bygga bra vevhusventilation

Diskussioner för erfaret folk
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

bygga bra vevhusventilation

Inlägg av knotan »

är min toyota det gäller.

när man passerar typ 2.5 bars ladd så får jag en hel del leakdown (misstänker det är så enkelt)
under 2.5 bars ladd är det inga bekymmer alls.
men drar man ur den på växlarna så trycker han upp oljestickan så det börjar lukta olja i bilen= inte kul.
plus att den verkar trycka ur sej en del olja vid både främmre å bakre packbox på veven :thumbdown:

från blockets underdel går en slang med ca 20mm ID upp till ena ventilkåpan (en kåpa för insug å en för avgas)
sen mellan ventilkåporbna så går det en slang med 12mm Id , från den ett t-kors som går med 12mm Id till strax före turbon.

hur skulle man enklast göra där tro??
atnken är om man skule försöka mecka dit grövre slangar mellan ventilkåporna, typ kapa dän 12mm anslutningarna å sätta dubbla 18-20mm istället.

skulle det räcka tro??
känns som att 20mm mellan botten å topp ska räcka? sen med 20mm till in före turbon borde duga, lär ju bli en del drag i slangen före turbon vid så pass högt laddtryck,

när jag körde med mindre luftfilter så fanns inte problemet (vilket tyder på att det troligen vart typ vakum på slangen mellan turbon å luftfilter tack vare motstånd i filtret?)
men det känns ju inte som rätt väg att bli av med vavhustrycket genom attt strypa lufttillförseln till turbon så att säga :doh:

såhär är det idag
http://upload.projekteffekt.se/_dok/_Kn ... lation.JPG
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: bygga bra vevhusventilation

Inlägg av jol »

Hittar inte just den tråden men på rejsa snackade de vevhusvent och saabs uppgraderade box går på 250kr eller nåt sånt, som skulle vara bra.
Inte denna tråden men en bild iaf http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19434
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Varför inte göra en vevhusventburk med 3 anslutningar, en från varje ventilkåpa samt en från blocket.
Sätta ett ordentligt filter på toppen eller om du måste återleda gaserna sätta en slang med 30mm id till före turbon ? (kan väl inte finnas några nackdelar att ventilera ordentligt på en sån motor?)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag klistrar in detta från en annan tråd som handlade om snygga behållare med dåligt flöde.

Jens Gustavsson skrev:OBS!!! tyvär så är många såkallade "snygga" olje ventilations burkar fel dimensonerade och direkt onytiga för motorn med tex spiknings problem, rykande turbosar, tappad effekt, oljelekage, trasiga packningar mm.


man ska ha minst 1st 20mm inner dim slang från bottendelen och 1 st 20mm slang från toppen in i burken och minst 35mm ut mot filtret.

sen vill man inte att snusket i behållaren rinner tillbaka in i motorn.


se och lär på magnus söderlunds burk som exempel (ovanför toppen), 3 st grova slangar+ ett 200hk filter :shock: http://savarturbo.se/images/bilarna/sod ... od_off.jpg


värt att notera kan också vara att det är olagligt med vevhus vent rakt ut på bilar nyare än 1970. De ser det på bilprovningen!!!


Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Vill tillägga att det är bilar nyare än 68 man måste ha sluten vevhusvent på.
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis dec 16, 2003 9:40 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Nu tillhör ju inte mitt inlägg så mycket avancerat.

Men går det att mäta vevhustrycket t.ex. om man satte en vanlig vacumnippel in i blocket sen till en tryckmätare med en strypning precis innan. Eller skulle den bara fladdra omkring? Andra mät-lösningar?

Vore ju trevligt att se hur mycket det förbättras när man modifierar på olika sätt!
Eller bara göra allt jättestort så man vet det fungerar tillräckligt iofs.
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Jag tittar på att förbättre cyklonrenaren som sitter original på Volvos vitmotorer. Där bygger det på att ha hög hastighet in och låg ut. Vevhusgaserna leds in i ytterkant på en cirkulär behållare, där inne åker de karusell runt runt och den tunga oljan slungas ut mot väggarna och fastnar. ett grovt utlopp i mitten leder ut luften.

