"Mulles turbo o hoj", finns de några nöjda kunder
"Mulles turbo o hoj", finns de några nöjda kunder
Hej..
Ska inte starta denna tråd för att hacka ner på Ulf och hans företag (www.turbomeck.se) utan ta reda på om de finns några kunder som blivit nöjda med hans renoverade aggregat? För att jag känner inte till några.
Min bror har varit inne med sin turbo 3 gånger nu, typiskt nog varje sommar, då bilen ska köras och nu börjar han bli lagom lack på de här.
Första gången började bilen puffa rök möln som de blir när turbon blir sleten..Detta lagade Ulf, höll inte länge. Började läcka olja igen, och lagrena hade antagligen skadats.
Andra gången, 360 lager skulle monteras, blev gjort. Höll 100mil, olje läcka, rök möln osv efter de..
Nu tredje gången, turbon inte monterat en, jag hämtade turbon eftersom min bror inte kunde hämta den själv..Ulf hade slarvat bort wastegate klockan (1000:-) bytt till helt annat tryckhus, där inte ens wastegaten hade passat, men hade vart kul o ha den iaf..
Förra sommaren kördes med gammal original turbo som såg ut som sk*t men de höll iaf bättre än hans reparerade, hela sommarn kördes med den, sitter på än...
Oljetryck osv är givetvis kollat och motorn är renoverad för ca 1.5 år sen..Bilen är en Sierra Cosworth, Turbon en "T34".
De laddas inget överdrivet, runt 1,2 har han åkt med.
Börjar bli rätt tröttsamt som ni förstår, och en del pengar har lagts ner.
Vet minst 3-4st till som är missnöjda med hans renoveringar och fått ras, och en har tröttnat helt o håller på sin bil och säljer den..
Finns de fler som är missnöjda?
Sen, finns de några som är Nöjda???
Ska inte starta denna tråd för att hacka ner på Ulf och hans företag (www.turbomeck.se) utan ta reda på om de finns några kunder som blivit nöjda med hans renoverade aggregat? För att jag känner inte till några.
Min bror har varit inne med sin turbo 3 gånger nu, typiskt nog varje sommar, då bilen ska köras och nu börjar han bli lagom lack på de här.
Första gången började bilen puffa rök möln som de blir när turbon blir sleten..Detta lagade Ulf, höll inte länge. Började läcka olja igen, och lagrena hade antagligen skadats.
Andra gången, 360 lager skulle monteras, blev gjort. Höll 100mil, olje läcka, rök möln osv efter de..
Nu tredje gången, turbon inte monterat en, jag hämtade turbon eftersom min bror inte kunde hämta den själv..Ulf hade slarvat bort wastegate klockan (1000:-) bytt till helt annat tryckhus, där inte ens wastegaten hade passat, men hade vart kul o ha den iaf..
Förra sommaren kördes med gammal original turbo som såg ut som sk*t men de höll iaf bättre än hans reparerade, hela sommarn kördes med den, sitter på än...
Oljetryck osv är givetvis kollat och motorn är renoverad för ca 1.5 år sen..Bilen är en Sierra Cosworth, Turbon en "T34".
De laddas inget överdrivet, runt 1,2 har han åkt med.
Börjar bli rätt tröttsamt som ni förstår, och en del pengar har lagts ner.
Vet minst 3-4st till som är missnöjda med hans renoveringar och fått ras, och en har tröttnat helt o håller på sin bil och säljer den..
Finns de fler som är missnöjda?
Sen, finns de några som är Nöjda???
polaren köpte en T04e av han.
han körde väl ca 200mil sedan började den rycka..
visade sig att lagrena var kassa eller om det var tätringen som läckte olja.
han fick den renoverad med nån steg 3 axel med 360lager och upppgraderat kompressor hus....dock så hann han aldrig köra så långt för bakaxlen rasade..
detta var till en 740 turbo..och han laddade blyga 1bar bara när den rasade.
han körde väl ca 200mil sedan började den rycka..
visade sig att lagrena var kassa eller om det var tätringen som läckte olja.
han fick den renoverad med nån steg 3 axel med 360lager och upppgraderat kompressor hus....dock så hann han aldrig köra så långt för bakaxlen rasade..
detta var till en 740 turbo..och han laddade blyga 1bar bara när den rasade.
tjo
jag har köpt ett utbytes 19t den turbon har hållt i ca 2000 mil med ca 1.4 bars ladd (peppar peppar ta i trä) det som jag tyckte var dåligt va att wg klockan var paj kunde inte ladda mer än 0.5 bar först
så det fick jag köpa en ny fick ínte på garantin
mvh
jag har köpt ett utbytes 19t den turbon har hållt i ca 2000 mil med ca 1.4 bars ladd (peppar peppar ta i trä) det som jag tyckte var dåligt va att wg klockan var paj kunde inte ladda mer än 0.5 bar först
så det fick jag köpa en ny fick ínte på garantin

mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass
Powerd by Joakim Andersson
Bad Ass Volvo Kick Ass

Powerd by Joakim Andersson
Mitt inlägg i debatten, bara generellt om fel som kan uppstå:
Det är mycket som kan döda en turbo, om fler provtryckte sina system skulle färre över-varva dom, om fler körde med restriktor på oljetrycket (2-3 mm ID) skulle inte tätningen mot turbin koksa och börja läka (rökmoln) och man skulle dessutom få bättre spool/respons.
