Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck

Inlägg av Dannelator »

har ni nån gång testat att suga luft genom porten och låta rök passera? Då kanske man kan se var turbolens uppstår? :thumbright:
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
VolvoMatte
Lite mer laddtryck

Inlägg av VolvoMatte »

Såg en video på youtube, där höll de på och testade var turbulensen i kanalen fanns...
http://www.youtube.com/watch?v=nu7pkGYrdyI
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Turbulensen finns faktiskt överallt i kanalen. Med den gashastigheten som man har i flödesbänken och verkliga motorer får man fullt utvecklat turbulent flöde. Detta beräknas med något som heter ett Reynoldstal. De första experiment man gjorde var med ett glasrör i ett akvarium. Till detta rör fanns det en utloppskran och ett mindre rör som ledde in bläck i centrum av glasröret. Med hjälp av detta experiment kunde man se att bläcket och vattnet inte blandades vid lägre flödeshastigheter. Laminärt flöde. Så fort hastigheten kom över ett visst värde så blandades bläcket med vattnet. Turbulent flöde. Alla flöden i motorer är fullt turbulenta. Däremot finns det flödesproblem med virvlar och avlösningar där flödet släpper från väggarna framför allt i svängar. Erland.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tjenare.. Har du portat nån 530 topp nångång? Är de värt arbetet göra nått på dom..? Tyckte det var rätt dålig inner radie i dom.. Satt ventiler i så¨kunde inte titta så mkt..
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Läste igenom tråden igår då det finns mycket intresant läsning här.
Fick följande fundering:

Om man (som jag) har tillgång till bromsbänk, skulle det fungera att köra en 4 cylindrig motor med bara en cyl igång?

Alltså med bara en kolv/vevstake/ventiler/ och naturligtvis pluggade oljekanaler till dom saknade vevtakarna osv.

Detta för att enkelt kunna testa olika portningar, rörlängder osv.

Skulle reulatet bli som den 4 cyl motorn diverat med 4 minus friktionen på ramlager och kamaxel som ändå är samma för båda eller blir resultatet missvisande då pulser från dom saknade cylindrarna helt enkelt också saknas?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ser faktiskt inte någon anledning till att det inte skulle funka, kan bli mycket roterande massa för en cyl men det borde inte vara något problem.

vad kul den motorn skulle vara att se igång sen :thumbright:

du skulle ta ett b21 block så kan du borra en cylinder till 96mm och testa vad det egentligen gör för skillnad mellan 2 deciliter.

Vad snabbt man skulle kunna testa olika kamprofiler osv, slippa schimsa så fruktansvärt mellan alla test.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Robert Ågren skrev:Läste igenom tråden igår då det finns mycket intresant läsning här.
Fick följande fundering:

Om man (som jag) har tillgång till bromsbänk, skulle det fungera att köra en 4 cylindrig motor med bara en cyl igång?

Alltså med bara en kolv/vevstake/ventiler/ och naturligtvis pluggade oljekanaler till dom saknade vevtakarna osv.

Detta för att enkelt kunna testa olika portningar, rörlängder osv.

Skulle reulatet bli som den 4 cyl motorn diverat med 4 minus friktionen på ramlager och kamaxel som ändå är samma för båda eller blir resultatet missvisande då pulser från dom saknade cylindrarna helt enkelt också saknas?
bra fråga, jag ska fundera på det :)

balansen på veven?

tänk om man kunde ha en sån motor sen springa med toppen mellan flödes bänken och dynon ett par dagar :thumbright:

jag skulle vilja testa min 16v flödes tävligs topp också
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck

Inlägg av NOS-Johan »

Jag var nere hos Johannes på JPM för ett tag sen då höll han på att köra en 1cyl.folka på rullarna. Det är nog mycket därför han lyckas kräma ut så mycket av sina motorer, prova teorierna mot praktiken tills allt är optimalt avstämt, skillnad i portning m.m m.m...
Christer J
För mycket laddtryck

