WG'n iallafall. Den har skiljevægg som sluter "næstan" helt tætt ænda ned mot WG'ns vælvda yta. Med packningen emellan så ligger den precis fritt :thumbright:
Har førstått det så att det ær en førdel med helt åtskiljda rør ænda ned...?

Bild

Bild

Monterade dit WG som den kommer att hamna med några avstyvnings-fæsten på baksidan. Trångt blir det. Ja bættre æn så hær blev det inte denna helgen :(

Bild

Bild
Användarvisningsbild
L.Kempe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:32 pm
Ort: Strängnäs

Inlägg av L.Kempe »

Vet inte vad det är med dessa Mercedes turbo offren. Men känns så jäkla rätt!
Kämpa på längtar efter resultatet! :thumbright:
=="Dare To Be Different"==
Jarven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 10, 2008 5:33 pm

Inlägg av Jarven »

ooops, glömy att uppdatera här.. iofs så har det inte hänt så jävla mycket men kan bjussa på några bilder iallafall..
Det som återstår är lite småplock med insuget och sprutet samt avgaset inkl DP..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Riktigt snyggt! Jag vill också ha en sån merca :shock:
God jul!
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av säl »

Härligt med fler merca turbo byggen!

Har smygläst din tråd på mbsca tidigare. Ser riktigt fint ut :thumbright:
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
Jarven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 10, 2008 5:33 pm

Inlägg av Jarven »

Tackar! Fick lite garagetid i Julklapp så har fått gjort en massa surdegs-jobb som man har hoppat över tidigare.. äntligen börjat på DP'n.. Har förstått det så att svaga vinklar ut från turbon är att föredra så jag har klarat mig på en 45a ned och sen en 45a under bilen att fortsätta avgasröret med. iom att man gjort det onödigt svårt för sig då jag måste dra wg-röret under motorfästet så fick jag lura dit en fläns så att det blir delbart :doh: Gick inte att få dit dp annars! Hur långt från turbon bör lambdan sitta?

Bild

Bild

Fått dit dem riktiga bromsarna och ss-slangarna. Brembo alu-ok.. samma som sitter på EVO-bilarna. Just dom här kommer från en tidig E500 då dessa också hade alu-oken.

Bild

Kränghämmarna sitter med äckliga plaststag på original 190s. Dessa kommer från W124 seriens kombi-modell. Spelar säkert ingen roll men det känns bättre bara. Kräver en liten modd av gummibussningarna då de är lite bredare på W124

:thumbright:

Bild

Fick snidat till ett triggerfäste (fattar inte varför jag inte gjorde det när motorn satt i stativet..?)

Bild
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Sjukt snygg bil! :thumbright:
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Vad ska du använda för växellåda och bakaxel ?

Ska finnas en fin Mercedeslåda med direktfemma, tror den kommer från 16V 2.3 och 2.5.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Jösse skrev:Vad ska du använda för växellåda och bakaxel ?

Ska finnas en fin Mercedeslåda med direktfemma, tror den kommer från 16V 2.3 och 2.5.

Var?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jarven skrev:Fick snidat till ett triggerfäste (fattar inte varför jag inte gjorde det när motorn satt i stativet..?)
Det där är ingen bra hållare. Helst ska du klämma fast själva kroppen på givaren. Det är allmänt känt att om den bara bultas fast i "läppen" så där kommer den att vibrera och till slut gå av.. Se den som en hjälp-fixering.

Här är ett bra exempel, kanske inte så tydlig bild.
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det skulle nog gå att sätta dit ett rör på det fästet du har som stöd.
Det kan säkert vara bra att klämma runt givaren, men en hylsa runt räcker gott.
(titta på ett org. fäste till liknande givare)
Jarven
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons dec 10, 2008 5:33 pm

Inlägg av Jarven »

Tack før visat intresse!
Mattias: Tack før tipset. Det visste jag inte.. Ska uppgradera med ett "klæmrør".
Jøsse: det blir original låda och bakaxel. Sitter en Getrag-låda original i 2,3/2,5-16V som håller før en del. Iallafall før de effektuttag jag ska hålla mig på. Tror dem børjar protestera øver 500hk. Bakaxel original på min bil ær en LSD-diffad sak. Har inte hørt om någon som har knæckt en så det ska nog gå bra. Den svaga punkten brukar tydligen va drivaxlarna. Men de knæcks av hjulhopp som oftast ær resultatet av kassa bussningar till bakvagnsramen. Min ær upphængd i delrin runtom så det ska gå fint.. Min svaga lænk i det hela ær kopplingen.. Har inte fått mig før att få dit något bættre æn, men det måste garanterat till.. Får åka på billiga kina-dæck istællet! :thumbright: Ska ju inte jaga några tider med denna bilen..
Skriv svar