F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Den på bilden har mycket höga hastigheter i SSR fast kanalgolvet är brett.

Den andra toppen jag håller på med har jag gjort ännu bredare i bottnen, den flödar bättre.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

norrback skrev:Den på bilden har mycket höga hastigheter i SSR fast kanalgolvet är brett.

Den andra toppen jag håller på med har jag gjort ännu bredare i bottnen, den flödar bättre.

/Andre'

ska bli väldigt intressant att se hur den blir när den är färdig :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

bilder på KTM toppen, plastad.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

norrback skrev: orginal flöden:

2mm 60cfm
4mm 126cfm
6mm 186cfm
8mm 223cfm
10mm 231cfm
12mm 232cfm

med plast i botten helt utan att fila nåt:

2mm 59cfm
4mm 125cfm
6mm 183cfm
8mm 225cfm
10mm 239cfm
12mm 241cfm

/Andre'
Första testet efter portning av plastet i KTM toppen:

2mm 63cfm
4mm 132cfm
6mm 189cfm
8mm 229cfm
10mm 251cfm
12mm 252cfm

Skall försöka få den att inte stalla efter 10mm.

Jag mätte upp orginal kammen, 240 grader vid 1.27mm 9.9mm lyft på insug och 230 grader vid 1.27mm 9.6mm lyft.

/Andre'
Senast redigerad av norrback den lör jun 06, 2009 4:52 pm, redigerad totalt 2 gång.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

testade 3 olika insugsventiler i en Fiat TC toppen idag. Toppen flödar mindre efter att jag fräste nya säten i den, specielt på 2mm och 4mm. :thumbdown:

övre raden är flödet rätt väg i insugskanalen, dom 3 undre kolumnerna under UT rubikerna är flödet bakvägen i insugskanalen (overlap).

Bild


/Andre'
power
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kul test, sånt gillas. Det är lite svårt att se exakt vad som skiljer ventilerna - men något är det.
Är flödet i kanalen fint så det ska gå över hela ventilens diameter, eller kommer det snett in över ventilen och ska så att säga flöda ut och förbi över tallriken?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Den första har koniskt ventilskaft nära tallrik och ca 15 graders vinkel på tallriken.

Den andra har 6mm skaft nertill helt rak tallrik 30 graders backcut.

Den sista har 7mm skaft nertill och nån grad vinkel på tallriken och lite tjockare tallrik. 30 graders backcut.

Dessa toppar har låg kanal så det finns ingen rak del av kanalen i grytan som kan räta ut flödet. Flödet går "förbi" ventilen, dvs. kanalen kommer med låg vinkel mot ventilen. HEMI typ av topp.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

norrback skrev:
norrback skrev: orginal flöden:

2mm 60cfm
4mm 126cfm
6mm 186cfm
8mm 223cfm
10mm 231cfm
12mm 232cfm

med plast i botten helt utan att fila nåt:

2mm 59cfm
4mm 125cfm
6mm 183cfm
8mm 225cfm
10mm 239cfm
12mm 241cfm

/Andre'
Första testet efter portning av plastet i KTM toppen:

2mm 63cfm
4mm 132cfm
6mm 189cfm
8mm 229cfm
10mm 251cfm
12mm 252cfm

Skall försöka få den att inte stalla efter 10mm.

/Andre'
Nu med frästa säten och slipade ventiler med 30grader backcut och lite till puts i sätet, så blev det riktigt bra på mitten i lyftkurvan.

2mm 67cfm
4mm 138cfm
6mm 204cfm
8mm 234cfm
10mm 254cfm
12mm 262cfm


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

hejsan Andre`

har du experimenterat mer med Fiat toppen?
skall förmodligen ner till Erland imorgon och flöda en kanal



Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nej, den är färdig och kunden skall bromsa den före juli. blir intressant att se.

en intressant sak att nämna är att dom ger mera effekt med lite duration och lyft på avgas som sugmotorer ...

dom har en tendens att flöda för bra genom till avgas(blir mindre trapped VE), så gör inga superflöden och stora ventler på avgas. *tips*

dom som ger 180hk här på 1.6liter har 210grader vid 1.27mm och 11.5mm lyft på avgas. på insug 13mm lyft och 230 eller mera duration.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

du får mer än gärna berätta hur det gick på bromsningen, riktigt intressant :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

har inte hört nåt av han, brukar oftast gå så :(


Har 2" flowquik mätsystemet från flödesbäken till salu, PMa för mera info om nån är intresserad..

Skall bygga eget mätsystem, blir också en kamaxelprofil mätare, samt en ventilfjädertrycks mätare i samma mätsystem.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har också köpt en kamaxel mätare för nåra månader, kul vilket system kör du?

jag har en audie tech
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:jag har också köpt en kamaxel mätare för nåra månader, kul vilket system kör du?

jag har en audie tech
Jag skall bygga en. Inte köpa en.

Blir men Labjack u3 DAQ (tar in data till datorn).

En linjär givare för att logga lyftet, sen antingen en pulsgivare eller en absolutgivare som tar in med under 0,5 graders nogrannhet.

Fjädertrycks mätaren blir en tryckluftcylinder som trycker ihop fjädern, en linjärgivare som mäter längden och triggar loggning varje 0.5mm, en vågcell + förstäkare som mäter trycket.

Fjäderns mätning är över på 5sec.

Flödesbänks delen blir som en flowquik eller som GordonEs bänk, eller Erlands. Erlands är ju men manometrar, istället kör jag differanstryckgivare som sedan in via samma DAQ presenterar flödet, trycket i datorn.

Detta går att utveckla hur långt som helst, kan göra knappar på skärmen som styr en utgång och via en luftsylinder ställer om flödesriktningen för avgas mätning, samtidigt ställer man om 2st 4vägs luftventiler som svänger väg på trycken på differansgivarna...

Går att automatisera vidare och göra programvaran bättre och som man vill ha den.

Allt detta går att logga i en .csv fil som man med ett script öppnar tex. i Excel där man kan göra sina egan protokoll som man vill ha dom.

Jens, hur noggrant mäter din? altså 0,1 grader och på hundradelen typ?

/Andre'
power
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Jakesta »

Också intresserad av lite mer fiaterfarenheter.
Håller på med Alfa och TC topparna är nästan identiska med dessa. Intressant det du säger om durationen..
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Skriv svar