Jag annvänder mig av en 10"svarv som precis sväljer 16"fälgar.
Är man väldigt noga och stadig på hand kan man epasvarva fälgarna, då spänner man upp fälgen på en bil som är upphissad och sticker av med vinkelslipen, detta är inte att rekomendera

Jag annvänder mig av en svarv

Jag annvänder mig av en gammal axel till en 740 som jag svarvat plan för att få bra annläggnings yta mot fälgen

Här ska jag skära av fälgen, det går också skära av fälgen på mitten det blir mindre arbete än om man skär av fälgen där jag skär
problemet är att jag inte har någon klocka att nolla fälgen med, det kan bli fruktansvärda obalanser, så jag håller mig till kanterna.
Breddar man här räcker det med ockulär balansering

Använd kort utstick på skäret annars vill skiten börja vibrera, matningen på svarven är ca 150rpm

För att få bra yta att dra fast mot när jag vänder fälgen (ska vända centrumet) har jag en snajdig spacer (gammal bromsskiva)

Svetsfogarna på centrumet svarvas loss med små tag och och samma varv som förut

Får man inte loss centrumet fast svetsarna är borta kan man annvända en liten pinne

Lägg något rakt över fälgen när du ska måtta in centrumet igen

Måttar och punktar fast

Sen ockulärbesiktigas fälgen för att kolla om någon obalans finns, här kan man varva upp svarven lite till ca 4-500rpm det är okej om fälgen slår 2-3mm ute i kanten, det gör fälgar orginal oftast

Helsvetsning

Sedan klipps och rullas en en remsa, jag ska bredda 50mm, skäret tog 3mm så remsan är 53mm
För att räkna ut remsans längd mäter jag diametern där den ska sitta
Tar diametern*3.14 sen lägger jag på yttliggare 100mm en rullmaskin rullar aldrig radie på första biten av remsan, våran missar 40mm

Remsan punktas fast och lite våld med tvingar och svetsklämmor annvänds

Förberedelser

Slutresultat, svetsarna på innsidan jämnas till så dom inte är vassa, har ingen bild men har svetsat på andra sidan också.
Sen får man också svetsa igen hålet för ventilen och borra ett på andra sidan.