Svetsa med kolsyra
Svetsa med kolsyra
Har lagt ner min bilverkstad efter många år. Börjar bli för dålig i knäna, efter alt stående på knä, och allt MC åkande. Men vill gärna ha Mig svetsen i gång utan dessa dyra tubhyror. Det måste väl gå, typ använda en kolsyresläckare? Nån som vet?
Re: Svetsa med kolsyra
sr500 skrev:Har lagt ner min bilverkstad efter många år. Börjar bli för dålig i knäna, efter alt stående på knä, och allt MC åkande. Men vill gärna ha Mig svetsen i gång utan dessa dyra tubhyror. Det måste väl gå, typ använda en kolsyresläckare? Nån som vet?
Finns små tuber som du köper ,sen kostar bara fyllningen (5kg)
Bengt Nessèn
Re: Svetsa med kolsyra
Det är en annan mutter till regulatorn på kolsyresläckare än mison/argontuber. Det passade från syrgastuben så jag tog den. Annars kan man använda en blindmutter med ett litet hål och borra upp hålet.MV skrev:sr500 skrev:Har lagt ner min bilverkstad efter många år. Börjar bli för dålig i knäna, efter alt stående på knä, och allt MC åkande. Men vill gärna ha Mig svetsen i gång utan dessa dyra tubhyror. Det måste väl gå, typ använda en kolsyresläckare? Nån som vet?
Finns små tuber som du köper ,sen kostar bara fyllningen (5kg)
Jag har inte jämfört rakt av om det sprätter mer men det finns ju spray och lamellskiva

Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
Använde kolsyra på min verkstad å funkar överlägset alla andra gaser, snyggare svets mindre slagg å framför allt drygare hade små tuber som jag skifta i mellan å de går mellan 3-4 tuber på en tub kolsyra..
Men se till så dom plocka bort röret invändigt annars e de inte säker de funka som de ska å ställa ner gasmatningen för kyler nämligen mycke bättre därav de går mindre...
Så jag kan starkt rekomendera kolsyra 
Men se till så dom plocka bort röret invändigt annars e de inte säker de funka som de ska å ställa ner gasmatningen för kyler nämligen mycke bättre därav de går mindre...

Ja e int bitter!!
skvätter lite mer gör det om stigarröret är kvar innuti tuben, men första gången man fyller den är det nog säkrast att bara ta bort det.
det lilla det påverkar svetsen är väll igentligen helt ointresant för "hobbysvetsare"
ska man lägga licensreglerade svetsar så måste rätt gas användas som står på svetsspecifikationen.
men det är sällan det är så pass noga när man svestar hemma i egen verkstad, då är det betydligt viktigare att ställa in svetsen rätt å svetsa på rätt sätt för å få maximal styrka, sen maximal styrka å snyggaste svetsen är oftast två helt skilda saker, ändå strävar man oftast efter å få snyggast svets ändå
kör du på kolsyra om du har nån som kan fylla det åt dej till förmånligt pris.
annars finns ju 5 kilos tuber för privat bruk men en sån tömmer man rätt snabbt å kostar ju en del å fylla tyvär
det lilla det påverkar svetsen är väll igentligen helt ointresant för "hobbysvetsare"
ska man lägga licensreglerade svetsar så måste rätt gas användas som står på svetsspecifikationen.
men det är sällan det är så pass noga när man svestar hemma i egen verkstad, då är det betydligt viktigare att ställa in svetsen rätt å svetsa på rätt sätt för å få maximal styrka, sen maximal styrka å snyggaste svetsen är oftast två helt skilda saker, ändå strävar man oftast efter å få snyggast svets ändå

kör du på kolsyra om du har nån som kan fylla det åt dej till förmånligt pris.
annars finns ju 5 kilos tuber för privat bruk men en sån tömmer man rätt snabbt å kostar ju en del å fylla tyvär

-
- För mycket laddtryck
Med kolsyra så går svetsen bra
inom ett smalare Ampintervall, men den "Gräver"
på ett halt annat sätt, djupare inträngning samt
svalare runt om då det blir kallt. det går bra
med kolsyra, lite invänjing bara.
inom ett smalare Ampintervall, men den "Gräver"
på ett halt annat sätt, djupare inträngning samt
svalare runt om då det blir kallt. det går bra
med kolsyra, lite invänjing bara.
Christoffer Neusüss