Moggah's Turbo 245:a (@ 1.2 bar)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: tor okt 07, 2004 9:25 pm
Ort: Kiruna/ Fd Arvidsjaur

Inlägg av Pakko »

härligt!! då är det bara att meckla dit turbogrejorna och bjuda mig på en stjuts sen :hihi:
____________________________
Andreas Johansson
***Pappa 2009-05-16 & 2011-06-13***
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Nejdå, det var ju bara enkla fel som redan är åtgärdade (förhoppningsvis är CO-halten ok nu)!

Jo jag besiktade med allt det i bagaget, men jag flyttade in dom lite längre så man fick dit den där orginal pappkåpan över för att dölja dom lite, Tryckte in lite isoleringsmaterial också för att ljuddämpa lite ! :hihi:

Började sen fundera hur jag skulle kunna dölja slangpaketet som kommer upp ur golvet och går in till pumpar och cactht tanken. . Kom inte på nån enkel lösning på det.
Så jag tog till ett fult knep, och kastade in fullt med kartongbitar och skit som jag hittade i bagaget , och vips så såg man ingenting :hihi:

Alla fula knep är väl tillåtna när det är bes. eller? 8)

Gubbarna hade ganska roligt åt min sinterkoppling också, den är ju inte så lätt att försöka slira iväg med :hihi:
Blev några skutt och motorstopp innan han fick upp den på bromsprovaren och lyften :lol:

Pakko: Jadå :wink: Går den igenom idag så blir det att hänga på allt igen, Då kan vi åka på en tur :wink:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Då var lyckan total igen :D :D

Besiktat och klart! :D

Hade på första besiktningen en CO-halt på 6,2 (får vara 4,5) så jag justerade ner bränslet på tomgång ganska kraftigt, Typ just så den gick att köra !

Så nu på efterkontrollen så fick jag CO-halt 0,1 :D Det är ju rent utav en miljöbil jag har :hihi: :hihi:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: tor okt 07, 2004 9:25 pm
Ort: Kiruna/ Fd Arvidsjaur

Inlägg av Pakko »

härligt! :D
fan nu blev ju jag småsugen på att besikta min också... men dom brukar vara så griniga på besiktningen här i Kiruna :(
l
____________________________
Andreas Johansson
***Pappa 2009-05-16 & 2011-06-13***
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Det är bara och fixa till den och bessa nu då :wink:

Bjuder på lite bilder!

Besiktningsbagaget!
Bild

Bild

Turbosystemet påväg in igen!
Bild

Har blivit svarta tryckrör sen förra säsongen! :thumbright: + några svarta slangar!
Bild

Och en vevhusburk har blivit tillverkad!
Bild


Har lite problem med mappningen, den vill till och rycka och ha sig vid gaspådrag , Och om man håller jämn gas vid typ 3- 3500rpm. . .

Tror inte det är misständningar då det inte syns på loggen , men knackade ihop gnistgapet på stiften till 0,40 för att ev. förbättra, Har inte provkört efter det ännu!

Ska kalibrera om Lambdasonden också då jag inte riktigt litar till 100% på den!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Sådärja!
Nu är den mappad upp till 0.5 Bar Går faktiskt bättre än förväntat på det laddtrycket 8)
Blir till att justera upp trycket och mappa vidare nån dag!

Tyckte tidigare att jag hade ganska instabilt laddtryck som ibland peakade uppemot 1.7Bar , Trots slappaste fjädern m.m Började då inspektera Kina Wg:n vad som kan vara fel, Provade blåsa in var styrtrycket ska komma in. . . Och det åkte bara igenom :roll:
Var grymt otät runt några skruvar där innifrån!

Så drog ett varv med siliconesprutan och tätade, och vips så hade jag stabilt ladd på 0.5 Bar Och ryckningarna och dyligt var borta! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

hehe det där kallar jag en besiktningebagage :thumbright:
Triangel i baksätet och baklucka som gått i baklås :hihi:
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Som sagt Alla trix är väl tillåtna vid bes. :wink: :thumbright: Haha
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Har blivit lite sugen på EDPS Piteå nu ! 8)
Blir nog kanske att man måste prova köra!

