matt svart sierra 10,418 / 222 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

att den är slipad vet jag vi väntade länge på att den skulle bli klar! men jag hade inte måtten i huvudet men nu är det kollat och det var 0,0035" blir väl kanske lite mer om man tvättar av all oljan
You Can Never Go Fast Enough
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Menar du att det var 1/10 mm i oljespel? (0.0043*25.4 mm)
Det är för 10.000 varv och hård koll på oljepumps-flöden och tryck.

Menar du att det är mätt i tum? Vad är standard-mått på motorn?
Borde vara 4-5 hundringar (mm) minst eller?

Oljepumpen.. räcker den till på Pinton?
Senast redigerad av mattias den mån jun 08, 2009 12:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

det är gjort efter David Wizard`s bok. olje pumpen är en hög-flödes pump så den är lite större än orginal
Bild
You Can Never Go Fast Enough
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hur mycket varvar du då?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

den fick smaka på 9000 rpm
You Can Never Go Fast Enough
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vilken olja och tryck?
Det låter som ett gränsfall till problem, spelet behövs ju för att kyla men..
Jag är ingen expert, det ska bli intressant om någon annan kan ge lite åsikter!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

vi körde med redline 50wt
oljetrycket var ca 1 kg på tomgång och runt 5,5 kg på höga varv

david trollkarl skrev ju att 60psi = 4.13 skulle duga för en 450 hk pinto turbo med en bra standard pump! så man tycker det borde funaka för oss :roll:




Viscosity Grade: 50WT
SAE 15W50
Vis @ 100°C, cSt 16.8
Vis @ 40°C, cSt 116
Viscosity Index 158
CCS Viscosity, Poise 34 @ -15°C
Pour Point, °C -45
Pour Point, °F -49
Flash Point, °C 272
Flash Point, °F 522
NOACK Evaporation Loss,
1hr @ 482°F (250°C), % 6
You Can Never Go Fast Enough
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

ja då har man gjort en jig för att stifta vev lagerna och det ska nog sätta stop för snurrande lager

hoppas på start nån gång nästa vecka

Bild

jimmy
You Can Never Go Fast Enough
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

nu är lagerna stiftade och klara bara lite kvar sen ska motorn in i bilen och startas. har in lite kass bild på överfallet

Bild
You Can Never Go Fast Enough
Användarvisningsbild
gniraz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: lör dec 08, 2007 11:00 am
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av gniraz »

Härligt hoppas sakerna vill sitta kvar på sin rätta plats (ett tag :D ) denna gång då följs med spänning.. :)
Sierra 2.0 lastbilsturbo
201m 6.77 174
402m 10.53 213

NoControl.se
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Lagren lär inte ha börjat snurra förens det var försent ändå(värme nypigt)?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

nu lever den iallafall :) till och med in lite provtur blev det
http://www.youtube.com/watch?v=W91OZu_UMsg
You Can Never Go Fast Enough
tomsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör feb 25, 2006 10:52 pm
Ort: Olofström

Inlägg av tomsan »

Verkar ju gå riktigt fintden där
larra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: sön mar 12, 2006 9:41 am
Ort: Ersmark
Kontakt:

Inlägg av larra »

hehe gick nog lite fortare än 70 där :thumbright:
Användarvisningsbild
pinto jonny
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: lör mar 22, 2008 8:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av pinto jonny »

orkar någon mattematiker räkna
7500 rpm
3ans växel 1,34
slutväxel 4,27
däck 26 tum höga
hastighet = ?????
Driver&owner Mattsvart sierra 402m 10.418 sek 222,4kmh fällfors 2010 http://www.moronsbilservice.com/
Skriv svar