Mina åsikter om wasted spark

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag har sett några, men inte många :hihi:
Finns en w12 också, i VW phaton (stavning?) Audi A8 och en dubbelturbo variant i bently. Den behöver inte en massa balansaxlar och skit för att gå jämt. Den har också en smått speciell vev.. Kommer tyvärr inte ihåg hur den ser ut riktigt. (har sett den i bently fabriken)

Ganska långt från ämnet nu..
olavxxx
Lite mer laddtryck

Inlägg av olavxxx »

mattias skrev:
caterpillar skrev::arrow: Femcylindriga behöver vi ju inte ta upp :snyft: :snyft: :?: :?: :shock:
Om man är snål kan man köra så här på Audi:
cyl 1 : enkel spole
cyl 2+5 : dubbel spole
cyl 3+4 : dubbel spole

Man kör alltså med ett coil-pack för en 4 cyl-bil och en enkel spole för 1a cylindern.

Men det går nog inte fixa med alla styrsystem.. :)
Jeg tenkte på denne løsningen for Volvo T5 motor i 960 karross også.
Dvs. Montere dit COP's fra 960 motoren, bruke 960 sine powerstages og så koble i hop megasquirt for en P&P løsning.

Så ser man bortifra fordeler og kamsynch, kjører WS med 60-2 som ref. og gjør som du sier.

Jeg lagde en tråd med dette spørsmålet (Frågan) for en liten tid siden, men folk påstod at det ikke gikk (tråden er på et annet forum).

jfr. http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=163881

Men i teorien burde det gå fint vel? 60-2 og kjøre WS på 5 cyl volvo motoren T5.
Pizza
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Många Norrmän som kör så på sina Audi maskiner, 1an ensam 2/5 på dubbel och 3/4, funkar tydligen RIKTIGT bra om man ser effektmässigt men nånstans i bakhuvet säger jag tvärnej. Vet inte VARFÖR jag inte vill göra så, men jag vägrar, blir seq tändning på motorn jag å kompisen slåt ihop.

Lite samma på V8or som ni sagt, en cyle är ju alltid "halvvägs"...

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
wroom
För lite laddtryck

Inlägg av wroom »

Om man tittar lite på var waste-gnistan hamnar...

nedanstående bild visar en förbränningscykel för en fyrtaktsmotor.

Bild

Faserna är beskrivna som: Intake, compression, ignited compression, work expansion samt exhaust.

Dvs. insug, kompression, antänd kompression, arbetsfas och evakueringsfas.

Läs diagrammet med början i "intake", och sedan åt höger runt diagrammet och utåt, till och med "exhaust".

Man ser då att bränsleblandningen antänds i slutet på det första vevaxelvarvet på förbränningscykeln, nånstans mellan TDC och 45 grader före TDC. Samt att ifall detta skulle vara en radfyra med wastefire-tändning så skulle det det komma en gnista även i slutet på evakueringsfasen, (och vid låg tändning så sent som i overlap mellan att avgas stänger och insug öppnar).

Så långt är allt lugnt. Detta fungerar - Det vet vi.

För en femcylindrig motor blir det lite annorlunda, då ingen av cylindrarna tänder på samma vinkel på vevaxeln som en annan.

Följande bild visar samma diagram över förbränningscykeln, men med de övriga cylindrarnas tändtidpunkter inskrivna som IGN2, IGN4, IGN5 samt IGN3, i gult:

Bild

Man ser då att man kan välja att köra wastefire mellan cylinder 1+4, exempelvis. Detta motsvarar samma förhållanden som ifall man kör 2+5 i waste, eller 3+4.

Om man kör 1+4 i waste, så kommer de cylindrarna att få antingen en wastegnista i punkten IGN4 eller punkten IGN5. Den ena cylindern kommer alltid få sin wastegnista i punkten IGN4, (mitt i evakueringsfasen), och den andra alltid i punkten IGN5, (en bra bit in i insugsfasen).

Att den ena cylindern får en wastegnista mitt i avgasfasen är ju liksom inget problem. Däremot den cylinder som får sin wastegnista en bra bit in i insugsfasen får i alla fall mig att rygga. Men tydligen så fungerar det på något vis.

Min åsikt om waste-tändning på en radfemma är att det är lite som en humla. Humlan vet ju inte om att den enligt fysikens alla lagar inte kan flyga. ;)

En sak som förvärrar det hela, är om man kör med antilag, som backar av tändningen rejält mycket. Wastegnistan hamnar då för den ena cylindern av de två som körs i waste långt in i insugsfasen.

En varning också för att använda multispark-tändning tillsammans med wastefire på en radfemma. Då får man en skur av gnistor en bra bit efter den första gnistan, och oddsen för att få en detonation i insugsfasen ökar markant.

Jag rekommenderar inte wastefire på en femma. Men det funkar ju tydligen för en del.
Skriv svar