Portning ford 302?
Portning ford 302?
Någon som har koll på hur man justerar ventilerna på en ford 302:a..?
Senast redigerad av mustang den tis mar 31, 2009 7:36 am, redigerad totalt 2 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
om detta kan hjälpa?
http://www.hotrodders.com/forum/attachm ... ntid=23644
http://www.hotrodders.com/forum/ford-28 ... 21188.html
http://www.hotrodders.com/forum/attachm ... ntid=23644
http://www.hotrodders.com/forum/ford-28 ... 21188.html
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
302
Beror lite på årsmodell/vippor. misstänker att du har äldre typ samt hydraliska lyftare. i sådant fall skall du jystera ner vippa/muttern samtidigt som du skruvar på stötstången med två fingrar, när stötstången börjar gå trögare(anläggning både vippa samt lyftare) så dra ner muttern 1/2-3/4 varv till. mvh Bulten
Mikael Bengtsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Det är nog inte lönt att lägga ner något större arbete på ett par orginal 302 toppar, det blir nästan lika dyrt som att köpa nya eftermarknadstoppar typ Edelbrock Performer RPM mfl.
Ett bättre alternativ är då att köpa ett par 351 Windsor toppar då dom har bättre flöde än 289-302 topparna och var en vanlig modifiering på 289 och 302 förr.
Med dagens bränsle vill man ju oftast konvertera topparna till blyfritt också vilket är ganska dyrt då det innebär en del maskinarbete, nya sätesringar och ventiler...så även där är det lika bra att köpa nya eftermarknadstoppar i aluminium, dom är lättare, oftast klara för blyfritt, finns med stora ventiler och har dessutom bättre flöde än vilken som helst av dom orginal toppar som finns.
Eftermarknadstopparna har dessutom skruvade vipparmsbultar vilket ju tål högre fjädertryck än dom pressade bultarna som sitter orginal...det är annars endast 289 HP topparna som har skruvade bultar orginal.
Ett bättre alternativ är då att köpa ett par 351 Windsor toppar då dom har bättre flöde än 289-302 topparna och var en vanlig modifiering på 289 och 302 förr.
Med dagens bränsle vill man ju oftast konvertera topparna till blyfritt också vilket är ganska dyrt då det innebär en del maskinarbete, nya sätesringar och ventiler...så även där är det lika bra att köpa nya eftermarknadstoppar i aluminium, dom är lättare, oftast klara för blyfritt, finns med stora ventiler och har dessutom bättre flöde än vilken som helst av dom orginal toppar som finns.
Eftermarknadstopparna har dessutom skruvade vipparmsbultar vilket ju tål högre fjädertryck än dom pressade bultarna som sitter orginal...det är annars endast 289 HP topparna som har skruvade bultar orginal.
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!