Lyckas man rätt skall det inte vara något problem att suga in denna luft igen.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

aa lutar åt att börja med å sätta grövre anslutningar på ventilkåporna,

sitter som oljefällor eller vad man ska kalla det under bägge kåporna, påminner om volvos som sitter på rödblocket när gaserna tvingas genom en labyrintliknande kanal.

har aldrig haft problem med att det verkar förlja med olja ut, det är väll igentligen bara problemet med at det luktar illa när oljestickan poppar upp. ska även sätta dit en extra o-ring på stickan å se om den sitter fast bättre.

det är klart lite trycker den väll med sej olja ut genom turbon på fullt ladd, men det känns som ett mindre problem. man ligger aldrig mer än ett par sekunder max på fullt ladd innnan det är dax att växla. kan även vara så att det följer med ut via oljeringen på avgasimpellern. misstänker det blir en del tryckfall vid DP som drar med sej olja ut...
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

S40's över 380hk har straps på oljestickan... det är ju minsta beklymmret. värre när det dräller under motorn :-/
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

heheokok men då är jag på lugna sidan :thumbright:
så pass är det inte iallafall.. kanske försvinner en max 2 dl olja mellan olojebytena,. dvs ca 3-400 mil. å då brukar det ju bli 50-100 mil på bana så det är ju inga större mängder som försvinner.

eller så är det helt enkelt så att oljan späs ut med spriten med tiden :lol:
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

knotan skrev:eller så är det helt enkelt så att oljan späs ut med spriten med tiden :lol:
Hehe, det där har jag också funderat på :)

Men angående vevhusventilation, 3000GT (v6) har väldigt små vevhusslangar, skulle tippa på 10-12mm invändigt max.
Jag provade att sätta en laddtrycksmätare på röret där oljestickan sitter ner i oljetråget. (röret slutar ungefär i höjd med vevaxeln).
Vid 2 bars laddtryck kunde jag inte få mätaren att göra utslag på vevhustryck, nålen stod stilla. Då är det bara en slang (10-12mm) som går ut från ventilkåporna.
Därför undrar jag vid vilka nivåer är det högt vevhustryck?
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tog en bild på mitt nya vevhusvent system till min nya B20.

slangarna är 25mm invändigt.

praktisk av tappning i botten också då man beöver tömma ut slusket som kommer ut ur motorn (mest bränsle och lite vatten) jag vill inte ha in det i motorn igen.



allt som blänker och är fint har saab gustav byggt och resten har jag och simon byggt :)

Bild
Användarvisningsbild
Rba
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön aug 19, 2007 11:53 am
Ort: Moviken

Inlägg av Rba »

Med inspiration av denna tråd byggde jag mig en vevhusvent igår. Som Jens säger så tror jag det är mycket viktigt med rejäla slangar och ordentligt filter (om man har gammelbil :thumbright:). Och att inte leda tillbaka skiten som kommer upp i den.

Plats för 25mm ID slang eller 1" rör-skruvkopplingar
Bild
Bild
Arvid Bäcknert

Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras

If there was nothing wrong, there would be nothing right
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

så här såg ventilationen ut på min b20, och funkade bra.
såg vissa likheter där jens :)
Bild
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

väldigt likt martin men jag har inte tjuvkikat faktiskt :hihi: det är nog helt enkelt en ricktigt bra lösning som vi båda tänkt ut :thumbright:

jag har svetsat röret på ventilkåpan sen hadde jag tänkt att den ska hänga i den då lyfter man bort allt på 3 sec då man ska meka i nått däromkring.

att bygga saker lätt mekat är sånt man lär sig och prioriterar upp ju mer rutin man har i race värden.

mycket snyggt motor rum du hadde martin :thumbright:
Skriv svar