Super Seven HAHLIN7 "Två 2012 filmer!"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ok!

Låter som en vettig lösning. Men är de verkligen så stor skillnad på 1031 och 1041? Jag ska inte säga säkert men jag trodde de "endast" var fästena som skiljde mellan dessa axlar, och innehållet (drivaxlar, pinjong, kronhjul osv)

Såg ju att ni var på jakt efter delar till 1031 lamelldiff. Har en del saker liggandes. Kan kolla vad jag har, ta några bilder o PMa över om de är intressant!

MVH
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing

Inlägg av HaLinG »

Grejen varför vi byter är för att den är 12 cm bredare och vi har redan 6cm spacers så vi måste ha bredare bakaxel för att få bilen så bred som vi vill men tack ändå !
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

HaLinG skrev:Grejen varför vi byter är för att den är 12 cm bredare och vi har redan 6cm spacers så vi måste ha bredare bakaxel för att få bilen så bred som vi vill men tack ändå !
Aha, ok! De förklarar saken! :lol:

Hoppas ni får tag i rätt saker då! Men angående bakaxeln så kan nog demonteringen i L-sele rota fram nån! :thumbright:
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing

Inlägg av HaLinG »

Liten uppdatering!
Har demonterat toppen och lämnat det till Jens Gustavsson för lite mer portning det vart ca 220cfm med mindre turbulens var ca 198cfm förut
det går vell o ta mera men vi vill inte tulla för mycke på lågvarvs egenskaperna. Kanon jobb jens !! :thumbright:

sen är de allmän översyn av grejer så förhoppningsvis blir det provkörning om nåra veckor

Här är lite bilder som Gustav Ulander tog i samband med bilsport repotaget tackar för dom !

PS jag gjorde dom lite stora så man ser nått 8)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av HaLinG den lör apr 25, 2009 2:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

denna skapelse är så sjukt rå :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har uppdaterat toppen nu också och då den va rätt snäll förut så ska det bli rätt fin skilnad nu :thumbright:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

stecka skrev:denna skapelse är så sjukt rå :thumbright:
Säger det samma, klart grym!
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing

Inlägg av HaLinG »

Hallå!
Nu ikväll fixade jag det sista och startade upp bilen efter 1sec på startmotorn var den igång va som man inte änns har rört nått :thumbright:

Ska fixa lite grejer imorrn olja till växellådam mm sen blir de provkörning
Har jusst beställt en Full HD filmkamera ochså nu så då blir de film :)
man kunde också filma med 250 bilder per sekund ett litet tag de blir coolt o testa !
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur kändes den nya portningen?

hörde ryckten om att den ville ha mer sås nu?

beskriv så noga som möjligt register skilnaden och mappningen på låga och på högre rpm så blir jag klokare vad gällande turbo portningar :thumbright:

om det har försvunnit för mycket på lägre rpm kan man plasta upp lite i golvet.
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Mattias Hahlin »

Ja Simon lät rätt glad igår kväll kan man säga!! :hihi:
Både Simon och Mattias får gärna fylla i men som jag förstod så bottnades de båda Walbro 255 pumparna vid ca 1,95 bar.. så vi har inte knäckt den magiska 2 bars gränsen...

Letar för fullt efter en Walbro inline 255 pump nu samt ställbar BTR..
Eller vi kanske ska montera dubbla original BTR?

Vad jag förstod fanns det bara fäste på 4ans växel med Slicksen haha. :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tittar man på förra årets VE-map, kan man säga att den var som starkast mellan 5000-6000 varv och sedan föll det mot 8000 varv. Skillnaden nu är att den bibehåller samma fyllnadsgrad i stort sett ända upp vilket gjort att den nu behöver minst 10-15% mer bränsle på samma laddtryck på högre varv!
Jag gjorde i stort sett inga ändringar vid 5000-6000 varv, vinsterna i Jens portning är på högre varv. Simon sa också att den höll minst lika fint vakum på tomgång som förra året, så den har inte tappat något man direkt kan peka på vid lägre varv.

Första repan sa en del då den på 1.3 bar laddtryck gick lambda 0.81-0.82 vid 8000 varv, då var dutycycle redan på 80%. Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut att dom där 20% dutycycle man har kvar inte räcker hela vägen till 2 bar.. men det är nära :)

Men när vi började höja laddet så blev det tendenser som visar på att antingen är flödet slut i pumparna eller i spridarna, och troligtvis i pumparna. Som jag sa åt Simon så behöver man en bra repa på 4ans växel för att göra en bra bedömning av det. Jag tror inte att det ens flödar tillräckligt på 1.8 bar ..

Problemet var mot slutet vågade vi inte dra någon full repa på 4ans växel, bilen går så sjukt fort med dom stora slicksen så vi har egentligen inte sett hur den går på högsta laddtryck och varv. Det får man se till att ordna vid en dataloggning på en dragracing-bana eller flygfält.. jag tycker att i sista dataloggen när vi provade så släppte det det vid 6000 varv på 4an när vi provade lite.. tror inte Simon tänkte på det.

Kollar man på dutycycle så skenade det till 100% mot slutet så det var helt klart över med laddtryckshöjningar innan problemet är löst. Troligen måste man upp på 4 bar bränsletryck och en pump till. Tur att generator-spänningen såg fin ut, på 14.1 Volt även på högsta varv och belastning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing

Inlägg av HaLinG »

Innan du började hadde ju jag ökat med ca 15% på hela registret så på 7-8000rpm behöver den nästan 20-25% mer soppa :shock:
och jag tyckte inte den har tappat nått på lägre varv men nu drar den stenhårt till 8300rpm
Och den har aldrig spunnit på 3an med sliksen förut :twisted:
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Fräsigt värre :hihi:
Nu gäller det bara att bakaxeln sitter kvar när ni kommer på klistrat också, så det inte blir en repris av fjolårets edps tänkte jag...

Ni ska inte passa på att anmäla er till Fällfors nästa helg när ni ändå är på G ?
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing

Inlägg av HaLinG »

bakaxeln funkar nog nu
nja vet inte om de blir fällfors hadde varit kul men får se
håller på o fixa filmen nu skulle haft nått ställe man kan lägga upp den på går de att lägga upp den här på sävarturbo ?
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Simon Hahlin

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar