gör om förbränningsutrymmet för snabbare förbränning och bättre utformning så du slipper gå ner i tändning, då blir det inte den motorn du vill.
Det är en seg flamfront i en sådan motor och det medgör att tändningen bör vara relativt hög för att få fyr på soppan och kunna utnyttja dess egenskaper.
Höjer du kompet rakt av så kan problemet bli att den börjar spika och boxen sänker tändningen så tappar du effekt och effektivitet på motorn..
En bränsle effektiv 8v vet jag inte hur man skall lyckas med, men man kan lägga upp kolvarna lite över blocket så att squischen blir bättre.
en lätt putsning i insug och avgas med ett lite finare avgasrör.
Sen kan man laborera med kammar, typ av spridare mm

Sen kan man bygga om den till skicktad förbränning, direktinsprutad med variabelt kompförhållande hehe, inte så lät...
Låg roterande massa med få friktionsförluster.
Det är inte lätt med en volvo, tror faktiskt dom lyckats ganska bra själva.
En 740/940 i början på 90 går ju faktiskt skapligt billigt.
Runt 0,8/mil långkörning medans den nyare ltt går halvdyrt tycker jag.
Kan bero på att det sitter turbo på den som ställer till det med gas benet.
Men det man kan göra är att optimera tändkurvan för bränslet man åker på (vilket den faktiskt redan gör själv, men inte så bra)
Inga direkta bra tips, dom har ju kört motorn i nästan 30 år med samma förbränningsutrymme och delar, hade det funkat skit från början tror jag faktisk dom hade gjort om det.
Men dom gjorde ett försök att ta över marknaden med 16v toppen men den fick så dåligt ryckte att ingen köpte den nästan.