Va, jaha..
Jag ser ju att jag inte uppdaterat här sedan 2009. Jag fick ju i alla fall i stålsvänghjulet och en uppgraderad Cosworth-koppling, 6-puckad fjädrad sinter och stadig tryckplatta. Det passar min körning bättre än BlackMagiclamellen. Jag avslutade säsongen med att framförallt köra konbana, med viss framgång faktiskt. Sedan blev det vinter och då började jag rota i karossen.
Anledningarna till det var flera, samverkande. Den kanske triggande faktorn var att bilens balans var lite trist - för stor spårvidd bak i förhållande till fram gjorde den ganska understyrd. Det kommer förstås av Sierrabakvagnen som är bredare än original. För lite krängmotstånd fram gör också att innerhjulet bak vill lätta i tvära kurvor.
Dessutom har jag alltid retat mig på hur fult framskärmarna monterats av tidigare ägare. Det var bara punktade raka plåtar, inga riktiga skärmfästen. Skärmarna är ju svetsade på Capri från början men inte så illa. Till råga på allt bubblade det rost i skärmarna.
Så det var bara att spotta i nävarna och börja med plastskärmarna jag hade liggande, Fords eget X-pack (fast nu köpt direkt från fabriken som tillverkade Fords prylar, Fibresports). Numera får man ett set med kompletta framskärmar, breddare bak och frontspoiler för mindre pengar än vad en (1) original plåtskärm kostar. Klar skillnad från min föregångare MotorKnyttets 1980-tal alltså
Lite gamla blandade uppdateringar då:
2009:
--------------
Veckan före jul blev jag sjuk (nej ingen baconfeber) och sedan var det julledigt. Men nu har jag kunnat få ihop några timmar till i den bistra kylan. Med runt -30 grader drar man inte gärna på golvvärmen i garaget för fullt, elmätaren snurrar fort nog ändå...
Jag hängde tillbaka dörren för att kunna passa in skärmen ordentligt.
Passformen är okej men inte mer, i nederkant fick jag såga till formen en del mot dörr och tröskel.
Till slut stämde det hyfsat även däruppe.
Nästa uppdrag blir att fixa fästanordning på A-stolpen, som går att komma åt utan att lyfta av dörren.
Tanken är att skärmarna ska kunna demonteras ganska lätt för att man ska komma åt framvagnen ordenligt.
Jag har motionerat VISA-kortet lite också, en del småsaker för motoruppgradering börjar ramla på plats. Ny kam, nya ventiler etc. verkar också vara på gång men jag har inte bestämt mig för hur jag gör med topp. Det skulle vara skönt att köpa jobbet för tiden är knapp men det pris jag fått (visserligen på en kanontopp) är kanske lite häftigt när man bara leker med bilen. Hmm....
På jullovet (eller ja, semester kanske) hämtade jag bälte och lite sånt hos Rallyimport i Eskilstuna. Men grejerna fick inte plats i väskan så de ligger hos far i Sigtuna och mognar lite
/Gustaf
---------
2010:
Såja, projektet är officiellt igång igen. Nästan ett år sedan senaste uppdatering här...ojoj...
Först en recap över vad som faktiskt hände 2010:
---------
Frontspoilern hjälpligt inpassat, sedan skärmfästen och provmontera lite.
Spoilern ska inte sitta med vingmuttrar sedan...det blir nog försänkta skruvar i någon form, lite popnit och karosserikitt.
Skärmarna är inte injusterade till 100% på bilderna men det ser väl hyfsat ut tycker jag.
Ett hjul på ungefär rätt plats brukar vara bra för självförtroendet också:
Tyvärr står det bara på hjuldolly, inte fastskruvat.
Efter det fick tigersågen smaka på ny plåt. Hjulhusen bak ska upp cirka 6 centimeter.
Det blir nog bra med lite mer plåt i hålet
Grundfärg, sånt är också skoj. Gul CA-primer!
-------------
Jag mjukstartade före jul 2010 med att beställa lite julklappar. Det kom ett konstigt paket...
En riktig sittastillstol från Sparco. Jag är inget stort fan av den typen av stolar egentligen men ska det lira med sexpunktsbälten på riktigt finns inga bra alternativ.
Fina fästen, tanken är att använda ett skjutbart underrede.
En svankkudde är nog bra, det kanske behövs fler.
Det är beställt lite mer godsaker också men de ska åka från England, bildbevis kommer, när grejerna kommer.
Men bilen blir ju inte klar av att man handlar saker (trots att man kan tro det av vissa andra projekttrådar på andra sajter...). Det är kanske inte så mycket men jag har attackerat höger bakskärm.
Ju mer man kapar i den här bilen, desto tydligare blir det att det är rätt objekt att kapa sönder. Sidoplåten bakom högerdörren är bytt, skarven går precis över bakhjulet. Fords klisterlappar sitter kvar på plåten så det är väl ganska seriöst gjort, förmodligen någon gång på tidigt 1980-tal. Det har ju hållt ihop tills nu utan att spricka, ett bra betyg. Men det är ett bevis på att bilen haft ett ganska hårt liv redan innan jag tog över
Idag har jag svetsat i den nya plåten i hjulhuset, det är bara kvar att kitta och måla.
Det dök förstås upp någon mer rostfläck så det är nån timmes mek kvar innan jag kan börja passa in höger bakskärm på riktigt. Sedan gäller det att kolla över bakre sandplåten innan det börjar plastas fast saker - den har lite battle scars och behöver kanske bytas. Ny ekonomiplåt väntar men det vore skönt att slippa byta...
Jo, i ett svagt (?) ögonblick gav jag ett nyårslöfte. 2011 SKA jag köra rejs-Capri. Den kommer knappast ha färdig lack, den kommer inte ha alla uppdateringar som är planerade. Men det spelar ingen roll. Rulla ska den!
/Gustaf