Sen bara för att man har oljetryck till turbon betyder inte det att den mår bra av det, det kan dels vara för högt och utan restriktor och man kan också ha en alldeles för dålig olje-retur - eller i värsta fall har man så dålig vevhus-ventilation att olje-returen inte fungerar.
Jag skulle inte vilja sälja turbos och hålla på med garanti-ärenden, speciellt med billiga turbos där marginalerna säkert är små redan ...
Är ni inte säkra på vad jag just skrev skulle jag vara försiktig med hårda ord mot företag som säljer turbos.
Det är mycket som kan döda en turbo, om fler provtryckte sina system skulle färre över-varva dom, om fler körde med restriktor på oljetrycket (2-3 mm ID) skulle inte tätningen mot turbin koksa och börja läka (rökmoln) och man skulle dessutom få bättre spool/respons.
Sen bara för att man har oljetryck till turbon betyder inte det att den mår bra av det, det kan dels vara för högt och utan restriktor och man kan också ha en alldeles för dålig olje-retur - eller i värsta fall har man så dålig vevhus-ventilation att olje-returen inte fungerar.
Jag skulle inte vilja sälja turbos och hålla på med garanti-ärenden, speciellt med billiga turbos där marginalerna säkert är små redan ...
Är ni inte säkra på vad jag just skrev skulle jag vara försiktig med hårda ord mot företag som säljer turbos.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
kan bara hålla med,mattias skrev:Mitt inlägg i debatten, bara generellt om fel som kan uppstå:
Det är mycket som kan döda en turbo, om fler provtryckte sina system skulle färre över-varva dom, om fler körde med restriktor på oljetrycket (2-3 mm ID) skulle inte tätningen mot turbin koksa och börja läka (rökmoln) och man skulle dessutom få bättre spool/respons.
Sen bara för att man har oljetryck till turbon betyder inte det att den mår bra av det, det kan dels vara för högt och utan restriktor och man kan också ha en alldeles för dålig olje-retur - eller i värsta fall har man så dålig vevhus-ventilation att olje-returen inte fungerar.
Jag skulle inte vilja sälja turbos och hålla på med garanti-ärenden, speciellt med billiga turbos där marginalerna säkert är små redan ...
Är ni inte säkra på vad jag just skrev skulle jag vara försiktig med hårda ord mot företag som säljer turbos.
inte direkt sällan man träffar på klåpmekare som man bara undrar, herregud, den personen fattar verkligen inget, sen går det några veckor/månader å sen hör man att dem kört ras å skyller dem på turboleverantören medans det i själva verket har gått hål på en kolv tack vare ett omappat orginalsprut eller dyligt


-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tor mar 19, 2009 6:46 am
Tjena. Ja jag kan bara beklaga att många råkat ut för samma sak som mig och måååånga av mina kompisar.
Började mitt trimmande med att köpa aggregat från ulf innan han hade någon hemsida. cirka 4 årsen nu.
och jag kan säga att jag har aldrig lyckats hålla någon turbo frå honom hel en hel sommar. inte heller någon av kompisarna. Problemen har varit precis så som trådskaparen skrivigt.
Så efter åt skilliga 10000 tusentals kronor jag sponsrat honom men så tröttna jag å skaffar nu mina agreggat från annat håll och dom har det ALDRIG varit något fel på.
Så NEJ! jag skulle inte rekomendera någon att handla turbos där ifrån.
Började mitt trimmande med att köpa aggregat från ulf innan han hade någon hemsida. cirka 4 årsen nu.
och jag kan säga att jag har aldrig lyckats hålla någon turbo frå honom hel en hel sommar. inte heller någon av kompisarna. Problemen har varit precis så som trådskaparen skrivigt.
Så efter åt skilliga 10000 tusentals kronor jag sponsrat honom men så tröttna jag å skaffar nu mina agreggat från annat håll och dom har det ALDRIG varit något fel på.
Så NEJ! jag skulle inte rekomendera någon att handla turbos där ifrån.
Precis, det är ju inte ovanligt på Volvomotorer att man ersätter original returrör med en stålomspunnen slang som utvändigt ser dubbelt så stor ut men hålet genom anslutnignskopplingen är hälften mot vad original retur är.mattias skrev:och man kan också ha en alldeles för dålig olje-retur - eller i värsta fall har man så dålig vevhus-ventilation att olje-returen inte fungerar.
