Krokig 16v Topp!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

nu vet inte ja riktigt hur 16v toppen ser ut men hur går det med kamlagren om man planar 0,35 för att få den rak ,lagerlägena kan väl inte ligga mitt för varandra längre ,
eller det kanske inte är så känsligt :scratch:
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Kammarna ligger i en lös brygga. Så de blir inte påverkade..

Ni som tycker det är mycke att plana 0,35 mm skulle se hur mycke man planar en 16v topp som är svetsad.. :wink:

Bara man ser till att man har frigång mellan kolv/ventil så är det ingen fara att ta detta...

/Ante
Användarvisningsbild
Krypto
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: lör nov 10, 2007 7:16 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Krypto »

Jag kommer troligen att plana min topp, men är ändå intresserad av hur man ska gå tillväga för att lyckas räta på en oplan topp.

En tanke jag har är att ta en tjock stålplåt och planslipa den samt borra och gänga hål för att kunna spänna upp toppen.... och sedan värme... frågan är hur mycke och hur länge??!!

Är det verkligen ingen som har försökt räta en skev topp??
Lite hjälp på traven vore välkommet :)

/Thomas
Volvo 740 16V GLT Turbo
Thomas Bergström
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

http://www.usedautomotivemachineshopequ ... cp_60.html

Där har du en modell av en ugn som man rätar ut toppar med, Men då snackar vi banan topplock.
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Krypto
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: lör nov 10, 2007 7:16 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Krypto »

Se där!!

500 F motsvarar ca 260 C...
Då är ju frågan hur mycke kraft det behövs för att vrida till en skev aluminiumtopp.
På bilden såg det ut som om det skulle gå att göra toppen några centimeter lägre om man ville :)
Jag får ta och exprimentera lite med någon gammal topp i sommar.
Volvo 740 16V GLT Turbo
Thomas Bergström
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Planer man for mye øverst selv med løs kambrygge så kommer ikke ventilene i linje med senter av løfteren når man skrur sammen.. og da subber fjærene mot veggen inni løfteren under gange. Så det er IKKE bare å dra av såder 5mm... da trenger man isåfall en spacer mellom topp og kambrygge.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en press modell mindre. Jag lägger en fyrkantsprofil, ca 200 X200 i botten och sen 2 aluminiumbockar ovanpå. Det är viktigt att lägga ett stopp under när man pressar annars är det lätt att trycka av toppen så att en kanal spricker ut i decket. Då får man svetsa och sätta i ett nytt säte och det är lite onödigt jobb. Erland.
Användarvisningsbild
Krypto
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: lör nov 10, 2007 7:16 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Krypto »

Hej Erland!

Förvärmer du toppen innan du trycker till den??

/Thomas
Volvo 740 16V GLT Turbo
Thomas Bergström
Skriv svar