spridar respons tid och spridar styrning/kompenserigar?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

MRMRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:56 am
Ort: Stockholm

Inlägg av MRMRacing »

Återkommer med mera svar men i min programvara finns 839 och 842 med två olika bränsletryck. Vid högre tryck byter en del spridare karaktär från low current till high current.

Börja med 0,1,3,5,10,25,50,75,100 % öka bara där det är stor VE skillnad, samma för varvtal-
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ska kolla upp vilka spridare vi har.

vi ska också lägga till nåra fler spjäl vinklar runt där man bruks kör mest.

en fråga till, är berikningen på tryck rent mattematisk eller går den att sjustera också?
Peter Högdahl
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 26
Blev medlem: lör mar 25, 2006 8:18 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Peter Högdahl »

bosch spridarna har nr 846
MRMRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:56 am
Ort: Stockholm

Inlägg av MRMRacing »

842 & 846 är samma gas spridare till Vovo bussmotor, endast oringarna skiljer.
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: spridar respons tid och spridar styrning/kompenserigar?

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:bränsle trycket borde ju också påverka detta eller?
Bränsle trycket är ju en ganska så intressant fråga..... :thumbright:

Är ju rätt så vanligt att öka bränsle trycket lite när man bottnat spridarna och det fortfarande går lite leant....man får ju mer flöde men hur är det med spridar bilden då? :doh:


//Nisse
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

På just dom här spridarna så blir spridar-bilden bättre vid 4 bar, dom har en tendens att "spotta" vid lägre tryck. Dom är gjorda för flytande gas och rätt stora cylindrar, så dom är en kompromiss på alla sätt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Nu var det rent generellt jag tänkte.... :wink:

Många siktar väl på en viss effetkt när det börjas trimma, sen brukar det ju titt som tätt barka iväg.....mycke vill ha mer :hihi:
och till slut har det ju kommit till gränsen vad spridarna klarar av att leverera :doh:
Enkla lösning då är ju att höjja bränsle trycket, men är det så lyckat? :roll:

Alla spridare är ju specat för ett visst tryck och där är ju spridarbilden som bäst, hur smalt är det området egentligen :?:
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

super7 skrev:Nu var det rent generellt jag tänkte.... :wink:

Många siktar väl på en viss effetkt när det börjas trimma, sen brukar det ju titt som tätt barka iväg.....mycke vill ha mer :hihi:
och till slut har det ju kommit till gränsen vad spridarna klarar av att leverera :doh:
Enkla lösning då är ju att höjja bränsle trycket, men är det så lyckat? :roll:

Alla spridare är ju specat för ett visst tryck och där är ju spridarbilden som bäst, hur smalt är det området egentligen :?:
bra att detta kommer upp.

gamla enhålsspridare klarar inte mkt tryckökning. spridarbilden är knappt bra ändå ;)

t.ex volvos gröna har ritkgit fin strålbild även vid högre tryck. har provtryckt på jobbet och de var riktigt bra.

dessa ska man inte köra på för låga tryck då var de inte bra. kommer inte ihåg värden. fick inte provtrycka många åt gången för då orkade inte pumpen i provbänken med =)

men 3.6bar grundtryck och sedan höja 2bar var inga problem på dessa flerhåls boschspridare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

peter ska montera tillbaka acell 72lb nu sen gå tillbaka till map och rpm och försöka hitta tillbaka till den fina gången som ändå vemset levererade med den kombinationen.

jag har suttit och funderat om osynlig tryckkompenserande-spjällläge vs insugnings tryck men kan inte komma fram till vad fördelarna är? kan nån förklara?

är ford motorsport spridarna helt enkelt för stora på den motorkombinationen eller?

vi kan skicka loggning och grund instälningarna vi har mrm om du har tid att hjälpa oss?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tuning rapport!

peter har bytt till de mindre accel 760cc spridarna (spjäll läge) nu och den vart ricktigt fin gång i motorn nu men problemet är att de bottnar på ca 1.7bar skulle vi tro på bensin och ca 1.4bar på E85 (motorn är byggd för 3 bars laddtryck)

fins det nåra bra spridare som är större?

vad vart det för dom på connys trickflow 1200cc spridare? hyffsat bra eller?

Msd har 96Lb spridare hur är de?

får kanske bygga dubbla spridarrader för att få det perfekt sen på 3bar och fin gång för gatbruk.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En till spridar-rad med 1600 cc är nog den bästa och enda lösningen. :?:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
MRMRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:56 am
Ort: Stockholm

Inlägg av MRMRacing »

Jens Gustavsson skrev:
en fråga till, är berikningen på tryck rent mattematisk eller går den att sjustera också?
Den är matematiskt och stämmer nästan alltid men kan variera om avgasmottrycket skenar. Annars stämmer den.

Det finns tre tomma anrikningstabeller du kan använda om du vill kopensera, även AF tabellen kan göra sitt.
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
MRMRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:56 am
Ort: Stockholm

Inlägg av MRMRacing »

Conny Trick flow är nu testade och jag har siffror för Autronic programmet. I nästa verision finns de med i listan.
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

MRMRacing skrev:Conny Trick flow är nu testade och jag har siffror för Autronic programmet. I nästa verision finns de med i listan.
skötte de sig bra eller?

vilka stora spridare tycker du är bäst (vi orkar inte köra 8 spridare)?

ska det gå att köra 1600cc spridare på en 2 liters motor med vassa kammar?

kan det bli stor skillnad med E85? (millisec blir ju lite längre) på tex erics 2Liters B20 så går den rickigt fint med vems E85 och 1600cc men med peters M10 på 2 liter och 1600cc och bensin är det inte ens nära känns det som (gör vi nått fel?)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Visst kör Peter med Autronic?
Ni har inte provat att labba nått med spridar timeingen?
För visst finns den funktionen...tidpunkten när spridaren börjar spruta soppa eller har sprutat färdigt i förhållande till ventil rörelsen.
Har en känsla av att det kan ge ganska så mycket på motorgången på lätt last med gigantiska spridare.

//Nisse
Skriv svar