F:ma A.Norrbacks garage. cfd
norrback skrev:Den på bilden har mycket höga hastigheter i SSR fast kanalgolvet är brett.
Den andra toppen jag håller på med har jag gjort ännu bredare i bottnen, den flödar bättre.
/Andre'
ska bli väldigt intressant att se hur den blir när den är färdig
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
norrback
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Första testet efter portning av plastet i KTM toppen:norrback skrev: orginal flöden:
2mm 60cfm
4mm 126cfm
6mm 186cfm
8mm 223cfm
10mm 231cfm
12mm 232cfm
med plast i botten helt utan att fila nåt:
2mm 59cfm
4mm 125cfm
6mm 183cfm
8mm 225cfm
10mm 239cfm
12mm 241cfm
/Andre'
2mm 63cfm
4mm 132cfm
6mm 189cfm
8mm 229cfm
10mm 251cfm
12mm 252cfm
Skall försöka få den att inte stalla efter 10mm.
Jag mätte upp orginal kammen, 240 grader vid 1.27mm 9.9mm lyft på insug och 230 grader vid 1.27mm 9.6mm lyft.
/Andre'
Senast redigerad av norrback den lör jun 06, 2009 4:52 pm, redigerad totalt 2 gång.
power
Kul test, sånt gillas. Det är lite svårt att se exakt vad som skiljer ventilerna - men något är det.
Är flödet i kanalen fint så det ska gå över hela ventilens diameter, eller kommer det snett in över ventilen och ska så att säga flöda ut och förbi över tallriken?
Är flödet i kanalen fint så det ska gå över hela ventilens diameter, eller kommer det snett in över ventilen och ska så att säga flöda ut och förbi över tallriken?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
norrback
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Den första har koniskt ventilskaft nära tallrik och ca 15 graders vinkel på tallriken.
Den andra har 6mm skaft nertill helt rak tallrik 30 graders backcut.
Den sista har 7mm skaft nertill och nån grad vinkel på tallriken och lite tjockare tallrik. 30 graders backcut.
Dessa toppar har låg kanal så det finns ingen rak del av kanalen i grytan som kan räta ut flödet. Flödet går "förbi" ventilen, dvs. kanalen kommer med låg vinkel mot ventilen. HEMI typ av topp.
/Andre'
Den andra har 6mm skaft nertill helt rak tallrik 30 graders backcut.
Den sista har 7mm skaft nertill och nån grad vinkel på tallriken och lite tjockare tallrik. 30 graders backcut.
Dessa toppar har låg kanal så det finns ingen rak del av kanalen i grytan som kan räta ut flödet. Flödet går "förbi" ventilen, dvs. kanalen kommer med låg vinkel mot ventilen. HEMI typ av topp.
/Andre'
power
-
norrback
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Nu med frästa säten och slipade ventiler med 30grader backcut och lite till puts i sätet, så blev det riktigt bra på mitten i lyftkurvan.norrback skrev:Första testet efter portning av plastet i KTM toppen:norrback skrev: orginal flöden:
2mm 60cfm
4mm 126cfm
6mm 186cfm
8mm 223cfm
10mm 231cfm
12mm 232cfm
med plast i botten helt utan att fila nåt:
2mm 59cfm
4mm 125cfm
6mm 183cfm
8mm 225cfm
10mm 239cfm
12mm 241cfm
/Andre'
2mm 63cfm
4mm 132cfm
6mm 189cfm
8mm 229cfm
10mm 251cfm
12mm 252cfm
Skall försöka få den att inte stalla efter 10mm.
/Andre'
2mm 67cfm
4mm 138cfm
6mm 204cfm
8mm 234cfm
10mm 254cfm
12mm 262cfm
/Andre'
power
-
norrback
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
nej, den är färdig och kunden skall bromsa den före juli. blir intressant att se.
en intressant sak att nämna är att dom ger mera effekt med lite duration och lyft på avgas som sugmotorer ...
dom har en tendens att flöda för bra genom till avgas(blir mindre trapped VE), så gör inga superflöden och stora ventler på avgas. *tips*
dom som ger 180hk här på 1.6liter har 210grader vid 1.27mm och 11.5mm lyft på avgas. på insug 13mm lyft och 230 eller mera duration.
/Andre'
en intressant sak att nämna är att dom ger mera effekt med lite duration och lyft på avgas som sugmotorer ...
dom har en tendens att flöda för bra genom till avgas(blir mindre trapped VE), så gör inga superflöden och stora ventler på avgas. *tips*
dom som ger 180hk här på 1.6liter har 210grader vid 1.27mm och 11.5mm lyft på avgas. på insug 13mm lyft och 230 eller mera duration.
/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har också köpt en kamaxel mätare för nåra månader, kul vilket system kör du?
jag har en audie tech
jag har en audie tech
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
norrback
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Jag skall bygga en. Inte köpa en.Jens Gustavsson skrev:jag har också köpt en kamaxel mätare för nåra månader, kul vilket system kör du?
jag har en audie tech
Blir men Labjack u3 DAQ (tar in data till datorn).
En linjär givare för att logga lyftet, sen antingen en pulsgivare eller en absolutgivare som tar in med under 0,5 graders nogrannhet.
Fjädertrycks mätaren blir en tryckluftcylinder som trycker ihop fjädern, en linjärgivare som mäter längden och triggar loggning varje 0.5mm, en vågcell + förstäkare som mäter trycket.
Fjäderns mätning är över på 5sec.
Flödesbänks delen blir som en flowquik eller som GordonEs bänk, eller Erlands. Erlands är ju men manometrar, istället kör jag differanstryckgivare som sedan in via samma DAQ presenterar flödet, trycket i datorn.
Detta går att utveckla hur långt som helst, kan göra knappar på skärmen som styr en utgång och via en luftsylinder ställer om flödesriktningen för avgas mätning, samtidigt ställer man om 2st 4vägs luftventiler som svänger väg på trycken på differansgivarna...
Går att automatisera vidare och göra programvaran bättre och som man vill ha den.
Allt detta går att logga i en .csv fil som man med ett script öppnar tex. i Excel där man kan göra sina egan protokoll som man vill ha dom.
Jens, hur noggrant mäter din? altså 0,1 grader och på hundradelen typ?
/Andre'
power