Inlägg av Christer J »

Vet inte om det här är rätt tråd men jag tror det. Jag gjorde en 16V topp
till Mats Ivarsson (har projekttråd på Zatzy och TPC om nån vill kolla
på bilen) och jag var hos kompisen och kolla den i hans flödesbänk
(Avellan). Jag vart nöjd med resultatet ,speciellt eftersom jag inte
eftersträvat max flöde bara, den ska ge 140m/s (den är något större i
trånga sektorn) på en 2,7L vid 7500rpm. Ingen plast ,ingen svets.
Jag bifogar ett par bilder på toppen och kurva Mats knåpa ihop.
MVH/Christer J
Bild
Bild
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Toppen ser fin ut. Jag håller på med en 16V till en 2.4 liters rallycross motor. Jag har svetsat upp ovanför insug och även lagt igen förbränningsrummen. Det var bra med bilder på den itu sågade 16V toppen. Jag portade så mycket jag vågade på avgas. Jag har tagit massor med bilder från std. topp och framåt under arbetets gång som jag ska lägga upp på min hemsida. Jag ska ha 39-33 ventiler men jag ska prova med BMW M5 ventiler på flödesbänken nu inatt. Det är svårt att få till ett tillräckligt stort hål mot insuget även om jag har svetsat på kanten ovanför kanalerna. Jag ska göra en slutlig beräkning när jag har preliminära flödesvärden och insuget (Unik) ska gärna gå att porta till den storleken också. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag flödade min topp med 37-32 mm:s ventiler. 33mm under insug och 28,7mm under avgas. Flöde i cfm vid 28" vattenpelare med 95mm borr. Jag ska räkna lite på areor och möjlig effekt innan jag gör det sista och sätter i 39-33 ventiler. storleken under insug kommer att gå upp till 33,9 mm och det ger en del flöde till. På toppen till flödesbänkstävlingen så var det enda sättet att få upp flödet, toppen reagerade bara på att sänka gashastigheten ut i förbränningsrummet men samtidigt så blev flödena på låga lyft sämre. På den här toppen kommer jag att ligga på 87% under både insug och avgasventilen när den är klar. Erland.

Lyft flöde in
2mm 71.5
4mm 132,0
6mm 181,9
8mm 226,2
10mm 256.0
12mm 284.0
14mm 299.0

Flöde ut
2mm 62,7
4mm 132,6
6mm 177,4
8mm 206,4
10mm 233,0
12mm 239,0
14mm 242,9
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag gjorde ett test till med KL 36 mm:s ventiler. Det blev lite bättre flöde så jag har nog lite att hämta i mitt svetsade förbränningsrum. Erland.

2mm 70,6
4mm 133,5
6mm 188,1
8mm 235,5
10mm 268,5
12mm 290,1
14mm 304,0
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

detta tycker jag om att se:)

Fina toppar här nu.

Längtar tills min flödesbänk är klar!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Intressant läsning och fina bilder

Inlägg av calle Bengtsson »

Trevligt med fina bilder, Christer: mats bil Har jag gluttat pa eftersom jag är Gammal 240 raggare har en langlopps bil skall bli intressant se Broms papprena fra den Ökad motorvolym och Mer optimerad topp

Erland du testade med M5 ventiler, jag hadde ett par snodda Mc ventiler BMW Boxer 5mm skaft 39mm är det agon som vagat prova med sa tunna skaft, eller är det som att köra rysk roulett med motorn ?

jag är iaf sugen pa att prova pa insug med tunna skaft, testade ned svarvade ventiler i en flödes bänk det gav skillnad samtidigt som man nyttja en lättare ventil. lättare ventiler skall ge bättre acceleration pa motorn,

Mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Till opelmaskinerna finns det 35mm ventiler med 5mm skaft att köpa.
Skriv svar