den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Diskussioner för erfaret folk
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

mums. vad e priset på en sats med såna kolvar?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Priset på 4st diamond kolvar, coatade är ca 11000:- ca 4veckors leveranstid.
ca 9500:- utan coating och då ca 3 veckors leveranstid.
Detta med Totalseal ringar 1,2 1,5 3mm obs! inga gapless.
H13 toolsteel kolvbultar.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Hej christer

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej

diamond kolvarna ser super fina ut, skulle vara trevligt att se dom under ifrån , och vikt? vilket matrial? 2618?

Jag gillar designen att det mkt matrial ner till första ringen Braa för stabiliteten vad är det för olika coating?? DLC på skörten keramik på toppen?

MVH calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Jag köpte JE-kolvar här för leden. Valde till anti friction grooves samt rejäl smörjning av kolvbulten.

kolvtoppen har ventilurtag men ingen dome/dish, fräser själv ur den för att kunna finlira kompet när det väl beger sig.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Bild

Top coatingen ska vara keramisk och sidorna är det teflon/moly coating.
Dom är lite lättare än en B230FT kolv men inte jätte mycket, dom är inte beställda för att vara lätta utan att klara mycket belastning.
Oljehål från oljering till kolvbult. Gjorda av 2618.

/Christer
HenrikGM
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av HenrikGM »

jacobson_se skrev:Bild

Top coatingen ska vara keramisk och sidorna är det teflon/moly coating.
Dom är lite lättare än en B230FT kolv men inte jätte mycket, dom är inte beställda för att vara lätta utan att klara mycket belastning.
Oljehål från oljering till kolvbult. Gjorda av 2618.

/Christer
Do you have a picture of that piston from top and from the side also?
Which wrist-pin did you get?
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Bild

Bild på översidan finns på sida 1.
Kolvbulten är 23mm diameter.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej Christer

Tackar för bilderna kolvarna ser superfina, det syns att dom är gjorda för att vara stabila, vad skall dom sitta i för bil??

Jag ska ha Diamond i åtanke till nästa motor >>> jag bygger lite på 5cylindriga motorer :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
J.Lundin
Forumsberoende

Kolvbeläggning

Inlägg av J.Lundin »

Det så kallade keramskiktet på kolven ser i mina ögon ut att vara ett tvålagers Sermetel skikt och inget annat dvs. inget ÄKTA keramskikt. Ett äkta keramskikt som fungerar läggs på genom termisk sprutning i en plasmaanläggning. och kräver en tjocklek på min 0,45mm för att fungera något så när som ett TBC skikt.

Ser man till Sermetel så är det ett korrosionskydd som används inom flyget istället för NiCd plätering och är en vattenbaserad lack som innehåller aluminiumpigment, kromsyra samt kiselgur. Den senare är tillsatt för att fungera som koncistensgivare och inget annat. Smarta affärsmän i USA har dock lyckats lansera denna typ av lack som ett värmebarriär skikt eftersom lacken innehåller en keram (kiselgur), problemet är dock att denna påstådda keram kryper ur skiktet vid den värmebehandling som man normalt gör och lägger sig som ett puder på lackytan. Detta lösa puderskikt torkar man bort eftersom det har gjort sin verkan. Det skikt som ser ut att ligga på kolven ifråga består av två skikt, ett grundskikt med aluminiumpigment och ovanpå detta ett mycket tunt toppskikt innehållande vattenglas (Natriummetasilikat) vars reaktionsprodukt med exempelvis aluminium i bästa fall kan kallas för keramskikt. Inom flygindustrin är dock detta dubbelskikt att betrakta som ett nötnings och korrosionsbeständigt skikt som läggs på kompressorblad,diskar och ledskenor.
Ser man till den eventuella TBC effekten av detta skikt så kan man lika gärna använda vanlig Zinkspray eller liknande. I stort sätt allt man lägger på kolvtoppen kommer att till någon grad påverka värmeöverföringen ner kolven. Men att kalla en mer eller mindre ren aluminiumlack för ett termobarriärskikt är att gå för långt. Ett riktigt TBC skikt minskar värmeöverföringen med drygt 21000 gånger jämfört med aluminium.... :)
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck

Inlägg av Fredriksson »

Vad kommer dessa kolvar kosta som järnet ska ta fram om tanken är att dom ska börja tillverkas i mindre upplagor kanske?

Mvh Fredriksson
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
Banckan
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Banckan »

Håller med Lundin om ytbehandlingen ! Men det som oroar mig är att den inte är av typen round design, dvs att den har kortade skörtlar, ett volvoblock är inte så kraftigt som man kan tro, jag har haft problem på flera sugisar me att blocken spricker exakt vid den kant på kolven som bildas där skörtelns radie slutar, det händer aldrig på kolvar som är runda i botten. vet flera trimmare som haft det problemet på JE-Kolvar.
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Ska bli intressant och se om man får problem med att blocket spricker. Får beställa fullround eller fodra blocket då.
De kolvar som haft problem har dom varit kortare på höjden och vilken borrning har haft flest haverier med?

/Christer
GMV
Lite mer laddtryck

Inlägg av GMV »

Länge sedan jag har varit inne här nu. Men här finns en bild på mina special Wiseco for B230 16V. 86mm slag/158mm stakar. Coatade, 8,4:1 i komp. Specad for 700+hk Vikt 440gr.

Bild
Bild
Bild
Bild
Geir Magne Valstad

244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Finns det inga boxkolvar med stöttor ut från kolvbulten och emellan kolvbultslagringarna? Dom är betydligt stabilare men relativt nya på marknaden. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en sån här mena du vist?

ricktigt frän men dyr.
Bild
Skriv svar