svetsblänk?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Inte vad jag kan komma ihåg nu.

Men det kan vara salvan som grumlar till det.

Så nu använder du skärm . Även om du bara ska svetsa i 5 timmar :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jo,, Men de går över.. Nackdelen med att bli svetsblind e ju att de e lättare att bli de nästa gång man skiter i svetsskärm..
Dänniz 073-8447664
Sodergren
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sodergren »

Usch det där är vidrigt.
Jag fick ställa in bilen jag körde i garaget och ringa en kompis
för att skjutsa hem mig.
Dan efter kunde jag knappt cykla (kunde bara titta ner i marken och höll
på att cykla in i en busshållplats) men på kvällen kunde jag titta på tv....
om jag hade solbrillor :doh:

Aja jag gjorde inget och har inte lidit något nu efter, peppar peppar!

Nu har det ju förhoppningsvis gått över för honom.
Mr.Thulin
För mycket laddtryck

Inlägg av Mr.Thulin »

har själv haft svetsblänk några gånger o det är förjävligt.krya på dig o använd hjälm!!
frittjoff
För mycket laddtryck

Inlägg av frittjoff »

Jag har haft svetsblänk ett par gånger men inte så allvarligt då men nu när ja fick det sist så höll det i sig i 2dagar och jag har tappat lång seende på ena ögat!

Kan knappt titta in i svets lågan idag utan att få svetsblänk på kvällen för minsta lilla. men annars har jag inga bekymmer med sol å tv o sådant.
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck

Inlägg av Mokko »

frittjoff skrev:Jag har haft svetsblänk ett par gånger men inte så allvarligt då men nu när ja fick det sist så höll det i sig i 2dagar och jag har tappat lång seende på ena ögat!

Kan knappt titta in i svets lågan idag utan att få svetsblänk på kvällen för minsta lilla. men annars har jag inga bekymmer med sol å tv o sådant.
Samma sak för mig med förutom att jag fortvarande har perfekt syn utav någon väldigt konstig anledning.
Jag blev plågad av skiten i två dygn utan att kunna se något en gång (kunde inte öppna ögonen) och det var minst sagt en mindre spännande period, hade riktigt kass syn några dagar efter det men synen repade sig till slut utan några defekter, kan dock som sagt inte ens råka titta in i en svetslåga längre utan att jag åker på att ligga med frysta köttbullar (i en påse) på ögonen över natten.

Ta det lugnt med ögonen, efter en resa med att inte har sett något och sedan sett fruktansvärt dåligt så förstår man hur mycket synen igentligen är värd, man lär sig av sina misstag som man brukar säga :wink:

MVH// Mokko
Johannes Mokko
schwitzer
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av schwitzer »

Är gammal nu men när jag hade moppe i mitten av 80-talet så svetsade jag en hel trimm kona till moppen, dessvärre utan ögonskydd. Kan ju säga att i 2 dygn inklusive läkarbesök så led jag något djävulskt, efter detta så har jag lärt mig att använda skydd så långt det går. Sedan hände det klantiga att en polare köpt en TIG svets för aluminium och jag ville se hur man svetsade, det enda skydd som var tillgänglig var ett svetsglas som precis täckte ögonen. Efter denna kväll så vet jag hur solbränd man kan bli i ansiktet och framför allt hur snygg man blir i ansiktet där svetsglaset skyddat, en rektangulär vit fläck i ansiktet och grisröd i resten av anletet. Inte kul och tänk på skyddet för svetsblänk är sämre en ett brytet ben, jag är övertygad om detta. // Kristian
Camaro IROC Turbo 587 whp 927nm
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

jag håller med alla föregående...

jag svetsade en dag å fick lite känn på svetsblänk, dagen efter så svetsade jag 15-20 min igen med Mig utan hjälm.... de tog väl 1 timme max så sög de rätt bra i ögonen å på kvällen satt man å torkade sig med papper för de rann så men jobbigast var på morgonen...gick knappt å se något alls ens med solbrillor på för de sög så i skallen å ögonen,,jag körde själv te jobbet men sen kunde jag knappt gå i verkstan...fick skjuts sen..

