Skåpet Racing (Såld!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Ser ju skoj ut de där! hoppas på att man får ta sig några kalla i baksätet nu när man kommer hem! ;)
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Nej, det ska den inte göra..

men det kan vara så att vems:et avrundar till närmaste värde.

prova att skriva in typ 3.5ms o se vad som händer..

på en vanlig volvo spole kan man köra upp till 4.0ms utan större problem..

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jonny Karlberg skrev:Nån som har nån aning om varför Vemset ställer ner Dwelltiden på spolen själv?
Som Evert sa så provade vi ställa upp den på 3,0 men den ställde ner den till 2.82 och där var den..?
Känner Vemset av själv hur mkt spolen klarar utan att bli överbelastad?
Inget händer av sig självt. Man kan inte skriva vad som helst i de flesta dialog-rutor i MegaTune eftersom MegaSquirt-protokollet inte använder siffror som man kan tro, det är datorer och ettor och nollor vi pratar om, och det avrundas/omvandlas till det som går att lagra. Nästa gång man öppnar dialogrutan, så ser man vad som egentligen blev lagrat.

Är ni säkra på att det inte är vad som står i dataloggen ni snackar om nu? Vilken batterispänning har ni isf just i det tillfället?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Markus skrev:Ser ju skoj ut de där! hoppas på att man får ta sig några kalla i baksätet nu när man kommer hem! ;)
Kan du ge dig på att det blir kalla i baksätet :wink:
Ska fixa alla småfel som uppstått först sen får man ordna sig en chaffis, sen är det ju bara att hålla i sig.. :hihi:

backeliten skrev:Nej, det ska den inte göra..

men det kan vara så att vems:et avrundar till närmaste värde.

prova att skriva in typ 3.5ms o se vad som händer..

på en vanlig volvo spole kan man köra upp till 4.0ms utan större problem..

/Jonas
Okej. Men då vet man hur mkt spolen klarar. Vi var ju lite rädda för att mata på för mycket på spolen.
Mattias skrev:Inget händer av sig självt. Man kan inte skriva vad som helst i de flesta dialog-rutor i MegaTune eftersom MegaSquirt-protokollet inte använder siffror som man kan tro, det är datorer och ettor och nollor vi pratar om, och det avrundas/omvandlas till det som går att lagra. Nästa gång man öppnar dialogrutan, så ser man vad som egentligen blev lagrat.

Är ni säkra på att det inte är vad som står i dataloggen ni snackar om nu? Vilken batterispänning har ni isf just i det tillfället?
Det här skulle nästa Nicke ha svarat på då det var han som höll i spakarna.
Men jag tror inte vi fick det från loggen utan det var i själva rutan man skriver in Dwell tiden. Men kan skulle ju kunna pröva skriva ett högra tal och se vad som händer då.
Nu när du säger det så tycks man minnas att vi fick nån felmeddelande om att batteri spänningen var för låg.
Vad nu det kan bero på? För tunna kablar från batteriet?

Kan avslöja att ett MSD 6A är inhandlat.
Så då blir det nog mer sprutt på gnistan.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tips. Efter ni tryckt "burn to ecu", tryck på "fetch from ecu" så ni ser vad som blev lagrat..

Har snackat med Nicke, och det är som jag beskrev det.
Man kan inte bara skriva "2.82 ms dwell", det blir avrundat till närmsta möjliga. Skrivar man sen "2.83, 2.84" osv.. och det inte blir någon skillnad så förstår du varför, det avrundas till samma hela tiden tills ni ökat till nästa jämna värde som faktiskt går att lagra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Jo, vi har rett ut detta med dwell över telefon :)

om man även kollar loggarna så har det vid detta tillfälle med 2.82ms dwell varit så har batteri spänningen pendlat mellan 13.3v till 13.4v
men i slutet av loggen/repan har spänningen sjunkit till 13.2v och dwell ms ligger på 3.01 vilket överenstämmer med msq:n
ser även att värdet för dwell @6v ms ligger på 0.00 vad är rimligt där, 1.00 ?

Bra där Jonas att vi fått ett riktvärde ang dwell "max" på spolen :thumbright:
vad händer om man kör för mycket ms i dwell på spolen ?
brinner den eller vad händer ?

blir bra med nya gnisteriet, bara jag kommer på fötter igen :pale: :?
Såg även att dutycycle vid 1bar har legat på 42.2% så dom räcker en bra stund till :wink:

och ang fimen... som jag forskat i nästan hela dan så är det detta jag kommer fram till
citat: The USB streaming feature is not supported with the Windows Vista operating system. :doh:

eftersom jag bara har min mappardator tillgänglig för att min stationära har brunnit har den begränsade prestanda och options
så får fimen vänta en stund tyvärr :(
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

okej
Då får vi ta och prova det där nästa gång vi är ute och mappar.
Vi skulle även ha fått igång din Usb adapter då min clas ohlssons adapter bara klipper och jävlas! :?

Surt med kameran. Skulle ju vara om jag stampade in den i min dator och laddade över den. Sen klipperiet är ju en annan sak..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ni kan lägga upp dwell@6V till 2-3 ms, det hjälper att få igång gnistan när man har dåligt med spänning i batteriet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
kekken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jun 30, 2007 11:41 am
Ort: Blattnicksele/Umeå

Inlägg av kekken »

Släng bara upp filmen så man får se en snutt me skåpet power.
Lär nog inte va så svårt att få chaffis på den kärran tror ja :P .
Svårt att inte "grylla" i baksätet bara.

När ska ni ner hitåt å häls på då? Måste ju styra upp någe seriös öldrickning i storstan vettu :thumbright: .
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Bra där Mattias :thumbright:

USB - adaptern ja... den verkar ha omkommit på riktigt :shock:
upptäckte det nu då jag kopplat tebax min vems box i bilen efter en utlåning
där det bodde ett spöke i härvan som blev konstaterat i efterhand :doh:

Måste handla ny i morrn på lunchen, om det finns hemma vill säga.
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Skulle vara trevligt att prova ställa upp det där och se hur långt Orginal tändspolen hänger med..
Vid vilket laddtryck den ger sig. Rolig info att veta för framtida upptåg =)

Ikväll har jag lagat avgasläckagen. Fasen hela mitt adaptergrenrör höll ju på att ramla lös.
Va tusan händer. Först hjulet och nu håller man på att tappa hela turboanläggningen. :roll:
Sen så började jag gräva runt och kolla varför mina blinkers har gett upp. Men kom inte fram till nått klokt så jag gav upp och åkte hem.. :?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Använder du originalmuttrar med typ kopparlegering? Funkar inte med nåt annat...plus att du säkert måste staga adapterröret

Sen blinkersen, du har inte varit å fipplat med varningsblinkersknappen för att bli av med bältesblink? Om man ställer den i "mittenläge" slutar bältesblink+vanliga blinkersen att funka
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Steve skrev:Använder du originalmuttrar med typ kopparlegering? Funkar inte med nåt annat...plus att du säkert måste staga adapterröret

Sen blinkersen, du har inte varit å fipplat med varningsblinkersknappen för att bli av med bältesblink? Om man ställer den i "mittenläge" slutar bältesblink+vanliga blinkersen att funka
Har gjort nån fuling nu med låsbrickor nere vid adapern så vi får se hur det går. Annrs får man hissa upp den å byta till koppar.

Efter lite Msn med steve så har det löst sig med blinkers... ;)
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

kekken skrev:När ska ni ner hitåt å häls på då? Måste ju styra upp någe seriös öldrickning i storstan vettu :thumbright: .

Det ska vi styra upp.. Men vette tusan när.. :scratch:
Användarvisningsbild
kekken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jun 30, 2007 11:41 am
Ort: Blattnicksele/Umeå

Inlägg av kekken »

Jonny Karlberg skrev:
kekken skrev:När ska ni ner hitåt å häls på då? Måste ju styra upp någe seriös öldrickning i storstan vettu :thumbright: .

Det ska vi styra upp.. Men vette tusan när.. :scratch:
Annars ä ja ju upp till lycksele titt som tätt. Finns ju öl där. Å man kan ju låtsas att man e nån annanstans :P.
Skriv svar