Moggemx skrev:Har staken inte skurit på veven? Måste helt enkelt ha blivit lite för svettigt för kolven på 1.7 bar
nej staken snurrar lätt på veven fortfarande, vet ej om det är kolven eller blocket som gett med sig. pajj e det iaf hehe.
men b23 är vel kända för att kunna spricka i blockena?
Jag har också kört ras och en stake såg ut så.
Man såg klart å tydligt att staken har varit sprucken sen tidigare.
Så den gick av vid brottet.
staken har inte gått av iaf.
Ny motor e på gång nu
det blir b230 k block nu som supra_johnny var så snäll och sponsra med.
Tack Enarsson Bil och Plåt som kommer sponsra med h-profilare!
Och även mekonomen i sala som fixar lager, rignar samt packningar.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skillnaden är väl hur pass urgröpta dom är. Tror B230FT/FK kolvarna är mer urgröpt än 16v kolvarna men materialet på dom är detsamma men skillnaden blir ju i kompet då.
Men B23ET kolvarna är smidda så det är väl dom värsta volvo org. kolvarna du kan få tag i. Annars kan du ju köpa smidda kolvar från stenparner.
B230 kolvarna är ganska klen så skulle inte rekommendera dom om du kör med 1,8 bars ladd
ogge skrev:staken har inte gått av iaf.
Ny motor e på gång nu
det blir b230 k block nu som supra_johnny var så snäll och sponsra med.
Tack Enarsson Bil och Plåt som kommer sponsra med h-profilare!
Och även mekonomen i sala som fixar lager, rignar samt packningar.
Stener skrev:Skillnaden är väl hur pass urgröpta dom är. Tror B230FT/FK kolvarna är mer urgröpt än 16v kolvarna men materialet på dom är detsamma men skillnaden blir ju i kompet då.
Men B23ET kolvarna är smidda så det är väl dom värsta volvo org. kolvarna du kan få tag i. Annars kan du ju köpa smidda kolvar från stenparner.
B230 kolvarna är ganska klen så skulle inte rekommendera dom om du kör med 1,8 bars ladd
provar 16v kolvarna iaf hehe.
har ju fungerat för flera
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Ja både b230 och b234 kolvarna brukar funka bra, finns de som fått ut över 800hk ifrån en originalbottendel så det lär nog funka bra, handlar mycket också om att ha tur, är dom lite skadade så kan de punkterna bli ganska svaga om dom belastas hårt.
* b230 block från -90
* orginal 16v kolvar
* h-profil stakar
* lite nya lager å ringar
* orginal topplocks packning med 12.9 bultar
* 1000cc spridare (vill dock ha större)
* även oljekylare (bra eller anus vad vet jag fyller nog lite funktion iaf .)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Nu har jag provat att porta min första topp.
Ni som e lite mera insatta kan jätte gärna få kommentera, ska vel försöka börja på insugarna i nästa vecka.
Det som är kvar e att snygga till ytan lite och i grytan.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Kommer en uppdatering
Har stoppat i nya ramlaget och shimsat upp oljepumpen en sväng med.
Även svarvat kolvarna och slipat in ring gapet till 0.60 och 0.70
på Övre och undre ringen. e lite mera gap än orginal men helre det än att ringarna nyper om det råkar gå snålt någon gång
Senast redigerad av ogge den sön jun 21, 2009 2:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Börjar bli dags att ta tag i en tråd som legat på is ett tag
Idag fick jag hem en remskiva och ett vevaxeldrev i stål.
remskivan blev en 3 skivig från kl racing. när den kom hem var det bara att kasta upp den i svarven och svarva bort den 3e spåret i skivan så jag kunde modda om mitt trigger hjul .
Blev att modda mitt triggerhjul som ja köpte av tommy luhr men det blev skitfint tycker jag iaf.
Ska bara borra och gänga i remskivan så man kan skruva fast den
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Var och hämtade mina vevstakar idag så nu har kan kastat ihop botten delen .. ska svets apå en oljeretur på tråget bara sen smälla dit de med.. då är det bara toppen som jag lär fila klart i och börja bygga insug.
Har även förbi posten och hämtade ett nytt gasspjäll med. kommer bli ett nytt insug med
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar