B20 Går bara på 2 burkar.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
VolvoAnton
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons okt 04, 2006 2:03 pm
Ort: Umeå

B20 Går bara på 2 burkar.

Inlägg av VolvoAnton »

Har hållit på och meka med min amazon har bytt till en b20 som bara vill gå på 2 burkar
Det jag har bytt är fördelare rotor fördelarlock tändkablar tändstift tändspolen samt kollat så allt stämmer maskinellt , att kammen sitter rätt mot veven och fördelar drevet sitter som det ska allt är rätt inställt men den vill bara gå på 2 burkar. men om man tar bort stiften och kör den på startmotorn så tänder alla stiften men sen när man skruvar dit dom igen och startar den så går den bara på 2an och 3an 1och 4an är totalt döda. har kollat kompressionen och den är som den ska ? Har slut på idèer nu så jag undrar om nån av er har haft samma problem och några idèer som ni kan dela med er av så vore jag mycke tacksam ! :)

Mvh Anton i umeå.
Volvo 240 -75
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Re: B20 Går bara på 2 burkar.

Inlägg av MV »

VolvoAnton skrev:Har hållit på och meka med min amazon har bytt till en b20 som bara vill gå på 2 burkar
Det jag har bytt är fördelare rotor fördelarlock tändkablar tändstift tändspolen samt kollat så allt stämmer maskinellt , att kammen sitter rätt mot veven och fördelar drevet sitter som det ska allt är rätt inställt men den vill bara gå på 2 burkar. men om man tar bort stiften och kör den på startmotorn så tänder alla stiften men sen när man skruvar dit dom igen och startar den så går den bara på 2an och 3an 1och 4an är totalt döda. har kollat kompressionen och den är som den ska ? Har slut på idèer nu så jag undrar om nån av er har haft samma problem och några idèer som ni kan dela med er av så vore jag mycke tacksam ! :)

Mvh Anton i umeå.
Och tändföljden har du rätt ? 1,3,4,2
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
VolvoAnton
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons okt 04, 2006 2:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av VolvoAnton »

Jo det är den.
Volvo 240 -75
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

Är stiften blöta? Kan va så att insugsventilen inte öppnar på ettan o fyran om dom inte är det...
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
VolvoAnton
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons okt 04, 2006 2:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av VolvoAnton »

dom är dyngsura så soppa får dom men kan det vara att dom öppnar fel?har gjort ventilsjusteringen som de stå i bokan :P.
Volvo 240 -75
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

VolvoAnton skrev:dom är dyngsura så soppa får dom men kan det vara att dom öppnar fel?har gjort ventilsjusteringen som de stå i bokan :P.
har du gjort justeringen rätt så ska dom öppna rätt
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

VolvoAnton skrev:dom är dyngsura så soppa får dom men kan det vara att dom öppnar fel?har gjort ventilsjusteringen som de stå i bokan :P.
Kolla vart du har 1:an på fördelaren , samt titta vilken kabel det är och till vilket stift den gär till .
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
VolvoAnton
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons okt 04, 2006 2:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av VolvoAnton »

Jo gjorde precis som dom sa i boken . He i ettan i öd i kompressions takten. och sjustera 1 2 3 och 5ventilen . sen fyrans kolv i öd kompressionstaken 4 6-7-8e ventilerna. 0.40 ve bladmåtte.
Volvo 240 -75
VolvoAnton
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons okt 04, 2006 2:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av VolvoAnton »

MV skrev:
VolvoAnton skrev:dom är dyngsura så soppa får dom men kan det vara att dom öppnar fel?har gjort ventilsjusteringen som de stå i bokan :P.
Kolla vart du har 1:an på fördelaren , samt titta vilken kabel det är och till vilket stift den gär till .
det har jag . allt stämmer
Volvo 240 -75
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

VolvoAnton skrev:
MV skrev: Kolla vart du har 1:an på fördelaren , samt titta vilken kabel det är och till vilket stift den gär till .
det har jag . allt stämmer
Pekar rotorn framåt ,finns ett märke på kanten av fördelarn .
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
VolvoAnton
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons okt 04, 2006 2:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av VolvoAnton »

Japp det gör den ! . har kollat det där minst 15 gånger.. har hålligt på med det här problemet i ca 4 månader så har kollat allt några gånger. allt det där stämmer ! tror själv att det kan vara toppen som är sne eller nått? är inte säker men ska kolla upp kompressionen igen imorgon.
vad ska den ligga på en Helt standard motor?
Volvo 240 -75
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

den ska ligga jämnt över alla cylindrar..

vad mätarn visar är ointressant
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

Hm komptryck menar du....täta ventiler och bra kolvringar över 12Kg
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
VolvoAnton
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: ons okt 04, 2006 2:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av VolvoAnton »

okej . om den ligger på va 10.8-11.2 tro ja de va på den förra gången ja kollade men då är det lite lite ?
är inte helt hajj på det här den. men när man gör själva testet hur många gånger ska man vri runt motorn för att få det "rätta" trycket?
Volvo 240 -75
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

VolvoAnton skrev:okej . om den ligger på va 10.8-11.2 tro ja de va på den förra gången ja kollade men då är det lite lite ?
är inte helt hajj på det här den. men när man gör själva testet hur många gånger ska man vri runt motorn för att få det "rätta" trycket?
Alla stift borta ..en som kör på startmot och håller fullgas ,för den lätt ska få luft in ...resten kan du väl :thumbright:
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
Skriv svar