Ser finfint ut men inget bra för turbon.
Hej Mattias.mattias skrev:Mitt inlägg i debatten, bara generellt om fel som kan uppstå:
Det är mycket som kan döda en turbo, om fler provtryckte sina system skulle färre över-varva dom, om fler körde med restriktor på oljetrycket (2-3 mm ID) skulle inte tätningen mot turbin koksa och börja läka (rökmoln) och man skulle dessutom få bättre spool/respons.
Sen bara för att man har oljetryck till turbon betyder inte det att den mår bra av det, det kan dels vara för högt och utan restriktor och man kan också ha en alldeles för dålig olje-retur - eller i värsta fall har man så dålig vevhus-ventilation att olje-returen inte fungerar.
Jag skulle inte vilja sälja turbos och hålla på med garanti-ärenden, speciellt med billiga turbos där marginalerna säkert är små redan ...
Är ni inte säkra på vad jag just skrev skulle jag vara försiktig med hårda ord mot företag som säljer turbos.
Tack för din synpunkt, men kan säga att förra sommaren körde vi med original turbon och laddade 1,2bar, en vanlig t3 från Cossie, okänd skick. Har hållit utan problem, ryker inget, o inga andra konstiga fel som Ulfs renoverade aggregat har haft.
Dom problemen som du tog upp kan vi utesluta..
Sen du Knotan.
Visst du kan ju alltid tro att vi är dumma i huvet och inte kan ett skit om bilar o dyligt..Säger inte att jag är bäst heller men att turbon rasar titt som tätt känns som fel efter renovering...När original aggregatet håller utan problem..
Du är välkommer på garage besök o se vad vi klåpare håller på med här i GBG...

jag säger inte just du eller dina kompisar är dumma ihuvvet, barä en almänn reflektion över hur det ofta är(dock rätt sällan man ser det på det här forumet, som tur är, det är ju största anledningen som man älskar detta forumet)
jag kan som sagt bara konstatera att de 2 19t aggen jag förmdelat till kompisar från honom håller än idag, visserligen är nog MHI snurrorna han säljer samma som vart som helst annars...
ang kinasnurrorna så kan jag bara beklaga,
har köpt 4 st satser av honom å byggt om agg med, inga problem än så länge,
som jag förstått att erat problem grundar sej i är om jag fattatt rätt att ulf inte har nån balanserinsgmaskin för aggen.
dvs skickar man in ett agg som är för kasst så tror jag risken är stor det inte går allt för många mil innan det riskerar att rasa igen...
dem aggen som ulf säljer är samma agg som finns på tex XS usa å jag vill påstå att dem är grymt prisvärda (dock tycker jag han saftar på priset lite väl mycket, samt dem håller inte riktigt lika hög kvalitert som ett riktigt garretagg) men så är det ju som vanligt att man får ungefär vad man betalar för...
vill man ha ett agg som tål å piskas säsong efter säsong så gör man rätt i å skaffa ett rejält holset eller BW /switsher eller liknande med en gång.
annars så får man köpa nåt billigt å räkna med att skruva med det själv eller att det helt enkelt inte håller lika länge.
en mycket enkel lösning på lagerbekymmer med 270 lagret ör oljekanalen i de axiala lagret som orginal är lite underdimensionerad,. den blir lätt tilltäppt med smuts, räcker med att det koksar lite olja där i sen håller agget inte många timmar till. borrar man upp hålet med nått litet borr så minskar den risken väldigt mycket.
360lagret är av bättre konstruktion
inte ens orginal garret delar brukar tåla at piskas med höga effektutag speciellt länge. de enda aggen från garret som verkar göra det är ju just dem gamla t3orna, möjligen pga lägre vikt på de ingående detaljerna??
vill man komma biligt undan å göra grejjorna sjölv kan man köpa alla delar han byger med betydligt billigare direkt från japan, typ 700 kr i dagens dollarpris för en komplett renoveringsats med 360 lager inkl frakt
jag kan som sagt bara konstatera att de 2 19t aggen jag förmdelat till kompisar från honom håller än idag, visserligen är nog MHI snurrorna han säljer samma som vart som helst annars...
ang kinasnurrorna så kan jag bara beklaga,
har köpt 4 st satser av honom å byggt om agg med, inga problem än så länge,
som jag förstått att erat problem grundar sej i är om jag fattatt rätt att ulf inte har nån balanserinsgmaskin för aggen.
dvs skickar man in ett agg som är för kasst så tror jag risken är stor det inte går allt för många mil innan det riskerar att rasa igen...
dem aggen som ulf säljer är samma agg som finns på tex XS usa å jag vill påstå att dem är grymt prisvärda (dock tycker jag han saftar på priset lite väl mycket, samt dem håller inte riktigt lika hög kvalitert som ett riktigt garretagg) men så är det ju som vanligt att man får ungefär vad man betalar för...
vill man ha ett agg som tål å piskas säsong efter säsong så gör man rätt i å skaffa ett rejält holset eller BW /switsher eller liknande med en gång.
annars så får man köpa nåt billigt å räkna med att skruva med det själv eller att det helt enkelt inte håller lika länge.
en mycket enkel lösning på lagerbekymmer med 270 lagret ör oljekanalen i de axiala lagret som orginal är lite underdimensionerad,. den blir lätt tilltäppt med smuts, räcker med att det koksar lite olja där i sen håller agget inte många timmar till. borrar man upp hålet med nått litet borr så minskar den risken väldigt mycket.
360lagret är av bättre konstruktion
inte ens orginal garret delar brukar tåla at piskas med höga effektutag speciellt länge. de enda aggen från garret som verkar göra det är ju just dem gamla t3orna, möjligen pga lägre vikt på de ingående detaljerna??
vill man komma biligt undan å göra grejjorna sjölv kan man köpa alla delar han byger med betydligt billigare direkt från japan, typ 700 kr i dagens dollarpris för en komplett renoveringsats med 360 lager inkl frakt
Hej.
Ang. balansering så ska ett annat lite mer känd företag göra detta åt han. Mer om de vet jag inte, får hoppas han skött de för annars är de inte konstigt med ras som du säger.
Jag hoppas dem andra med renoverade agg tar tid på sig att skriva inlägg här.
Känns som att nåt har gått snett med våra renoverade agg. och vill helt enkelt höra hur de fungerat för andra kunder..För är de likadant för många andra så kan de vara bra för folk att veta. ?
Nya aggregat och wastegateklockor osv som är köpta hos han är ju inte så intressant att veta att dem fungerat, de ska dom ju göra.
Men om renoverade aggregat rasar efter 100-200mil rasar för flertalet människor, då känns de ju som nåt är fel..
//MVH
Ang. balansering så ska ett annat lite mer känd företag göra detta åt han. Mer om de vet jag inte, får hoppas han skött de för annars är de inte konstigt med ras som du säger.
Jag hoppas dem andra med renoverade agg tar tid på sig att skriva inlägg här.
Känns som att nåt har gått snett med våra renoverade agg. och vill helt enkelt höra hur de fungerat för andra kunder..För är de likadant för många andra så kan de vara bra för folk att veta. ?
Nya aggregat och wastegateklockor osv som är köpta hos han är ju inte så intressant att veta att dem fungerat, de ska dom ju göra.
Men om renoverade aggregat rasar efter 100-200mil rasar för flertalet människor, då känns de ju som nåt är fel..
//MVH
har forskat lite i ämnet och det vanligaste felet (precis som jag med kom fram till för ett par år sedan) på aggen är att smörjkanalen genom axiallagret sätts igen, antingen pga skit som följer med oljan(metallrester från tidigare turboras, mettallspåner från gamla lagerras som inte försvunnit helt vid motorrenovering eller liknande.
som jag skrev tidigare är det väldigt trång kanal så det kan räcka med att en liten bit koksad olja släppt från någon oljekanal(tex när man skruvat i nån koppling eller slang i sammband med oljebyte)
detta är ju fel som varken uffe eller nån annan turboleverantör kan försäkra sej mot, jag använder numera alltid filterpackning första milen vid inkörning av ny turbo, har motorn vart med om lagerras så sättter jag till ändamålet avsett filter på oljematningen (kostrar inte många kronor från tex usa/ebay)
vet man inte om oljekanalen är borrad så är det en bra ide att kolla upp detta då det är mycket enkelt att åtgärda själv
är det inte det så finns det igentligen inte mycket annat än balanseringen som kan strula. som jag förstått det lämnar han som nån tidigare sa till en annan erkänd turbofirma
som jag skrev tidigare är det väldigt trång kanal så det kan räcka med att en liten bit koksad olja släppt från någon oljekanal(tex när man skruvat i nån koppling eller slang i sammband med oljebyte)
detta är ju fel som varken uffe eller nån annan turboleverantör kan försäkra sej mot, jag använder numera alltid filterpackning första milen vid inkörning av ny turbo, har motorn vart med om lagerras så sättter jag till ändamålet avsett filter på oljematningen (kostrar inte många kronor från tex usa/ebay)
vet man inte om oljekanalen är borrad så är det en bra ide att kolla upp detta då det är mycket enkelt att åtgärda själv
är det inte det så finns det igentligen inte mycket annat än balanseringen som kan strula. som jag förstått det lämnar han som nån tidigare sa till en annan erkänd turbofirma