vi åkte då te sjukan så fick jag skriva på firmans namn å lite på papper å så fick jag nån bedövningsalva å så blev de betydligt bättre

men ack så känslig jag är för svetsblänk nu... krävs inte många min svetsning innan man känner de i ögonen
Jens Hedlund.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Och hur dum på en skala är man om man fortsätter svetsa utan skydd när man redan gjort bort sig tidigare :doh:
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

The skrev:Och hur dum på en skala är man om man fortsätter svetsa utan skydd när man redan gjort bort sig tidigare :doh:

man har varken tid å fixa utrustning eller kan få fram rätt utrustning kanske... å sen om man har en kund ståendes med hakan över axeln å tittar vad man gör... men nu använder jag alltid hjälm eller blundar riktigt...förut gjorde jag inget av de vid småjobb...

nu har man fått erfarenheten att jag går först...några snabba stålar kan vänta.. förstår inte folken på arbetsplatserna de så är de deras problem..
Jens Hedlund.
Thorsella
Forumsberoende

Inlägg av Thorsella »

gammal tråd men :hihi:

har ju varit dendär jobbiga lillebrodern som alltid skulle vara med pappa å mina bröder, alltså kan man säga att jag har använt svetts länge :)

jag är 22 år nu och känner mej fan emun mot svettsblänk kan svettsa kanske inte hur länge som hällst men jäkla länge iaf. dock inte tig :hihi: har nog inte haft svettsblänk på 4-5 år nu :thumbright:
har inte ens glasögon än och jag ser bra (säger jag iaf :hihi: )
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Användarvisningsbild
G_lund
Lite mer laddtryck

Inlägg av G_lund »

Jag hade svetsblänk när jag var nere på gymmet en gång..
alla de andra måste undrat varför det var en kille som satt o grät i den ljusa lokalen :D
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: kloramfenikol 5mg hjelper mot svetsblink( det er det samme som solbrenthet på øyet) det KAN en få fx i påsketider, om det er spec mye sol, å en går mye på ski uten solglasøgon...
ja fikk det når ja fugade manganstål med kullbuesvets( 700-1000amp) svetsglas 14 :shock: :shock: :evil:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Jonas T
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas T »

Hejsan!

Nu är det som så att ni faktiskt har en optiker här på forumet som kan ge lite tips :wink: ...

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ht=svetsar

Man får skilja på de skador som man kan få på främre delen av ögat (hornhinnan) och bakre delen (näthinnan) Hornhinneskador sk svetsblänk är oftast ofarligt även om det är jävligt otrevlig. Näthinneskador däremot kan vara förödande för synen. Tänk er att linsen i ögat är som ett brännglas och när man tittar in i TIG-lågan utan skydd så koncentreras de elaka blå ljuset (blått ljus allra mest skadligt för ögat) på en punkt bak i ögat. (gula fläcken)

Bild

Kokar man gula fläcken på det här sättet är inte säkert att synen återhämtar sig :doh:

Så för gud skull ANVÄND SVETSHJÄLM!!!!

Även om man inte märker av en skada av den här typen nu i unga år så ökar chansen att få bekymmer på äldre dar högst påtagligt.
Användarvisningsbild
opc
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av opc »

Jo nog är det lite suddigt efter 12 timmar! tror säkert det är rester efter salvan :roll:

Jag har varit med om liknande ett par gånger, har då fått salva och den gör att det blir lite dimmigt :hihi:
Jocke Björk

Ex. Bullmarksbo född med opelmärke i Pannan

Kör:
Zafira A 1,6 2000
Astra G Kombi sport 1999
Astra GSi 16V 1993
Kadett GSi 16V 1989
http://www.garaget.org/OPC" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar