den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej christer
Hej
diamond kolvarna ser super fina ut, skulle vara trevligt att se dom under ifrån , och vikt? vilket matrial? 2618?
Jag gillar designen att det mkt matrial ner till första ringen Braa för stabiliteten vad är det för olika coating?? DLC på skörten keramik på toppen?
MVH calle
diamond kolvarna ser super fina ut, skulle vara trevligt att se dom under ifrån , och vikt? vilket matrial? 2618?
Jag gillar designen att det mkt matrial ner till första ringen Braa för stabiliteten vad är det för olika coating?? DLC på skörten keramik på toppen?
MVH calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
Hej Christer
Tackar för bilderna kolvarna ser superfina, det syns att dom är gjorda för att vara stabila, vad skall dom sitta i för bil??
Jag ska ha Diamond i åtanke till nästa motor >>> jag bygger lite på 5cylindriga motorer
Tackar för bilderna kolvarna ser superfina, det syns att dom är gjorda för att vara stabila, vad skall dom sitta i för bil??
Jag ska ha Diamond i åtanke till nästa motor >>> jag bygger lite på 5cylindriga motorer

trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

Kolvbeläggning
Det så kallade keramskiktet på kolven ser i mina ögon ut att vara ett tvålagers Sermetel skikt och inget annat dvs. inget ÄKTA keramskikt. Ett äkta keramskikt som fungerar läggs på genom termisk sprutning i en plasmaanläggning. och kräver en tjocklek på min 0,45mm för att fungera något så när som ett TBC skikt.
Ser man till Sermetel så är det ett korrosionskydd som används inom flyget istället för NiCd plätering och är en vattenbaserad lack som innehåller aluminiumpigment, kromsyra samt kiselgur. Den senare är tillsatt för att fungera som koncistensgivare och inget annat. Smarta affärsmän i USA har dock lyckats lansera denna typ av lack som ett värmebarriär skikt eftersom lacken innehåller en keram (kiselgur), problemet är dock att denna påstådda keram kryper ur skiktet vid den värmebehandling som man normalt gör och lägger sig som ett puder på lackytan. Detta lösa puderskikt torkar man bort eftersom det har gjort sin verkan. Det skikt som ser ut att ligga på kolven ifråga består av två skikt, ett grundskikt med aluminiumpigment och ovanpå detta ett mycket tunt toppskikt innehållande vattenglas (Natriummetasilikat) vars reaktionsprodukt med exempelvis aluminium i bästa fall kan kallas för keramskikt. Inom flygindustrin är dock detta dubbelskikt att betrakta som ett nötnings och korrosionsbeständigt skikt som läggs på kompressorblad,diskar och ledskenor.
Ser man till den eventuella TBC effekten av detta skikt så kan man lika gärna använda vanlig Zinkspray eller liknande. I stort sätt allt man lägger på kolvtoppen kommer att till någon grad påverka värmeöverföringen ner kolven. Men att kalla en mer eller mindre ren aluminiumlack för ett termobarriärskikt är att gå för långt. Ett riktigt TBC skikt minskar värmeöverföringen med drygt 21000 gånger jämfört med aluminium....
Ser man till Sermetel så är det ett korrosionskydd som används inom flyget istället för NiCd plätering och är en vattenbaserad lack som innehåller aluminiumpigment, kromsyra samt kiselgur. Den senare är tillsatt för att fungera som koncistensgivare och inget annat. Smarta affärsmän i USA har dock lyckats lansera denna typ av lack som ett värmebarriär skikt eftersom lacken innehåller en keram (kiselgur), problemet är dock att denna påstådda keram kryper ur skiktet vid den värmebehandling som man normalt gör och lägger sig som ett puder på lackytan. Detta lösa puderskikt torkar man bort eftersom det har gjort sin verkan. Det skikt som ser ut att ligga på kolven ifråga består av två skikt, ett grundskikt med aluminiumpigment och ovanpå detta ett mycket tunt toppskikt innehållande vattenglas (Natriummetasilikat) vars reaktionsprodukt med exempelvis aluminium i bästa fall kan kallas för keramskikt. Inom flygindustrin är dock detta dubbelskikt att betrakta som ett nötnings och korrosionsbeständigt skikt som läggs på kompressorblad,diskar och ledskenor.
Ser man till den eventuella TBC effekten av detta skikt så kan man lika gärna använda vanlig Zinkspray eller liknande. I stort sätt allt man lägger på kolvtoppen kommer att till någon grad påverka värmeöverföringen ner kolven. Men att kalla en mer eller mindre ren aluminiumlack för ett termobarriärskikt är att gå för långt. Ett riktigt TBC skikt minskar värmeöverföringen med drygt 21000 gånger jämfört med aluminium....

- Fredriksson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 369
- Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
- Ort: Älvsbyn
Vad kommer dessa kolvar kosta som järnet ska ta fram om tanken är att dom ska börja tillverkas i mindre upplagor kanske?
Mvh Fredriksson
Mvh Fredriksson
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Håller med Lundin om ytbehandlingen ! Men det som oroar mig är att den inte är av typen round design, dvs att den har kortade skörtlar, ett volvoblock är inte så kraftigt som man kan tro, jag har haft problem på flera sugisar me att blocken spricker exakt vid den kant på kolven som bildas där skörtelns radie slutar, det händer aldrig på kolvar som är runda i botten. vet flera trimmare som haft det problemet på JE-Kolvar.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21741
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en sån här mena du vist?
ricktigt frän men dyr.

ricktigt frän men dyr.

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/