BMW 750 V12 Dubbelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Nu är det nog så att isen gått iaf...

Tre dagar kvar på en fyra veckor lång semester kliver man ur mjärden och dammar av verktygslådan. Var ju ett jobbigt oljeläckage som satte stopp för ambitionen ock lusten sist. Gick ju att köra bilen men när man inte visste hur illa det var så vågade man inte ladda på heller. Rann ju en liten piss-stråle från framvagnsbalken men att se vart det kom ifrån var i stort sett omöjligt. Dom mytomspunna oljetrycksslangarna var ju av hydrauliktyp nu så de var ju skottsäkra.

Titt-Olle hittade inget trots gasande:
Bild

Körde in bilen igen och hissade upp den lite, observera, den första burn out-bilden :D
Bild

Mitt i meckandet kom filmregissören från första filmen och hälsade på, känns skönt att veta att i hans fall ser avkomman både bättre och slugare ut!
Bild

Men åter till bil-helvetet, när jag låg med skallen under en morrande tolva med remskivor och remmar slickande kalufsen såg jag faktiskt att oljan verkade komma från undersidan på oljefilterhållaren. Hydraulslangarna var torra och fina dock.

Plockade bort en hel del slangar och rör och tömde filterhållaren på filter samt olja. Tog loss de fina slangarna, -ojsan! en oring var visst skadad, oljan hade troligen tryckt sej ut dör och runnit ut längs balken och ner på framvagnen.

Men kunde det verkligen vara så enkelt? -Nej det kunde det ju inte :mad:
Ett mycket manligt och tillika oprofessionellt trycktest senare visade det sej att en av pressningarna på hydraulikslangen var dåligt gjord. :eek:

Borde vara lätt att hitta kan ni kanske tycka, men dom här kopplingarna går inte att se med motorn i körbart skick, man måste riva bort en massa junk och göra motorn okörbar innan man ens kan se dom. Att slangarna sen var torra vilseledde ju ytterligare....

Vart krismöte:
Bild

Jag vill, lova att jag mycket snart återkommer med en vettigare uppdatering, men det ska jag kanske inte göra, -vis av erfarenhet...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Halleluja i kyrkan. Det rör på sig. :hihi:

Kul att höra att det inte blev något super-jobbigt mek att hitta olje-läckaget. Du kan ju skriva av dig lite ångest nån gång i vinter när du är i garaget nästa gång och startar den igen. :wink:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Rikard B
Forumsberoende

Inlägg av Rikard B »

måste ju vara en av dom roligaste trådar jag läst,hoppas ni får köra besten nångång :thumbright:
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Efter att ha läst Larven tråden så borde man ju ha letat rätt på denna tråd med. Men vis av erfarenhet verkar vara en bristvara.

Grymt kämpat. Fortsätt kämpa på nu, orkar inte vänta till februari på en uppdatering. Min harmynthet som ni orsakat kommer ju att läka till dess. Ska jag behöva garva upp detta sår mitt i vintern?
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Härligt att denna efterlägtade tråden kommer upp igen !

Motgångarna gör tråden fantastiskt rolig att läsa, hoppas att dock att det lossnar för er nu så att även bilen blir rolig :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Kan ge er lite mer att skratta åt! nu när man tar tag i saker blir man ju sopad i backen i direkt. Efter att ha segat så länge så vill jag ju ha allt nu! Åkte in till firman som pressade slangarna, men "killen" som pressade slangarna pressade i sommarsolen nu ist.

Åkte på nästa firma i Branschen, där var det öppet men tomt, -märkligt... Åkte till ännu en firma, -lätt sa dom! "jag ser problemet, bara att pressa på lite till"

Trycktestade, och gissa vad? -det läckte fortfarande. Men dessa lovade att göra ett nytt försök om det inte funkade. Den första firman hade ju faktiskt inte rätt typ av hylsor när de pressade och det var vi och dom medvetna om att det var en chansning. Den "nya" firman verkade ha mer lämpliga grejer.

Återkommer med rapport!

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Tobias Lindqvist
För mycket laddtryck

Inlägg av Tobias Lindqvist »

vilka har du varit och pressat hos då ?? jag var in på hydroscand i gärde och pressa en olje ledning till turbon och den verkar vara tät , men dyr som guld var den ju :shock:
Tobias Lindqvist
SUndsvall
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

uppdateringar, nice! :thumbright:
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Rallyfinnen »

Roligt att det händer nåt igen! Hoppas på fler uppdateringar snart!
wickman
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av wickman »

Fy fan säger jag bara!! läst just igenom hela tråden och sjukt stora creds till dig, och säger bara :villha:..
Du har ju haft sjukt många motgångar men alltid jobbat på :thumbright:

så nu vill jag ha en uppdatering!!!! :hihi:
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

jag har med läst igenom hela tråden nu :D tog bara sisådär hela kvällen :roll: :lol:
haha, du har humor :lol: garvat åt vart o vartannat inlägg :hihi:

men faen att tråden är slut här! e ju så kul i början när man bara kan klicka "nästa sida" och få veta hur problemet löstes :D haha, väntar med stor spänning på fortsättning här! ( mao vad som ska gå sönder härnäst :hihi: )
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Hjorleifsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Hjorleifsson »

En liten uppdatering då, kan rekomendera låten Gay bar med Electric Six medan ni läser då den passar ganska bra just nu.

Min "kära vän" Galant gav sig som sagt iväg på äventyr i tron om att han har greppat verkligheten i kulorna
och han hade i sinne att rätta till den, det slutade såklart som all tecknad film brukar göra,
vargen faller av berget och hjulben fortsätter oberörd vidare in i horisonten.

efter andra besöket på nämnda hydraulfirma så var det inte ett öga tort i garaget
för det visade sig att slangen åter igen helt obehindrat exponerat sin vätska för omvärlden.... trots ny presshylsa i rätt storlek.
som tur var så satt jag ned när jag fick höra nyheten, akut andnöd infann sig kort därefter medan tårarna sprutade.

Vid det laget så brann det för Galant, som tog till vinkelslipen på den pressade slangen och det visade sig att riktiga människor är betydligt skickligare på sitt jobb än vi är.

Bild

Spindelsinnet mitt sade att någon kommer att skada sig snart så jag rusade till bilen och åkte till brottsplatsen för att fota liket,
tyvär så stod det och filade på ena änden av den pressade slangen, som spruckit i en silverlods fog som "någon" gjort.
Galant turbo skrev:Han åker på Parker och hittar hydraulikkopplingar, jag silverlodar ihop dessa med BMWns kopplingar, sen åker kumpanen in och får dom att pressa ihop det vinnande konceptet!
Den påhoppade borde inte bli beskylld för att bommat på något så otroligt komplicerat som att löda med fullt riktiga verktyg
och ett skottsäkert koncept som funnits sedan yngre järnåldern
filterburken den sitter monterad i vilade i och för sig på den anslutningen som i sin tur vilade på rambenet,
nått var tvungen att ge vika när det drogs fast såklart och i det här fallet så var det den undermåttliga silverlodsfogen som fick släppa till
( hade jag lött hade riktning av bilen legat överst på listan. poäng till dig Galant )

Bild

Konsumera och sen kassera gäller även i detta fallet, ny slang anslutning hittas och nu satan skall det sitta ihop.

Bild

Resultatet vart ihop-tigat och sedan silverlodat bara för att nu jäklar.
Jag är riktigt stolt över min övarvakande administrativa roll i det hela och bara därför vart det riktigt bra, hela äran faller på mig såklart.

och nu sitter dom där.... igen... 3e gången är det väll.
Jonas Hjörleifsson
Sundsvall
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Du din isländska Judas, ta och dränk dej i en jökel din jäkel :)

Det är väl säkert fler gånger de åkt in och ut dessa slangjävlar.

Tobias, det var Parker som pressade först, och de gjorde de garanterat perfekt! Gratis också.

Ompressningen (av den perfekta pressningen) gjordes hos Argoflex, gratis där med. Båda företagen var mycket trevliga att ha att göra med och båda gjorde ett perfekt jobb.

Det som gjorde det lite speciellt var ju att vi använde egna slangnipplar och egen slang, så båda firmorna hade ju ingen hylsa som de var säker på passade, lika så var det ju omöjligt för dom att veta hur mycket de kunde pressa.

Det "tunkur knivur" försöker beskriva ovan är alltså att problemet var att den här kopplingen vart hårt mekaniskt belastad och en spricka bildades precis vid hylsan. Lödningen var perfekt :lol: Monteringen av hela oljefilterhållaren var mindre perfekt :doh:

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

FRÅGA: Vad har 10,4 liter, 24 cylindrar och inget läckage?

Bild

SVAR: Min garageinfart :dance2:

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 520d -12 (wtf?)
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Grattis! Men ut och svina nudå! :thumbright:
Skriv svar