Steners Volvo 240, Snart på en gata nära dig.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Roland Andersson
För lite laddtryck

Inlägg av Roland Andersson »

Så nu tar jag det lugnt tills imorgon då vi förhoppningsvis får av mutterj*veln.

Det här känner jag igen då jag skulle lossa min remskiva på en 940 diesel, använd en gaslåga och värm ca 30 sek. på skruvskallen så kan du ta loss skruven ganska lätt. Då du har värmt på skruven så förlänger den sig lite och klämkraften minskar och då behövs inte så mycket kraft för att lossa skruven.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Okej tack för tipset :thumbright: Ska ta och pröva det, Vart så pepp nu så måste dra ut och pröva :lol:
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

din noob, vi fixar din mutter.. :thumbright:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Haha, Du fixar ju inte ens att hålla reda på din egen koordination :hihi: Hörde nog att du hade dragit en faceplant i asfalten inatt :hihi:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Jaha det blev lite skurvning idag också, Fick äntligen av det förbannade remhjulet och även svänghjulet. Ska ta och hämta en kätting så kan jag lyfta upp motorn på stället och börja skruva på. Fick nya MIG-svetsen jag köpt idag (billigt skit men duger) och nya fördelaren så nu har jag allt förutom Sachs 763 tryckplattan och 4-puckade sinterlamellen jag köpt som borde komma på posten vilken dag som helst!

Så nu är det bara att ta sig i kragen och börja skruva!
Turbohäcken
För mycket laddtryck

b230ft

Inlägg av Turbohäcken »

det börjar dra ihop sig till prov start alltså! :thumbright:
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

haha ja nog vart det en faceplant alltid :D fan fint att runda av me det..
ja sedär ja, så ska de låta.. du kommer alltså starta din först hör jag.. har inte fått ihop galantet mitt än ja så bimmern kommer de bli någe me först till helgen.. men kör på nu och muttra ihop den gamla pärlan :thumbright:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Japp :thumbright: Förresten, När du nämnde det i Lördags så började jag fundera på ifall jag också kommer behöva ett ställbart kamdrev.... För det har jag inte för tillfället.

Iofs så kommer jag ju inte plocka ut så jävla mycket så finns nog en hel del marginal kvar på tändkurvan
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Fy fan nu flyter det på :) Hängt upp b230n i motorstället och tömt på olja, är hemma nu och slänger i mig lite käk och far strax tillbaks och börjar byta mellanaxel, fördelare och ska också byta topp och börja lista ut vart alla slangar och rör går och försöka sanera bort allt skit som jag inte behöver samt börja slipa lite på turbon så bultarna ifrån grenröret passar. Kommer ha fullt upp i ett tag nu och hoppas jag kan byta motor nästa helg :thumbright:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Lite bilduppdateringar.

Motorn på motorstället
Bild
Bild

Grenröret med Garret turbon jag bytte till mig av lord_nordkvist och BMW 38mm wastegate och början på downpipe, Ska kapa lite och svetsa dit flänsen till turbon sen är den klar.

Bild
Bild

Inte tagit någon bild på motorn än men den är klar att lyfta i nu förutom att jag ska byta remmarna, Ska fara till lord_nordkvist och låna hans motorlyft nu och börja lyfta ut gamla motorn!
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

ja nu rackarns börjare hända saker.. så ska det se ut..
den där stackarn sitter ju i kärran aldeles strax har jag på känn :thumbright:
hoppas de gick bra med lyften, så den funka ungefär som planerat bara.. :wink:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Jodå fast hann aldrig använda den igår :( Lossade allt ifrån motor (slangar och kablar osv.) och plockade av halva fronten och huven men sen blev det lite sent med att börja plocka ur motorn men har ju alt förberett för ikväll, ska fara och köpa kamremmar och drivremmar så fort jag slutar så hinner jag nog förhoppningsvis trycka i motorn idag sen ska jag försöka lura hem Falo här på STS (Min personliga support) och få lite konsulting hur man ska lösa eldragningen, Om han hade varit lite smart när man plockade ur motorn och märkt upp elhärvan så hade det inte varit något problem men det gjorde man självklart inte :lol:
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck

Inlägg av Falo »

Stener skrev:Om han hade varit lite smart när man plockade ur motorn och märkt upp elhärvan så hade det inte varit något problem men det gjorde man självklart inte :lol:
Vad är det som är oklart? härvan passar ju bara på ett sätt... :wink:
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Det oklara att jag (även som elektriker) ser bara ett jävla ormbo utan ände :doh:

Men det lär nog lösa sig skulle jag tro, Men satt och läste en artikel ifrån en kille som hade utfört samma byte och på han så lät det som att dra elen till motorn skulle vara världens högteknologiska rymdforskningen men tror han använde original kabelhärvan också, Lär nog säkert komma en fråga eller två i vilket fall (som vanligt då) :hihi:

Men i vilket fall så blev det inget motorbyte idag för övrigt, Det sitter just nu i att jag glömt byta centrum på lamellen och har inga nitar för att utföra detta. Har jagat dessa nitar runt hela jämtland men inte hittat några än så länge, Ska ringa runt lite imorgon annars så får jag beställa dom och då lär jag nog inte få dom tills mitten på nästa vecka :doh:
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck

Inlägg av Falo »

Hojta när det är dax för elen... det är inte så svårt som vissa vill ge sken av..
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Skriv svar