nu vet inte ja riktigt hur 16v toppen ser ut men hur går det med kamlagren om man planar 0,35 för att få den rak ,lagerlägena kan väl inte ligga mitt för varandra längre ,
eller det kanske inte är så känsligt
Jag kommer troligen att plana min topp, men är ändå intresserad av hur man ska gå tillväga för att lyckas räta på en oplan topp.
En tanke jag har är att ta en tjock stålplåt och planslipa den samt borra och gänga hål för att kunna spänna upp toppen.... och sedan värme... frågan är hur mycke och hur länge??!!
Är det verkligen ingen som har försökt räta en skev topp??
Lite hjälp på traven vore välkommet
500 F motsvarar ca 260 C...
Då är ju frågan hur mycke kraft det behövs för att vrida till en skev aluminiumtopp.
På bilden såg det ut som om det skulle gå att göra toppen några centimeter lägre om man ville
Jag får ta och exprimentera lite med någon gammal topp i sommar.
Planer man for mye øverst selv med løs kambrygge så kommer ikke ventilene i linje med senter av løfteren når man skrur sammen.. og da subber fjærene mot veggen inni løfteren under gange. Så det er IKKE bare å dra av såder 5mm... da trenger man isåfall en spacer mellom topp og kambrygge.
Jag har en press modell mindre. Jag lägger en fyrkantsprofil, ca 200 X200 i botten och sen 2 aluminiumbockar ovanpå. Det är viktigt att lägga ett stopp under när man pressar annars är det lätt att trycka av toppen så att en kanal spricker ut i decket. Då får man svetsa och sätta i ett nytt säte och det är lite onödigt jobb. Erland.