Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

peppe skrev:
mattias skrev:Det blev en god bit över 500 hästar i V8an, precis som ägaren hade tänkt sig. Kurvorna från bänken såg visst skitfina ut med rätt restriktor från turbin. Det är en jäkla skillnad mot när Knickens båtmotor bromsades, då hade ingen koll på läget, inte bra att ha bråttom på en oprovad bänk.. ;)
Hoppas fler V8-ägare inser att det inte behövs nå förgyllda super-hightech tändkablar för att få ut effekt ur motorn.. :hihi:

Gustav: Vad är planen med motorn nu och så? Ska den upp i bänken igen nu när det blivit lite mer funktion i bänken, eller ska du meka ihop en fräschare topp först?
Jag tyck vi provade alla pluggar som fanns, luftade pumpen och grejjade på. Men ni kanske har gjort något mer?

Max vrid? Lär skilja en hel del. Men funkar den götta nu så kanske man skulle gulla med Micke, skille vilja köra min volvo en sväng sedan är nog pappa kanske intresserad igen, vad vet jag.

Gustav, Super gött med pulver, att en "enkel" 8v snurra kan mosa på så bra ;) Ang. frostpluggen så är det nog fan bara JB weld som kan råda bot på problemet.

PS. Du fick inte med dig toppen?

Mvh
Jodå, motorn låter bara kry!
Och nu efter att ha kört upp 100-120 liter soppa i bänken törs man kanske lita på att den håller oxå.. 8)

Efter att ni bromsade båt-motorn så har vi bytt vattenpump till bänken som gör det hela mycket bättre..
När vi körde v8-an nyss gick det hur fint som helst!

Ehm...
Nej ursäkta, jag har tittat på den flera gånger och tänkt att jag ska ta med den men... senil som man är så glömmer man ju det mesta.
Vet inte riktigt när jag ska ut nästa gång men, jag kan försöka komma ihåg att få med mig den till stan!
Gustav Sundberg
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Hakar på lite med några bilder , film kommer också senare

Bild
Sist jag var med så dyk det upp en filur kring bromsbänken som gav många frågetecken , se bild .
Bild
Micke skaffade då ett rovdjur som skulle årgärda problemet och tydligen så är Knut borta nu .
Bild
Nisse & hans granne va med i dag och inspekterade bromsningen
Bild
Ett av resultaten
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck

Inlägg av MV »

:hihi: vilka husdjur ni har :thumbright:
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Mats A skrev:Nisse & hans granne va med i dag och inspekterade bromsningen
Några måste ju titta vilka spare parts som behövs till bromsbänken :hey:
Oldog
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:27 pm, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Mats... :hihi:

Bild

Man blir ju nästan nervös över alla andra bilder du har tagit förr i tiden, tänk om det är nått skumt som man inte har sett? :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Innan jag glömmer bort det så låste vi fast motorn på 6500 varv och då gav den 238 hk med 28 grader tändning. Vid 32 grader så ville det spika lite grann, eller som jag såg det att lambdan blev "nervös" (lite fet), men inget som man direkt hörde.
Senast redigerad av mattias den tis maj 12, 2009 10:24 am, redigerad totalt 2 gång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Oldog
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag vet inte riktigt hur du menar Bernt, för problemet vi haft med bänken är med accelererande svep, något som de flesta verkar ha problem med på "små" motorer när inte allt stämmer med regleringen, visst det finns saker att förbättra med just det. Att det tydligen ändå funkar klockrent med en V8 hjälper ju inte, vilket jag tycker visar vilken dålig repeterbarhet det kan vara på många etablerade bromsbänkar..

Men tja, när det handlar om regelrätta fasthållningar när varken varv eller vridmoment vandrar något kan inte jag skylla annat än på vikt-kalibrering, och den har gjorts noggrant, sen att siffran inte är korrigerad mot luft-temp eller tryck stämmer inte i det här fallet, det här gjordes efter vi lagt in de siffrorna, så jag tror det här är nära på den högsta riktiga noteringen motorn tål (med en tändning som inte får konsekvenser).
Sen att den här bänken visade det och att det inte finns någon myndighet som åker ut och ser till att vi har en riktigt kalibrerad bänk med reglemente om allt vad det innebär tycker jag är skönt - och vi kommer aldrig att komma från ryktes-spridning! Att tro annat är att blunda för avundsjukan.. Vi kanske aldrig ska publicera siffror menar du? Det kan vi isf diskutera någon annanstans. :P

