Vad gör 88ans block så dåligt?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Vad gör 88ans block så dåligt?

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Sugen på att bygga lite halvbudgetsladdasommarbil.. då min andra bil tar lite längre tid än väntat..

Sitter med både b230fk -95 block som behövs borras.. och ett B230 -88 som sitter ibilen just nu..

Så som jag har funderar så är det att ta B230 -88 blocket med Fk stakar och avsvarvade 16v kolvar

Går det tekniskt? Hört att 88ans block är värdelöst.. men vad är det som gör det värdelöst? axiallager? enbart klena vevstakar? Något annat?

Hur hade ni gjort? Lämnat i väg fk blocket på dyra pengar för borrning och nya kolvar.. vilket känns för dyrt för det ska vara värt..

Mvh
Ryker det inte svart är det inte intressant!
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Inlägg av janni_ruda »

88ans block har både klena stakar och klena ramlager
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Så det är inget o sats på då? Rasar efter första repan eller?
Ryker det inte svart är det inte intressant!
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Min 88 har iaf dom grova ramlagrena..
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Henrik Bergstrand »

kalle_86 skrev:Min 88 har iaf dom grova ramlagrena..
okay.. Så med andra ord får man öppna och kolla? :doh:
Ryker det inte svart är det inte intressant!
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Inlägg av janni_ruda »

kalle_86 skrev:Min 88 har iaf dom grova ramlagrena..
med löst axiallager?
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Hittade även en nästan komplett B21ET med i gömmorna..

Man kanske kan köra på det blocket istället?

Där är det iaf smidd vev och m-stakar..

Men passar knappt mot resten :?
Ryker det inte svart är det inte intressant!
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Nej inte löst axiallager då med grova ramlagrena..
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Inlägg av janni_ruda »

kalle_86 skrev:Nej inte löst axiallager då med grova ramlagrena..
och du är säker de är ett 88 block
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

det är väl bara b230et som har det dåliga axiallagret?
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jag rev motorn från min 745 -88b
Den hade grova ramlager...
Gustav Sundberg
JK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av JK »

88b är en 89 då man ska ha reservdelar. Det är ju bara en förregisterrad 88 av skattetekniska skäl....
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Har 2st 740TIC -88A och där sitter det grova ramlager utan löst axiallager då..
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Detta är B230F nu det rör sig om..

88A eller B vetifan
Ryker det inte svart är det inte intressant!
Oves Bror
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: fre mar 30, 2007 3:14 pm
Ort: Arvika

Inlägg av Oves Bror »

Beror väl på vad du har tänkt dig för effekt. Har en 240 -88 själv som är våldtagen med turbo. Den motorn är aldrig öppnad utan helt original rakt igenom, ingen kompsänkning. Har laddat ~1 bar eller strax över som mest, och normalt mellan 0.5 -0.8 bar. Har fortfarande inte skjutit nåt. Jobbar ihop med en som har samma koncept i sin 88:a, han har dock aldrig laddat över 0.7bar på sin men har laddet jätte tidigt i registret(miniturbo) och han har aldrig heller skjutit något, och som han kör så borde inget va helt :hihi:
Så om det bara är lite budget sladda som är målet så skadar det väl inte att prova?
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Skriv svar