Svetsa med kolsyra

Modifieringar och tips
sr500
Lite mer laddtryck

Svetsa med kolsyra

Inlägg av sr500 »

Har lagt ner min bilverkstad efter många år. Börjar bli för dålig i knäna, efter alt stående på knä, och allt MC åkande. Men vill gärna ha Mig svetsen i gång utan dessa dyra tubhyror. Det måste väl gå, typ använda en kolsyresläckare? Nån som vet?
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av Patrik E »

Går fint, men det sprätter mycket.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck

Re: Svetsa med kolsyra

Inlägg av MV »

sr500 skrev:Har lagt ner min bilverkstad efter många år. Börjar bli för dålig i knäna, efter alt stående på knä, och allt MC åkande. Men vill gärna ha Mig svetsen i gång utan dessa dyra tubhyror. Det måste väl gå, typ använda en kolsyresläckare? Nån som vet?

Finns små tuber som du köper ,sen kostar bara fyllningen (5kg)
Forumsberoende

Re: Svetsa med kolsyra

Inlägg av jol »

MV skrev:
sr500 skrev:Har lagt ner min bilverkstad efter många år. Börjar bli för dålig i knäna, efter alt stående på knä, och allt MC åkande. Men vill gärna ha Mig svetsen i gång utan dessa dyra tubhyror. Det måste väl gå, typ använda en kolsyresläckare? Nån som vet?

Finns små tuber som du köper ,sen kostar bara fyllningen (5kg)
Det är en annan mutter till regulatorn på kolsyresläckare än mison/argontuber. Det passade från syrgastuben så jag tog den. Annars kan man använda en blindmutter med ett litet hål och borra upp hålet.

Jag har inte jämfört rakt av om det sprätter mer men det finns ju spray och lamellskiva :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
sr500
Lite mer laddtryck

Inlägg av sr500 »

Ni skriver sprätter mycket. Men själva svetsen, hur blir den? En del säger att svetsen blir bättre med kolsyra,
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck

Inlägg av Amazon_Sleper »

Använde kolsyra på min verkstad å funkar överlägset alla andra gaser, snyggare svets mindre slagg å framför allt drygare hade små tuber som jag skifta i mellan å de går mellan 3-4 tuber på en tub kolsyra..
Men se till så dom plocka bort röret invändigt annars e de inte säker de funka som de ska å ställa ner gasmatningen för kyler nämligen mycke bättre därav de går mindre... :thumbright: Så jag kan starkt rekomendera kolsyra :thumbright:
Ja e int bitter!!
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

skvätter lite mer gör det om stigarröret är kvar innuti tuben, men första gången man fyller den är det nog säkrast att bara ta bort det.

det lilla det påverkar svetsen är väll igentligen helt ointresant för "hobbysvetsare"

ska man lägga licensreglerade svetsar så måste rätt gas användas som står på svetsspecifikationen.
men det är sällan det är så pass noga när man svestar hemma i egen verkstad, då är det betydligt viktigare att ställa in svetsen rätt å svetsa på rätt sätt för å få maximal styrka, sen maximal styrka å snyggaste svetsen är oftast två helt skilda saker, ändå strävar man oftast efter å få snyggast svets ändå :hihi:

kör du på kolsyra om du har nån som kan fylla det åt dej till förmånligt pris.
annars finns ju 5 kilos tuber för privat bruk men en sån tömmer man rätt snabbt å kostar ju en del å fylla tyvär :doh:
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende

Inlägg av mh »

Elga har en co2 regulator.
Jag har en gammal brandsläckare som är på 9kg. Den var ombyggd & klar kostade 900kr i inköp då var den full också.
Funkar hur bra som helst.
Magnus Helin 0707816992
sqrewdriver
För mycket laddtryck

Inlägg av sqrewdriver »

Med kolsyra så går svetsen bra
inom ett smalare Ampintervall, men den "Gräver"
på ett halt annat sätt, djupare inträngning samt
svalare runt om då det blir kallt. det går bra
med kolsyra, lite invänjing bara.
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
loka
Lite mer laddtryck

Inlägg av loka »

Vilken gas ersätter den, Argon eller Mison ? Gäller det bara svart stål eller går det till Alu/Rost fritt ?
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

den ersätter typ mison 18 osv.
det går å miga RF med kolsyra även om det inte är "rätt"

till tigen eller miga alu funkar det inte
Användarvisningsbild
sprock
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sprock »

funkar fint, perfekt om man får tag på ett gäng gamla brandsläckare :)
Amazon 121 ratlook -65
2.1L b20
Raceready
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Raceready »

Jag fixade en tub från en ölanläggning! Helt kanon med regulator och allt :) Sen är det bara att ha en tumme med "nån" resturangägare för byte av tuben :)
Mvh//
Magnus Eriksson

Speedlimits are for streetracers! Real Racers don´t have any ;)
salle
Lite mer laddtryck

Inlägg av salle »

Har två kolsyretuber nu. Men hittar ingen regulator som passar? sitter 3/8" anslutnbing på flaskan, var hittar man en sån regulator? Eller går det att bygga en adapter upp till 1/2" som de flesta regulatorerna är på?
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende

Inlägg av mh »

salle skrev:Har två kolsyretuber nu. Men hittar ingen regulator som passar? sitter 3/8" anslutnbing på flaskan, var hittar man en sån regulator? Eller går det att bygga en adapter upp till 1/2" som de flesta regulatorerna är på?
Elga har en co2 regulator
Magnus Helin 0707816992
Skriv svar