Erland Cox skrev:Enligt Race Tech Engines artikel i senaste numret så minskar temperaturen i primärröret från avgasporten ner till kollektorn med upp till 150 grader. Lägg sen till förlusten i kollektorn och turbinhuset så kan du tappa en hel del temperatur. Halva längden, halva förlusten. Erland.
Om temperaturförlusten skulle vara så enormt stor på ett så pass kort rör (som dessutom är isolerat med avgasbandage etc) hur kan det då komma sig att man med hård körning får hela avgassystemet på bilen att bli rött? Då pratar vi om rörlängder på 3-4meter.
Krävs över 600grader och uppåt för att de ska bli röda.
Vidare kräver ju en katalysator 600grader för att funka, och den värms av avgaserna och sitter oftast kanske 2m ifrån motorn.
Så att man skulle tappa 100-200 grader på 20-30cm isolerade rör extra går absolut inte ihop för min skalle.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
det är katalysatorn själv som gör att värmen uppkommer.
man kan ha runt 950grader rakt ut ur avgasportarna på en bensinmotor, vissa fall mer. Det har man garranterat inte i kollektorn.
Nu pratar jag inte om ett lindat rör för det håller ju värmen bättre.
Ju kortare rör ju mindre värme hinner absorberas av rören, avgaserna "brinner" ju fortfarande lite när avgasventilen öppnar och ju mer ytor det kommer i kontakt med ju kallare kommer det bli.
Ju kallare desto mindre volym.
Att det blir kallare med länden är ju självklart, men som sagt känns det som på tok för stort temperaturfall på 150-200grader på 30cm extra med tanke på gashastigheten.
Får nog gå och rota fram min termodynamikbok och klura lite
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Just detta var vad jag ifrågasatte!!??Att du tappar energi, JA. Men hur mkt i förhållande till längden?
enligt tankarna tidigare skulle isf detta exempel råda:
30 cm grenrör:vid 15 cm =900 grader och 30cm =750 grader.
60cm grenrör : vid 30 cm=750 grader och 60 cm =450 grader.
Det stämmer väl knappast?
I de gashastigheter som är i ett grenrör, Hur skall den invändiga ytan kunna ta hand om den energiförlusten?
Värmeförluster beror väll mycket på differansentempen mot omgivande temperatur?
Tex. (Bara påhittade siffror) En kopp kaffe som har en starttemp på 100grader står i en omgiving med 20 grader.
Efter 10min har den temperaturen 60grader, efter ytterligare 10 min är temperaturen 40grader.
Dvs.. Temperaturminskningen är inte linjär, den går fortare i början än på slutet.
mats757 skrev:Så vill man ha hög temp, hög hastighet in i turbon så måste ska man behålla trycket ända in i turbon.
Mao Klena rör!
Vad säger ni om den teorin?
Med en turbo så har man isåfall høyere trykk i rørene (og derfor høyere temp) enn en NA.. uansett. Selv om ikke baktrykket er høyere enn ladetrykket, så er det alltid mer baktrykk der enn en NA's baktrykk. Ergo HAR man allerede høyere trykk/temp enn en NA selv med like store rør.
Jag ska se om det är bra bilder i Race Tech på Diesel racermotorer. Dom varvar max 6500 varv. Skulle vara kul att se dom grenrören, jag vet att det har varit med såna det senaste året. Erland.