Tyckte bara att det var svårt att på något annat sätta komma ihåg att motorn inte tålde så mycket tändning på så här höga varv, vilket då troligtvis beror på att vridmomentet håller i sig så högt - men kompressions-förhållandet är också relativt högt. Därmed kan man ju fråga sig om vridet blivit högre om man kunde haft högre tändning med ett lägre komp-förh? (Jens ;) ) Lite det jag ville komma åt med förra inlägget.. :roll:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias skrev: Därmed kan man ju fråga sig om vridet blivit högre om man kunde haft högre tändning med ett lägre komp-förh? (Jens ;) ) Lite det jag ville komma åt med förra inlägget.. :roll:
jo jag tror på mer effekt med mindre kompa som vi pratat om flera gånger förut.

att köra onödigt hög kompa VS bränsle kvalite ger bara problem och en låg förtändning som gör att förbränings trycks piken hamnar för långt ned i cylindern för att ge bra effekt.

bernt varför ska ni inte ge ut effekt siffror? känns lite löjligt bättre att isåfall berätta att allt i bänken inte är 100% uttestad och hellre gå in på problemen då får ni säkert bra hjälp då det finns ett 10 tal broms bänks innehavare på detta forum som inte har nå hemlisar och säkert hjärna hjälper till.

håller med mattias där att om vågen väger rätt och om varvräknaren visar rätt så kan det inte bli fel om man håller motorn på ett fast rpm.

kolla så att alla automat korrigering är avslagana bara sen korigera sen siffrorna på samma sätt med miniräknaren som gunnarL gör så blir sifrorna garanterat lika så länge gunnars bänk har våg och rpm exakt rätt förståss.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev: att allt i bänken inte är 100% uttestad och hellre gå in på problemen då får ni säkert bra hjälp då det finns ett 10 tal broms bänks innehavare på detta forum som inte har nå hemlisar och säkert hjärna hjälper till.
Inställningarna hur bänken skall reglera bromsningen av motorn känns det som Micke och gänget bakom spakarna har rätt så bra koll på :wink:
Får bara Bernt fundera lite och läsa igenom manualen till bänken så blir det dära :thumbright:
Och dom inställningarna verkar bli individuella för varje motor :doh: så därför är det en hel del trial and error på inställningarna :hihi:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har snackat med Micke och Jens om lite teorier, det finns några stora saker kvar att göra för att få ventil-regleringen att bli bättre med små motorer, och det ligger inte i mjukvaran längre (den har Bernt koll på). Vet att Micke jobbar på en by-pass på pumpen och ett direkt-utsläpp ur turbinen (istället för den slang som följde med), sen kan vi troligen börja se fina svep!
Oldog
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bernt: Intressant att höra om motorn du och Gunnar L skruvade med, men Gunnar kanske provat det här med "för hög" och "lagom" kompression på egen hand på någon motor? ;)
Ta ett snack med han så hörs vi om det.. :!:
Alla förbränningsrum har olika brinn-tider .. i kombination med bränslet. Man undrar hur det skulle blivit med etanol, som har högre flam-hastighet? = sämre?
(Jo, jag förstår att det är många variabler i spel här.. intressant ändå)

Gustav: Jag håller med Bernt om att du inte får förkasta 530-toppen på den här motorn, den är troligen helt rätt! :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gustavs 530 topp är inte dålig för sin typ (198cfm/28" med 46mm ventil) men den är långt ifrån en lämplig topp till en sån motor, jag gissar en mer anpassad topp skulle ge minst 25hk mer på max rpm som veven pallar (7000?) utan att tappa nått nedöver knappt.
(det behöver mesttroligt också kanse sjusteras längder och dim för att stämma av motorn på det högre varvet också så klart)

jag har tex en 530 topp med 48mm/38 ventil under utväckling som flödar 235++cfm som skulle va intresant att prova på gustavs motor också men den kommer

jag har också ett par intresanta toppar som jag ska prova på min B250 dynotest motor framöver som jag bygger med hjälp av www.KLracing.se

jag hoppas på ett litet dyno krig nästan, mickes motor 2.7L team VS sävar turbo B250 team :hihi:
Skriv svar