Vilka däck kan lämpa sig bäst för klistrad bana som kan finnas hemma i garaget?
Avdubbade vinterpuckar? Fräscha sommardäck , Stora Högprofil C- däck?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Vad du än väljer så ta några med hög profil :wink:
Åse lagomt med luft så kanske man kommer ifrån ev däckstuts =)
Nu vet ja ju inte om volvo brukar ha så mkt sånt men ändå :lol:
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Har nu byggt lite seriösare avgassystem med lite större ljuddämpare för en lite behagligare kupeljud! :P

Började med att bygga en liten "Lyft" i det pågående garagebygget! :D
Funkade svinbra!
Bild

Har tidigare använt den lilla svarta ljuddämparen, kör nu med den stora rostfria, Och banan vad tyst det går nu :wink:
Bild

Bild

Vart inte såå lågt ändå! Går kanske att kapa fjädrarna lite utan att man tappar avgassystemet på en gång!
Bild


Håller nu på att bygga om oljereturen från turbon så den går ner i bröstkåpan istället för i tråget, Då jag använt en 90graders hydraulböj in i tråget så blir det ju en liten uppförsbacke in för oljan. .

Som jag skrivit tidigare så tror jag att det är detta som orsakat turbohaveriet tidigare, eftersom att min nya turbo också nu har blivit lite glapp :?
Får se om det blir bättre nu! Hoppas!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Har idag bytt värmepaket på bilen eftersom jag börjat bli lite småless på glykollukt samt glykoldimma på rutan!
Gick väldigt smidigt, hade med en kompis som hade lite tips och trix , tog kanske allt som allt 1timme :thumbright: Och jag som har gått och grämt mig över denna operation :roll:

Aja, nu är det ur världen iaf!
Har ju som sagt haft lite problem med lite misständningar vid 3 -3500rpm området, Tror jag hittat felet nu! Verkar som att jag haft fördelarn lite felinställd så rotorn börjar missa när förtändningen ökas!
Vred fördelarn lite motsols för att den ska träffa på högre tändning också och efter det har den inte ryckt eller misstänt en enda gång!

Ska söka fram ett gammalt fördelarlock och göra hål i och ställa in fördelarn så den prickar presis i början av rotorn!

Har fått mappen hyffsad upp till 0.45-0.50 bar nu! svårt att bedöma orken i motorn när man bara är ute och kör, så blev ett litet rejs iaf , Och jag drog jämt mot en 850 T5:a från ca.40-50km/h till 120km/h :hihi:
Kan bli spännande uppåt 1.5bar och uppåt :twisted:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Mkt nice kärra :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Har haft lite problem med att bilen har blårykt från turbon, tänkte först att det var pga oljereturen och hoppades att det skulle försvinna med den nya returen.
Men icke, så jag provade att svetsa igen flänsen för oljetillförsel till turbon och borrade ett 3mm hål i den som en strypning, Blev lite bättre men inte bra ändå :?

Så jag svetsade igen den igen och borrade ett 1,5mm hål och vips så var blårykat borta! Tydligen ska turbon klara sig lätt på den mängden olje efter att ha läst lite trådar i just detta ämne!
Får hålla lite koll på turbon ändå så den inte blir mer glapp bara!

Har fortsatt att mappa också, så nu är den hyfsat bra mappad upp till 2 bar :D Dock med svinfeg tändning, har för mig att den bara ligger på 8grader mellan 1.5 till 2 bar. Så nu blir det att peta i svagare fjäder igen och börja mappa upp tändningen så man får lite effekt i bitarna :twisted:

Allting fungerar faktiskt förvånansvärt bra nu, Känns nästan lite för bra :roll: Hehe
Skönt är det iaf!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Låter ju lysande
Snacka om tripp trapp trull på "Lyften" du byggt dig :wink:
Men nu vet du ju att motorn pallar 2 bar iaf :twisted:
Skriv svar