Vad gör 88ans block så dåligt?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
Vad gör 88ans block så dåligt?
Sugen på att bygga lite halvbudgetsladdasommarbil.. då min andra bil tar lite längre tid än väntat..
Sitter med både b230fk -95 block som behövs borras.. och ett B230 -88 som sitter ibilen just nu..
Så som jag har funderar så är det att ta B230 -88 blocket med Fk stakar och avsvarvade 16v kolvar
Går det tekniskt? Hört att 88ans block är värdelöst.. men vad är det som gör det värdelöst? axiallager? enbart klena vevstakar? Något annat?
Hur hade ni gjort? Lämnat i väg fk blocket på dyra pengar för borrning och nya kolvar.. vilket känns för dyrt för det ska vara värt..
Mvh
Sitter med både b230fk -95 block som behövs borras.. och ett B230 -88 som sitter ibilen just nu..
Så som jag har funderar så är det att ta B230 -88 blocket med Fk stakar och avsvarvade 16v kolvar
Går det tekniskt? Hört att 88ans block är värdelöst.. men vad är det som gör det värdelöst? axiallager? enbart klena vevstakar? Något annat?
Hur hade ni gjort? Lämnat i väg fk blocket på dyra pengar för borrning och nya kolvar.. vilket känns för dyrt för det ska vara värt..
Mvh
Ryker det inte svart är det inte intressant!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 733
- Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
- Ort: Örebro
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
Beror väl på vad du har tänkt dig för effekt. Har en 240 -88 själv som är våldtagen med turbo. Den motorn är aldrig öppnad utan helt original rakt igenom, ingen kompsänkning. Har laddat ~1 bar eller strax över som mest, och normalt mellan 0.5 -0.8 bar. Har fortfarande inte skjutit nåt. Jobbar ihop med en som har samma koncept i sin 88:a, han har dock aldrig laddat över 0.7bar på sin men har laddet jätte tidigt i registret(miniturbo) och han har aldrig heller skjutit något, och som han kör så borde inget va helt
Så om det bara är lite budget sladda som är målet så skadar det väl inte att prova?

Så om det bara är lite budget sladda som är målet så skadar det väl inte att prova?
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil