Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av coupe76 »

Helt sjukt, du slänger ihop en motor/bil på ingen tid alls o får mer effekt i den än de flesta av oss lyckas med någonsin, jag lyfter på hatten och bugar, är mkt imponerad. :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

gratulerer :thumbright: dette har eg ventet på lenge 8) hadde tippet på 550+hk i motor, vakje so langt ifra :wink: brutalt :twisted: blir glad naboèn din no :lol: gler meg til film og bilder :D
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av MadMange »

coupe76 skrev:Helt sjukt, du slänger ihop en motor/bil på ingen tid alls o får mer effekt i den än de flesta av oss lyckas med någonsin, jag lyfter på hatten och bugar, är mkt imponerad. :thumbright:
Word! :thumbright:
Så jävla fränt, riktigt bra jobbat :headbang:
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Mycket imponerade !

Måste ge ganska bra med sugmotor effekt den gamle b30in

Vilka varvtal var detta på ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Helt sjukt!

När man ser såna här snabb byggen som blir så brutala så inser man verkligen vilken amatör man är själv :roll:

Hehe, Grattis till grym effekt! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tack så väldans mycket för alla komplimanger! :D

Denna motorn ger inte lika mycket NA som den gamle, men är faktiskt själv imponerad att det går få ut så pass mycket med så lite medel. Konceptet har hela tiden varit att bygga upp ett brett register till lågt pris hellre än att satsa på toppeffekten. Finns nog faktiskt ytterligare 20-30hk och lite mer mellanregister att hämta...

Jag ska försöka få Elias att fixa filmen, men just nu är han nog i garaget och bygger som bäst.

Kommer även att fixa kurvorna lite senare ikväll.

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Lite effekt och momentkurvor mm :)

Som ni ser så är det markerat på vridmomenttoppen, effekten som står vid sidan är alltså inte toppeffekten. hade en till bild på det, men där kom inte siffrorna med...

Bild

*edit* bytte bildlänk
Senast redigerad av marmander den mån mar 23, 2009 12:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
t-lila
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:23 pm
Ort: visby
Kontakt:

Inlägg av t-lila »

Fy fan inte dåligt ja är impad :thumbright:
Finns de nån film från bänkningen?
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
E.johansson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:58 pm
Ort: Horred

Inlägg av E.johansson »

Tjenare Simon.

Har försökt maila filmen till dig och om det inte funkar så ligger den i min brevlåda hemma...


/Elias
E.J Engineering
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Elias,
Får nog åka hem till din postlåda ;)

Efter dom Dom sista bromsningarna igår så började det ryka en del, trodde det var ringarna som börjat bli dåliga...

Kollade oljan när jag kom hem igår, syntes nästan inte på stickan. Har bara haft oljetryckslampa inkopplad och tror inte den tänts...

Idag undersökte jag saken vidare, komptestade med gott resultat, delade turbon för att se om oljan pressats ut den vägen, men det hade det inte.
Lyfte sedan upp bilen och det var ingen rolig syn :(
Oljetrycksanslutningen till alla givare och till turbooljan hade spruckit och när jag tog tag i den så gick den av helt!
Man skall alltså inte använde medföljande aluminiumbussningar när man installerar KL's mätare, rena skiten :evil:
Blir till att fräsa något eget stabilt istället.
Tappade ur resterande olja för att kolla hur illa det var, ca 1l fanns det i botten på tråget, med andra ord finns det stor risk att lager mm har skadats. Ordnar nog anslutningarna, installerar oljetrycksmätaren, skaffar summer till oljetrycket och kollar sedan om oljetrycket är normalt. Om oljetrycket verkar normalt så struntar jag i att riva ner motorn, annars ställer jag bilen åt sidan ett tag.

Långt inlägg, bilderna får säga resten...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Inte världens smartaste lösning kanske, men ibland har man lite brottom :doh:
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Surt med strul, hoppas maskin har klarat sig :?
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Tråkigt, men hoppas motorn klarat sig.

Vad är det för spec på motor och kringutrustning? eller har jag missat det kanske?
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Det är väldigt trist... att man inte lär sig...


Ska försöka få ordning på filmen, mer bilskruvande blir det förmodligen inte förrän jag kommit hem nästa gång (ska ut och jobba på onsdag).

En sak kom jag precis på, anledning att effektkurvan svajade kan varit så dum. Jag kom på att jag sänkte "boostcuten" till 295kpa, den var på 310kPa på den tidigare bromsningen och den kurvan var väldigt jämn och fin. När jag kom ut på vägen efter bromsningen så klippte den direkt, det blir mer motstånd och därmed snabbare och mer ladd än i bänken.
Tror jag åker och bromsar en gång till.... så mycket man kommer på i efterhand.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fint drag i långspisen :thumbright:
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1564
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Brandt,

Det står tidigare i tråden, tror jag skrivit det två gånger tom.

Högst enkel motor med jobb och pengar nedlagda precis där det behövs ;)

Jens,
Tackar :)
Det går ju trots allt få ut fina effektkurvor utan supervass sugmotor med långa, grova grenrör, ännu finare om man inte ställer ned boostcuten för lågt :doh:
(ta det inte som ett påhopp, menar bara att det finns olika sätt att bygga vassa motorer)

Jag höll inte vad jag sa, råkade gå ut i garaget ändå... fixade en ny variant till oljan och så mätte jag ventilspelen som tro det eller ej inte ändrat sig :D
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar